Inlägg från: Anonym (Korvören) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Korvören)

Inte råd att bli sjukskriven

Det är därför man behöver en buffert. När man måste sjukskriva sig eller får andra oväntade utgifter eller minskad inkomst. Men nu är det som det är. Ni får gå igenom hela ekonomin en gång till. Varje korvöre ska räknas. Min erfarenhet är att det går i princip alltid dra ner på utgifterna om man bara måste. Jag hade bekanta som en månad hade räkningar på 21000 och en inkomst på 14000. Du fattar att de nästan slet sitt hår. Vi satt tillsammans en kväll och gick igenom allt och fick faktiskt ihop det. Uppskov med några räkningar, delbetalningar på andra, nån utgift mindre. Man får se över allt. Medlemsavgifter, abonnemang, klubbar, uteätande, godis, snacks, kläder- allt. Köpa så mycket svinnmat man bara kan. Resten på secondhandaffärer och då bara det man absolut måste ha. Gå eller cykla dit man ska. Byta elleverantör. Säga upp tv:n. Laga egen mat. Skippa all lyx i form av pizzan på helgen och sånt. Då får man till slut en buffert.

Hälsan går egentligen före allt annat. Tar man inte hand om sig brakar kropp eller psyke eller båda ihop till slut. Och det är ju inget värt. Så gör allt du bara kan för att kunna sjukskriva dig. Ingen tackar dig när du kört slut på dig.

• Anonym (Korvören)
    Anonym (Inte rik) skrev 2022-12-11 17:22:30 följande:

Det märks att ni är ekonomiskt priviligierade. Det är ingen som väljer att ha små marginaler. Har man en liten inkomst har man inte råd med pizza tv abonnemang och allt ni tycker ts ska skära ner på, det är tips för de med bra ekonomi. 

Jag är sjukpensionär och har drygt 10000 i månaden före skatt. Så, jo, jag vet vad jag pratar om. Det finns ett bra ordstäv- att rätta mun efter matsäcken. Går det knappt runt månad efter månad måste man antingen öka inkomsten eller minska utgifterna. Kunde jag leva på utspädd nyponsoppa en hel sommar så kan även ts spara pengar på nånting. Eller jobba mer, eller flytta eller vad som nu krävs. Nånstans har man faktiskt tagit ett val. Att bo där man bor, ha det jobb man har, köpt de saker man köpt, äta det man gjort, tagit de lån man tagit. Och går det då åt skogen får man fatta andra beslut.
Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven