Inlägg från: Ordinär Man |Visa alla inlägg
  • Ordinär Man
    Anonym (Ekonomen) skrev 2022-12-13 00:37:32 följande:

Tack för din ärliga text. Det känns hoppfullt att du tagit dig ur denna situation. Börjar inse att jag inte kan rädda min partner från detta. Frågan jag ställer mig är om det är möjligt att fortsätta vara ihop? Är bara det faktum att vi är ihop och har ett sammanflätat liv och ekonomi något som gör det möjligt för min partner att fortsätta sitt missbruk och gör det svårt/omöjligt att ta sig ur det?

Kommer ta tag i detta och konfrontera min partner snart. Måste bara säkerställa full kontroll över vissa tillgångar först.  

Man baxnar! Otrohetstrådar får snabbt hundratals svar, medan den här som gäller TS med familjs hela ekonomi har tjugo. 

Som påpekats skulle du inte ha räddat honom tidigare, eftersom det bara ger honom chans att fortsätta på vägen utför. Eller möjligen att det givit dig tid.

Antagligen agerar du klokt. Säkra upp vad du kan, (hur du nu gör det), och separera din ekonomi så gott det går. 

Att skilja er är antagligen en god idé, vare sig ni gör det på riktigt eller inte. Fixa någon bostad åt honom, eller om du vill tumma på laglydigheten en fejkadress. 

För om detta går till Kronofogden räknas ni som ett hushåll som är skyldiga pengar. Och om ni då inte kan betala direkt blir det inte roligt. Han blir listad hos KFM, men det är hela hushållet som hamnar på existensminimum.

Mitt konkreta förslag är att du tänker på några scenarion du kan komma på, för du låter makens skulder förfalla. Och ringer Kronofogden. Ja, du kan vara anonym. Det kommer att vara hjälpsamma och berätta vad som händer. För en deras uppgifter är prata ekonomi, och hjälpa folk att inte hamna i deras register. Kanske särskilt de som som råkar illa ut på grund av makaens vårdslöshet.
  • Ordinär Man
    Anonym (??) skrev 2022-12-13 07:06:07 följande:
    Hur tänker du här? Ska du skuldbelägga alla som inte svarat i den här tråden eller vad menar du? Det är nog många som har noll erfarenhet av att ens partner tar lån på det här viset - vad ska dessa svara i tråden, tänker du?
    Nej, det var dåligt av mig. Ber om ursäkt och tar tillbaka.
Svar på tråden Min partner tar stora lån