Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Kommer kriget hit?

Tecum skrev 2022-12-15 19:09:35 följande:

Jag har inte mycket tillövers för militärer och deras ständigs krigshetsande, men tyvärr lär det stämma denna gång. Världen har aldrig stått inför en svårt mentalsjuk person med tillgång till massförstörelsevapen. Han kommer att använda dem och då måste Nato agera. Sen kan vad som helst hända, även här...

Nja... jag skulle inte helt friskförklara Nordkoreas snubbe heller. Flört  Och Putin, tror jag, är "bara" psykopat. Antagligen har han inte så länge kvar och vill bara göra det nu. 
  • AndreaBD
    Postman skrev 2022-12-15 18:34:52 följande:

Tyvärr måste jag medge att ett fullskaligt krig med Nato känns nära. Jag tror inte Sverige kommer drabbas av regelrätt strid men man kommer sabba infrastruktur och annat. Jag tror vi är ett tacksamt mål, vi har en lättillgänglig infrastruktur som är lätt att sabotera samt en befolkning som verkar ha en svag och tafatt moral.

Nja... moralen kommer nog att anpassas om det behövs. Men jag har hört att vår infrastruktur är lätt att slå ut. Mycket digitalt antagligen. Men man kan säkert komma runt det på något sätt. Man jobbar nog på det.
  • AndreaBD
    Mrs Moneybags skrev 2022-12-15 19:50:39 följande:

Vi vet redan att ÖBs omdöme är nere på noll så jag har inget förtroende för hans uttalanden överhuvudtaget.

Men sure, när nu Turkiet låter Sverige gå med i NATO kommer våra soldater behöva åka till olika ställen och kriga. Inklusive Ukraina, om/när NATO dras in mer konkret i konflikten. 

??? Pratar du om hans relation med den där poliskvinnan? Han har väl betett sig korrekt, vad jag vet. 
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2022-12-15 20:05:19 följande:
    Det var inte ÖB som hade en relation med poliskvinnan utan isf hennes chef på NOA, om det nu var så eller inte.
    Ja först, men nu är hon ihop med ÖB. Han pratade ju om det i intervjun också - vilket var ganska onödigt, men intervjuaren tjatade om det. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2022-12-15 20:16:03 följande:
    Psykopat räcker inte för den som använder massförstörelsevapen. Men han har lyckats såtillvida att han tydligen har normaliserat tanken på att använda den typen av vapen utan att betraktas som galen... 
    Psykopat är väl på sätt och vis värre än galen? Man får komma ihåg att en psykopat verkligen inte bryr sig om andra människors liv. 
  • AndreaBD
    Mortiscia80 skrev 2022-12-16 00:18:03 följande:
    Jag skulle säga att en person som är galen är mer oberäknelig. En psykopat kanske arbetar utifrån någon slags logik åtminstone.
    Visserligen. Men om han vore galen så skulle han göra så skulle det märkas tydligt att det inte blir bra för någon och då skulle han bli avsatt. Ja, den logiken han jobbar utifrån är ju att lura det vanliga folket för att bli en stor erövrare. 
  • AndreaBD
    Tecum skrev 2022-12-15 20:16:03 följande:
    Psykopat räcker inte för den som använder massförstörelsevapen. Men han har lyckats såtillvida att han tydligen har normaliserat tanken på att använda den typen av vapen utan att betraktas som galen... 
    Och just därför kan han inte vara galen. Han är ju fortfarande väldigt bra på att manipulera folk. Att inte ta någon som helst hänsyn till andra människor - så kan psykopater absolut göra. Om det är läge. Han tror att det är läge. Kanske är det där han inte tänker realistiskt. Där ligger det lite galenskap i så fall. Eller ålderstecken eller sjukdom. Om han har Parkinson så påverkar det hjärnan också. Vi vet inte säkert, men jag tycker det ser ut så.
  • AndreaBD
    Karl03 skrev 2022-12-16 00:50:58 följande:

Åter till vad ÖB sade. Den konflikt som nu pågår kommer inte att ta slut i första taget. Vi ser inget riktigt slut på eländet. Och förr eller senare måste vi ända vara beredda på att i princip vad som helst faktiskt kan hända. Det gäller då även Sverige!

Jag tror att få bedömmare tror på någon fullskalig invasion utav hela det svenska territoriumet. Men att Sverige på olika sätt skulle kunna bli föremål för regelrätt attacker framstår som tyvärr inte helt osannolikt i förlängningen..

Jo, han är ju inte helt korkad heller, Putin. Han kan tänka taktiskt. 
  • AndreaBD
    Karl03 skrev 2022-12-16 00:55:57 följande:

Krigshandlingar kan komma att riktas mot Sverige. Sverige har politiskt tagit tydligt parti för Ukraina och vi stöttar den ukrainska krigsinsatsen aktivt. Även om det inte är så mycket.. Dessutom står Sverige utanför NATO vilket naturligtvis gör Sverige till ett lockande mål för Ryssland.

Jag sover ärligt talat inte så gott om natten när jag tänker på kriget som nu pågår. Ryssland skulle exempelvis kunna få för sig att statuera något litet exempel. Gud förbjude..

Det skulle kunna röra sig om nån terrorliknande krigshandling av nåt slag. 

Jo, det har du rätt i. Det som Putin skulle ha nytta av vore ju om vanligt folk inte vill stödja Ukraina längre. Något slags terrorangrepp skulle han kunna iscensätta, gärna något som man aldrig kan bevisa vem som har gjort det. Men det skulle kunna skrämma folk så att man inte vill stödja Ukraina, inte vill bli indragen i ett större krig. 
  • AndreaBD
    Sten Berg skrev 2022-12-16 00:56:56 följande:
    Nej. Putte vet att han kommer så mycket spö, så mycket spö om han får för sig att anfalla Sverige. Va 17 hela världen garvar ju läppen av sig över hur oduglig hans militär är i Ukraina och skulle han få för sig att göra något mot Sverige skulle vi skicka dit lite Gripen-plan och lägga så tunga bombmattor över Moskva att han skulle kapitulera rätt omgående.
    Visserligen går det inte särskilt bra för dem, men Putin kommer aldrig att kapitulera. Och han är känd för att hitta på andra sätt ibland. Om inte annat, så skapar han en situation som skulle innebära för stora förluster för oss också. Eller dra in andra som av någon anledning inte kan säga nej. 
Svar på tråden Kommer kriget hit?