Anonym (Människofientlig regering?) skrev 2022-12-15 21:43:22 följande:
Konkreta exempel på varför regeringens politik är hemsk?
Jag har aldrig varit speciellt intresserad av politik, och försöker jag läsa nåt mer ingående om politk typ somnar jag. Men jag kan inte låta bli att undra vad det är i regeringspartiernas politik som är så hemskt? De flesta av mina vänner är V, och de bara spyr på regeringspartierna (och, så klart, SD), och säger att de är jättehemska, men när jag frågar vad exakt det är i deras politik som är så hemskt och människofientligt (som mina vänner säger) kan de liksom inte just ge några exempel.
Jag undrar alltså om det finns nån annan som också tycker att regeringspartierna är hemska människohatare, som skulle kunna ge konkreta exempel på saker i deras politik som faktiskt stödjer detta. Jag hade uppskattat det jättemycket!
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-12-15 21:45
Glömde: jag är alltså inte ett dugg intresserad av saker som att de är dåliga för att de inte håller sina vallöften eller så, utan det jag är ute efter är alltså konkreta exempel på saker i deras politik som på nåt sätt är människofientligt eller "ondskefullt".
Du säger att du förstår kritik mot SDs politik, men inte regeringens? Till att börja med är de väldigt lika. SD har fått igenom mycket i tidöavtalet och i budgeten av sin egen politik, och dessutom har regeringspartierna under de senaste åren närmat sig sd i politik och retorik väldigt mycket.
Mer konkreta saker:
- De vill återkalla permanenta uppehållstillstånd.
- De har en politik som bygger på misstänkliggöranden
- De vill bestraffa och utvisa brottsoffer, tex för prostitution.
- De för en politik som kraftigt ökar Sveriges klimatutsläpp så det blir svårt/omöjligt att må målen. Utan plan på hur det ska kompenseras.
- De drar kraftigt ner budgeten för miljön, vilket gör att vi förlorar biologisk mångfald och inte når varken nationella mål eller internationella åtaganden.
- De gör åtgärder som går i direkt motsats med vad som brukar eftersträvas för ett hållbart samhälle (tex cirkulär ekonomi).
- De försöker stoppa förslag på EU-nivå för miljö och mänskliga rättigheter.
- Personer som har det svårt straffas för att rika ska få tjäna mer pengar.
- Migrationspolitiken går ut på att misstänkliggöra människor och åtgärderna kommer snarare öka segregationen än hjälpa integration. De satsar mer på att utsatta människor ska bort eller ska hindras, men tar bort vissa åtgärder för att förenkla att komma in i samhället, tex språkutbildning eller förutsättningar att etablera sig långsiktigt i ett samhälle.