• Flowers71

Betyget E i matte i årskurs 6

Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.

• Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6
  • Persefone234
    Daisy28 skrev 2022-12-13 13:03:28 följande:
    Godkännt - ja. Men E är godkännt.

Men förut, nu kan saker ha ändrat sig, togs de två sämsta betygen bort vid beräkning av meritvärde så ett E i matte påverkade inte om resten var bra.
    Fortfarande får man inte välja bort matte, svenska eller engelska.
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 13:12:14 följande:
    Fortfarande får man inte välja bort matte, svenska eller engelska.
    Har du någon refernens på det? Jag har tydligen fattat fel av det jag läst.

Att man måste ha minst E i matte för att vara behörig har jag fattat men inte att man inte får välja bort kärnämnen vid beräkning av meritvärde.
  • cosinus

Men det finns ju en länk längre upp (var väl t o m du som postade den) hur man räknar.

Meritvärdet är summan av alla betygen. Varken mer eller mindre. Har man läst alla ämnen inkl moderna språk har man 17 ämnen som räknas ihop. Annars har man 16 (eller så många man nu fått godkänt, kan ju vara färre).

Godkänt (E) i alla ämnen är därmed 170 p eftersom E är värt 10. A är värt 20, B 17,5, C 15, D 12,5.

Har man säg 220 i merit och ett E i matte och väljer bort att räkna med det så blir det ju 210 kvar (220-10) så det hjälper ju liksom inte att vilja räkna bort. Det är inget snitt vi pratar om utan en total summa av alla betyg.

• elsi
    Flowers71 skrev 2022-12-13 10:59:23 följande:
    Betyget E i matte i årskurs 6

Mitt barn har mer eller mindre alltid haft svårt för matte, de andra ämnena går bra, D till A. Förra året fick han läxhjälp av lärare på nätet men det var extremt dyrt och vi kände att det blev inte så mycket bättre så vi sa upp den tjänsten. Problemet är att hen är ojämnt bra om man säger så, hen kan vara snabb och göra svåra uträkningar ibland, för att nästa dag inte veta vad 12 × 2 är. Det går inte att lokalisera vad som gör att hen ibland kan och ibland inte, trött/inte trött, hungrig/ mätt, motiverad/ omotiverad mm..inga av dessa variabler hjälper i detta fallet. Det blir en hel del slarvfel (majoritet) och några rena kunskapsfel. På proven får hen sitta i en liten grupp och det är knäpptyst så det är inte där det brister heller. Att träna extra matte hemma går till viss del men då det är många prov och andra läxor som ska göras så blir det övermäktigt att också sitta med matte, då hade hen fått sitta till halv sju på kvällen..Detta är oerhört tråkigt och jag vet inte vad jag ska göra längre. Jag hade hjulat av glädje bokstavligt talat om någon kan ge mig tips.

Duger det inte att få ett E i ett ämne man har jobbigt med och lyckas bättre i ämnen som är lättare? Varför ska du plåga barnet till ett bättre betyg om det knappt går utan att göra våld på barnets fritid?

Mitt tips skulle vara att lägga krutet på de andra ämnena, nöja sig med E i matte och att livet ska vara kul och givande istället för att traggla matte bara för att. Ungen ska troligen inte bli ingengör och kommer troligen att klara sig utmärkt i livet trots ett E i matte i sexan.  
  • Daisy28
    cosinus skrev 2022-12-13 13:26:28 följande:

Men det finns ju en länk längre upp (var väl t o m du som postade den) hur man räknar.

Meritvärdet är summan av alla betygen. Varken mer eller mindre. Har man läst alla ämnen inkl moderna språk har man 17 ämnen som räknas ihop. Annars har man 16 (eller så många man nu fått godkänt, kan ju vara färre).

Godkänt (E) i alla ämnen är därmed 170 p eftersom E är värt 10. A är värt 20, B 17,5, C 15, D 12,5.

Har man säg 220 i merit och ett E i matte och väljer bort att räkna med det så blir det ju 210 kvar (220-10) så det hjälper ju liksom inte att vilja räkna bort. Det är inget snitt vi pratar om utan en total summa av alla betyg.

"Meritvärdet är summan av dina 16 eller 17 bästa betyg"

Nu har jag inte helt koll på vad man får betyg i, dvs om det är mer än 16/17 ämnen,  men gick på ovanstående citat.

Är det bara 16 så blir det att allt räknas, dvs även matten. I så fall fel av mig

Då kommer naturligtvis följdfrågan, vilka program på gymnasiet kräver så pass högt att ett E i matte förstör? Finns kanske men studenten går i sexan! Mycket kan hända på 3 1/2 år. Är det värt att riskera sänkt i annat ämne för att en massa tid och energi måste läggas på matten?
  • Persefone234
    Daisy28 skrev 2022-12-13 13:14:43 följande:
    Har du någon refernens på det? Jag har tydligen fattat fel av det jag läst.

Att man måste ha minst E i matte för att vara behörig har jag fattat men inte att man inte får välja bort kärnämnen vid beräkning av meritvärde.
    Man får inte välja bort betyg om man inte har 17 betyg eller fler. 17 betyg är det man normalt har om man läst moderna språk. Annars har man normalt 16 betyg. Detta har gällt sedan Lgr11.

www.gymnasium.se/om-gymnasiet/rakna-ut-meritvarde-7341
  • Daisy28
    Persefone234 skrev 2022-12-13 13:37:34 följande:
    Man får inte välja bort betyg om man inte har 17 betyg eller fler. 17 betyg är det man normalt har om man läst moderna språk. Annars har man normalt 16 betyg. Detta har gällt sedan Lgr11.

www.gymnasium.se/om-gymnasiet/rakna-ut-meritvarde-7341
    Insett att jag missat att normalt är 16/17 ämnen och i så fall kan inte matten räknas bort. Fel av mig.
  • mammatill6

Men lugna dig, E i 6:an innebär att han är godkänd. Va nöjd så. Det är först betyget i 9:an som räknas och det hinner hända massor. Vet han redan nu vad hans ska gå för utbildning?

• Litorina
    Flowers71 skrev 2022-12-13 11:53:43 följande:
    Tyvär kommet inte E att räcka till den utbildning som hen vill gå
    Var bor ni? I Sverige behöver man väl inte söka till högstadiet? 
  • Nattviol

Utgå ifrån att det är dyskalkyli och gör efter tipsen där och se om det hjälper. Det är ju något ni kan testa hemifrån. Märker ni att det gör skillnad så är det ju ett steg på vägen. Det kanske inte behövs en utredning utan mer ett sätt att tänka om?

Ibland behöver man tänka om till konkreta uppgifter som man kanske gör något fysiskt för att förstå det man gör. Baka, något slöjdaktigt eller annat som passar in i matten. 

Det finns ju mängder med hjälpsidor på nätet helt gratis att ta hjälp ifrån. Sätt mål som är realistiska utifrån er situation och ert barn. Det kan vara att hen räknar matte hemma (via nätet ex) 15 minuter 3 gånger i veckan. Efter 10 gånger så går och fikar på stan bara du och barnet. Efter 20 gånger får barnet gå på bio eller vad som nu passar er. 

Svar på tråden Betyget E i matte i årskurs 6