Inlägg från: Anonym (Privatanställd) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Privatanställd)

Inte råd att bli sjukskriven

enola skrev 2022-12-12 13:47:24 följande:

Du får 80% av lönen från fk plus ytterligare 10% från Afa. Din försäkring bör innehålla inkomstbortfall. Har för mig att det ger ersättning från fjärde månaden som sjukskriven men minns inte säkert.

När försäkringen går in beror på i vilken regi man jobbar.

Jag som privatanställd får dessa 12,5% (beräknat på det FK betalar ut) från dag 15 i sjukskrivningen.
    Och det blir ju tillsammans 90%.

Min vän som är anställd inom regionen får vänta tre månader, som du säger.
    Anonym (op) skrev 2022-12-12 14:14:41 följande:
    Detta gäller troligtvis TS, beroende på vilken försäkring det är du har. De brukar börja gälla efter 3 månader som sjukskriven. Man kan få ut på dem i alla fall i ca 9 månader eller så, minns inte riktigt. 
    Det beror på din anställning, när pengarna börjar betalas ut.
    Privanställda får från dag 15.
    Anonvm skrev 2022-12-12 16:15:34 följande:
    Bestämmer hyresvärden att du inte får säga upp din lägenhet och hyra en annan? Med pistol då? I så fall borde du polisanmäla.
    Självklart har du ingen bestämmanderätt över någon annans egendom, men du bestämmer ju över ditt eget agerande.

3000:- får man lätt en relativt centralt belägen liten lägenhet för i landets 4-5 största stad, med gångavstånd till stadskärnan. Min första lägenhet som ja bodde i över 7år hade en avgift på 1435:-, men det var en BRF.
    På Södermalm blir det nog svårare....
    Jag misstänker att personen i fråga menade att byta lägenhet inom samma bolag. Då finns ofta regler som handlar om bl a när man får byta.

Där jag bor måste man bo i ett år innan man får byta med någon annan, alltså direktbyte.
    Anonym (brist på empati råder överallt) skrev 2022-12-12 16:59:51 följande:
    3000 ?? 1989 eller??? Man lever verkligen olika världar. Inte ens ett rum är så billigt som innebpende. Möjligen i Norrlands djupa skogar långt från lokaltrafik och  service.
    Min son har en etta på 25 kvadrat, den kostar 2700 per månad.
    Halvstor stad, 2 km till centrum

Själv har jag en tvåa på 60 kvadrat som kostar strax under 6000.
    Anonym (brist på empati råder överallt) skrev 2022-12-12 16:59:51 följande:
    3000 ?? 1989 eller??? Man lever verkligen olika världar. Inte ens ett rum är så billigt som innebpende. Möjligen i Norrlands djupa skogar långt från lokaltrafik och  service.
    1981 flyttade jag in i en nyproduktion, radhus i två plan ca 90 kvadrat. Den betalade vi 1880 för per månad.

2008 hade jag en trea på 75 kvadrat, betalade 4949 i månaden.
Svar på tråden Inte råd att bli sjukskriven