• Anonym (Människofientlig regering?)

Konkreta exempel på varför regeringens politik är hemsk?

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av politik, och försöker jag läsa nåt mer ingående om politk typ somnar jag. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är i regeringspartiernas politik som är så hemskt? De flesta av mina vänner är V, och de bara spyr på regeringspartierna (och, så klart, SD), och säger att de är jättehemska, men när jag frågar vad exakt det är i deras politik som är så hemskt och människofientligt (som mina vänner säger) kan de liksom inte just ge några exempel.

Jag undrar alltså om det finns nån annan som också tycker att regeringspartierna är hemska människohatare, som skulle kunna ge konkreta exempel på saker i deras politik som faktiskt stödjer detta. Jag hade uppskattat det jättemycket!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-15 21:45
    Glömde: jag är alltså inte ett dugg intresserad av saker som att de är dåliga för att de inte håller sina vallöften eller så, utan det jag är ute efter är alltså konkreta exempel på saker i deras politik som på nåt sätt är människofientligt eller "ondskefullt".

• Svar på tråden Konkreta exempel på varför regeringens politik är hemsk?
  • Exhale

Har man inga problem med att ett parti som till exempel SD har rötterna i nynazismen så ska man ju givetvis rösta så. Vad som är människofientligt med nazism låter jag få tala för sig själv för det är så uppenbart. Har man inga problem med att fördelningspolitiken blir en aning orättvis med moderaternas politik så ska man givetvis lägga rösten där. Listan kan göras lång och brutna vallöften som är direkt förödande för människors tillvaro (syftar på det utlovade elstödet) tycker jag i sig är fientligt. Man slår på den som redan ligger och att borergliga partier är arbetarklassens och proletärernas fiende nummer ett är för mig också helt uppenbart för bemödar man sig med att göra matematiken och i många fall räcker det bara med vanlig huvudräkning så förstår man det orättfärdiga i en borgerlig politik. 

• Anonym (C)

Sverige har haft 60 dödsskjutningar i år medan Finland, Danmark och Norge haft 8 tillsammans.

Knappast SD:s fel att det blivit såhär men vänsterns största problem är just SD.

Har en förhoppning om att nya regeringen gör lite mer än vad förra regeringen gjorde för att få ordning på landet.

Sverige kan inte vara hela jordens samvete och en samlingplats för andra länders kriminella medborgare.

Exhale skrev 2022-12-15 22:08:31 följande:

Har man inga problem med att ett parti som till exempel SD har rötterna i nynazismen så ska man ju givetvis rösta så. Vad som är människofientligt med nazism låter jag få tala för sig själv för det är så uppenbart. Har man inga problem med att fördelningspolitiken blir en aning orättvis med moderaternas politik så ska man givetvis lägga rösten där. Listan kan göras lång och brutna vallöften som är direkt förödande för människors tillvaro (syftar på det utlovade elstödet) tycker jag i sig är fientligt. Man slår på den som redan ligger och att borergliga partier är arbetarklassens och proletärernas fiende nummer ett är för mig också helt uppenbart för bemödar man sig med att göra matematiken och i många fall räcker det bara med vanlig huvudräkning så förstår man det orättfärdiga i en borgerlig politik. 

Ja, alltså SD:s politik fattar jag vad i den det är som är människofientligt, men det jag undrade över var ju regeringspartiernas politik. Och specifikt vad i deras politik det är som är människofientligt, inte att de beter sig som idioter och sviker alla sina vallöften, för det fattar ju till och med jag. Du nämner i förbigående att deras fördelningpolitik är "en aning orättvis" - det får du jättegärna utveckla om du pallar!

Din sista mening är typ precis så som mina vänner brukar låta (haha, du kanske är en av dem!), men det finns ju inga konkreta exempel i det... 
    Anonym (C) skrev 2022-12-15 22:57:35 följande:

Sverige har haft 60 dödsskjutningar i år medan Finland, Danmark och Norge haft 8 tillsammans.

Knappast SD:s fel att det blivit såhär men vänsterns största problem är just SD.

Har en förhoppning om att nya regeringen gör lite mer än vad förra regeringen gjorde för att få ordning på landet.

Sverige kan inte vara hela jordens samvete och en samlingplats för andra länders kriminella medborgare.

Vad i detta inlägg besvarar min fråga?
  • klyban
    Anonym (C) skrev 2022-12-15 22:57:35 följande:

Dödsskjutningarna är narkotikapolitikens fel och där den har lämnat över en industri på 10-tals miljarder, som de är helt själva att försvara sig mot konkurrenter.

Men jag har inte sett något förslag man inte testat innan och fallerat med ute i världen som SD gett.
    Så jag förutspår en ökat antal dödsskjutningar, då gängen behöver mer och mer skydda sig ifrån konkurrenter.

Ingen har förhoppningar på partier som inte har diskuterat detaljerad sakpolitik i decennier, och helt plötsligt arbeta, det låter som det kommer bli en svår svår utmaning för dom att arbeta så hårt.

Och du avslutar med desinformation, så varför skriver du desinformation för?

Och sen är det som #1 säger, SD var nazister precis runt hörnet, samma organisations nummer från de var nazister OCH aktiva medlemmar kvar idag som är ifrån nazisttiden.
    Och vi ser ju hur SD blöder ut nazister och antifeminister sakta men säkert år efter år efter år, men det får vi inte prata om Förvånad
    För då ska vi tydligen prata om stendöda sossar som varit döda säkert 30-40-50år, really

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Mitten)
    klyban skrev 2022-12-15 23:55:18 följande:

Dödsskjutningarna är narkotikapolitikens fel och där den har lämnat över en industri på 10-tals miljarder, som de är helt själva att försvara sig mot konkurrenter.

Men jag har inte sett något förslag man inte testat innan och fallerat med ute i världen som SD gett.
    Så jag förutspår en ökat antal dödsskjutningar, då gängen behöver mer och mer skydda sig ifrån konkurrenter.

Ingen har förhoppningar på partier som inte har diskuterat detaljerad sakpolitik i decennier, och helt plötsligt arbeta, det låter som det kommer bli en svår svår utmaning för dom att arbeta så hårt.

Och du avslutar med desinformation, så varför skriver du desinformation för?

Och sen är det som #1 säger, SD var nazister precis runt hörnet, samma organisations nummer från de var nazister OCH aktiva medlemmar kvar idag som är ifrån nazisttiden.
    Och vi ser ju hur SD blöder ut nazister och antifeminister sakta men säkert år efter år efter år, men det får vi inte prata om Förvånad
    För då ska vi tydligen prata om stendöda sossar som varit döda säkert 30-40-50år, really

Kan du utveckla det där med skjutningarna och narkotikapolitiken? Säger inte att du nödvändigtvis har fel, jag fattar bara inte vad du menar.

Sen vad gäller SD:s politik? Vad exakt har det med den nuvarande regeringens konkreta politik?
  • Anonym (Mitten)
    Anonym (Människofientlig regering?) skrev 2022-12-15 21:43:22 följande:

Jag har aldrig varit speciellt intresserad av politik, och försöker jag läsa nåt mer ingående om politk typ somnar jag. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är i regeringspartiernas politik som är så hemskt? De flesta av mina vänner är V, och de bara spyr på regeringspartierna (och, så klart, SD), och säger att de är jättehemska, men när jag frågar vad exakt det är i deras politik som är så hemskt och människofientligt (som mina vänner säger) kan de liksom inte just ge några exempel.

Jag undrar alltså om det finns nån annan som också tycker att regeringspartierna är hemska människohatare, som skulle kunna ge konkreta exempel på saker i deras politik som faktiskt stödjer detta. Jag hade uppskattat det jättemycket!

Glömde: jag är alltså inte ett dugg intresserad av saker som att de är dåliga för att de inte håller sina vallöften eller så, utan det jag är ute efter är alltså konkreta exempel på saker i deras politik som på nåt sätt är människofientligt eller "ondskefullt".

Nej jag fattar inte riktigt heller allt gnäll. Så mycket har ju regeringen ändå inte hunnit uträtta än.

Jag har inga stora förhoppningar på den nuvarande regeringen men det hade jag å andra sidan inte på den förra heller. Och visst de bryter kanske mot vallöften, men vadå det har väl för guds skull en massa andra gjort tidigare i historien också? Kan inte riktigt förstå varför just oppositionen gnäller om detta?

Men med det sagt så vete fn om jag inte föredrar Magdalena som statsminister före Ulf Kristersson. Om jag bara går på person då.. Tyckte att Magdalena var ganska bra. Inte kanske den bästa statsministern någonsin, men hon var okej. Tyvärr omgav hon sig med några statsråd i sin regering som jag personligen har väldigt svårt för. Ygeman var den värsta, men det fanns några till.. Därför röstade jag inte på S. 

Kristersson har jag svårt för att gilla. Men jag ska ge honom en chans. Han ska få sitta något år minst innan jag ger min slutgiltiga bedömning. Till regeringens försvar får man väl säga att ja de tog inte över vid någon bra tid. Krig runt hörnet, inflationen och skenande elpriser och elbrist mm. Det är ju inte den nuvarande regeringens fel i sig, men oppositionen har öppet mål de kommande åren. Allt kommer ju gå relativt dåligt för regeringen vad man än gör, och kritik är att vänta såklart. Rätt eller fel, så är det bara. Vänsterblocket kommer att komma tillbaka i valet 2026 och det kommer dröja innan borgerligheten kommer tillbaka sen igen.
  • Anonym (22)

Elpriserna stiger och halva Sverige blir utan elbidrag... Det suger getballe.

• Anonym (Mitten)
    Anonym (22) skrev 2022-12-16 09:39:05 följande:

Elpriserna stiger och halva Sverige blir utan elbidrag... Det suger getballe.

Ja dom fan men det är ju inte den här regeringens
    fel ändå..
  • Jemp
    Anonym (Människofientlig regering?) skrev 2022-12-15 21:43:22 följande:

Du säger att du förstår kritik mot SDs politik, men inte regeringens? Till att börja med är de väldigt lika. SD har fått igenom mycket i tidöavtalet och i budgeten av sin egen politik, och dessutom har regeringspartierna under de senaste åren närmat sig sd i politik och retorik väldigt mycket. 

Mer konkreta saker:
    - De vill återkalla permanenta uppehållstillstånd. 
    - De har en politik som bygger på misstänkliggöranden 
    - De vill bestraffa och utvisa brottsoffer, tex för prostitution. 
    - De för en politik som kraftigt ökar Sveriges klimatutsläpp så det blir svårt/omöjligt att må målen. Utan plan på hur det ska kompenseras. 
    - De drar kraftigt ner budgeten för miljön, vilket gör att vi förlorar biologisk mångfald och inte når varken nationella mål eller internationella åtaganden. 
    - De gör åtgärder som går i direkt motsats med vad som brukar eftersträvas för ett hållbart samhälle (tex cirkulär ekonomi). 
    - De försöker stoppa förslag på EU-nivå för miljö och mänskliga rättigheter. 
    - Personer som har det svårt straffas för att rika ska få tjäna mer pengar.
    - Migrationspolitiken går ut på att misstänkliggöra människor och åtgärderna kommer snarare öka segregationen än hjälpa integration. De satsar mer på att utsatta människor ska bort eller ska hindras, men tar bort vissa åtgärder för att förenkla att komma in i samhället, tex språkutbildning eller förutsättningar att etablera sig långsiktigt i ett samhälle. 
Svar på tråden Konkreta exempel på varför regeringens politik är hemsk?