Inlägg från: Anonym (Trådstartare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trådstartare)

Inte råd att bli sjukskriven

Jag har ett stort behov av att bli sjukskriven 100% från mitt jobb pga depression.

Min psykolog och läkare rek det varje gång jag har samtal med dem men måste hela tiden säga att det inte riktigt fungerar ekonomiskt just nu..

Vad jag har läst mig till så kan man aldrig få mer än 80% av sin nuvarande lön i ersättning, då är det ersättning från Försäkringskassan och Afa ihop.
    Jag privat sjuk och olycksfallsförsäkring hos Folksam men vet ännu inte om min diagnos täcks där. Jag har skickat frågan till dem och väntar på svar
    Som det är nu så går vi varje månad +-0 när alla räkningar är betalda och pengar insatta på matkontot. Ibland blir det lite minus.
    Vi har några lån och det finns verkligen ingenting som det går att spara in på nu eller saker att sälja, och de lånen kan inte läggas om då vi nyligen har gjort det.

Hur sjutton ska jag kunna sjukskriva mig??
    Kan inte på något sätt få närmare 100% av lönen i sjukersättning?

Någon som är eller har varit i liknande sits? Hur har ni gjort?

Tack på förhand:)

• Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven
  • Anonym (Trådstartare)
    Dockan skrev 2022-12-11 08:24:08 följande:

Har du räknat på att utgifterna blir lägre om du är sjukskriven? Ex mindre transportkostnader eller färre uteluncher om du äter sådant. Tycker det var tydligt när jag jobbade på distans under pandemin att det var i alla fall 1000-2000 kr mindre som gick varje månad. 

Hej och tack för svaret. Ja vi lever redan snålt och äter extremt sällan ute. Vi har försäkring på ett par av de större lånen så de ska utnyttjas, men det kommer ändå bli flera tusenlappar minus varje månad.
  • Anonym (Trådstartare)

Oj jag trodde inte att det skulle bli så många svar och diskutioner om lähenhetshyror osv:)
    Vi sitter i en knivig sits utan möjlighet att lägga om lån igen eller sälja lägenheten för att hitta något billigare tror jag inte på och finns inte psykisk ork till. Vi har en 3a i Västerås strax utanför centrum som kostar i avgift 3300kr och bolån som är kvar är 630.000kr. Den känns inte jättedyr faktiskt.
    Det är dåliga val tidigare tidigare i livet pga oförutsedda händelser som har gjort att man är begravd i flera stora lån nu. Som man bäddar får man ligga...
    Men jag ska se över möjligheten att kunna få in mer pengar på något sätt (inte lån) ev sälja bilen och andra saker samt kolla över försäkringarna vad jag har rätt till.
    Tack för era svar:)

Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven