Inlägg från: TvillingmammaVästgöte |Visa alla inlägg
  • TvillingmammaVästgöte

Betyget E i matte i årskurs 6

Jag tror att det kan vara brist på arbetsminne, det är ofta det som gör att man har svårt med koncentrationen. Slarvfel beror inte på slarv utan på bristande koncentration som beror på brister i arbetsminne, och matematiska beräkningar kan var krävande för arbetsminnet. Många personer med hög IQ har lite lägre kapacitet i arbetsminnet, jag är en av dem, utan att ha sådana problem att jag behöver ADHD diagnos.
    Jag har läst både Natur och en civilingenjörsutbildning, det som var viktigt för mig i matematik och fysik var att bryta ner uppgifterna i delar och sen skriva ner alla uträkningar prydligt och tydligt. Då avlastas arbetsminnet. Dessutom vill mattelärare på högre nivå att man gör så, så det är bra att lära sig. Hjälp sonen bryta ner uppgifterna i delar och göra snygga uppställningar med all fakta, rita bilder om det går och sen skriver ni ner tydligt och klart alla deluträkningar och delresultat. 

För att få bättre arbetsminne: 

Undvik stress
    Sov mycket
    Konditionsträna mycket ger ökad syresättning till hjärnan
    Ät fiskolja med GLA , tex Equazen

Men främst är det förstås generna som styr.
  • TvillingmammaVästgöte

Arbetsminnet har olika delar och man kan vara olika stark i dessa. Att ditt barn har bra betyg i språk gör det troligt att hans fonologiska arbetsminne är starkt, fonologiska loopen kallas det. Mattessvårigheterna beror troligen på att det arbetsminne som kallas det visuella skissblocket är svagare. Det kan man då stärka och underlätta genom att skriva mycket och rita och på så sätt använda pappret som kompensation för vad man inte kan göra i det visuella arbetsminnet. Som jag beskrev i tidigare inlägg.

Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6