• Fri 16 Dec 2022 04:53
    16657 visningar
    38 svar
    -1 +1
    38
    16657

    Ät upp unge!

    Jag undrar på en sak. Du som inte har för vana att ge alternativa maträtter eller något annat att äta än det som serveras gör du mat till dig själv som du inte tycker om? Om ditt barn inte tycker maten är god och du har inställningen att man äter det man serveras behandlar du dig själv på samma promisser? Hur gör du själv i ditt eget hem när du lagar mat, lagar du mat som du inte tycker om och sen inte äter något annat istället? Om någon annan lagar en måltid hemma hos dig och du inte tycker det är gott tar du dig då inget annat istället efter maten? Går du inte i ditt eget hem och tar dig något att äta om du inte blev mätt på det som serverades? 

    Själv skulle jag aldrig laga flygande Jakob tyllexempel och inte ha något mer alternativ. Sen om det är smörgås eller filmjölk men ändå någonting annat iaf. Smaka absolut och försöka äta någotav det som finns på bordet. Man kan äta lite grann. 

  • Svar på tråden Ät upp unge!
  • Anonym (Ja)
    Fri 16 Dec 2022 05:29
    #1

    Japp, om sambon lagar något vaccinet gillar så äter jag ändå. tyvärr han inte så bra på att laga mat :p men inte klagar man. Han försöker ju. 


    däremot, om han upprepade gånger lagar en rätt som jag absolut inte gillar, ber jag honom inte laga det så ofta. Men inte ställer jag mig och lagar något annat just då. Får väl ta en macka efter (det får barnen också om de vill) 

  • Fri 16 Dec 2022 07:20
    #2

    Eftersom vi har olika smak för vad vi tycker är gott här hemma så är det absolut dagar som jag lagar mat som familjen gillar betydligt mer än jag, men jag äter ändå, samma sak om jag hemma eller borta  blir serverad någonting jag inte tycker är så gott.

    Det finns ett fåtal rätter jag absolut inte klarar att äta, men för det mesta blir det att ta en liten portion och konstatera att jaja, det ärr näring i alla fall...

    Vad gäller barnen här hemma så är det inte många rätter som alla tre gillar, så vi får varva favoriter och den som inte vill äta det som serveras får laga sig något eget eller ta en macka.

  • Fri 16 Dec 2022 07:36
    #3

    Ja, jag både lagar och äter mat jag inte gillar.

  • Fri 16 Dec 2022 07:43
    #4

    Lagar väl mest det vi gillar. Men ibland går det inte att hålla alla "nöjda".
    Tex fiskrätter som jag älskar men ingen annan, jag lagar det ändå. Oftast går det i lite lax och torsk iaf men då får de väl äta mer av ngt annat.

    Sedan är mina barn lite äldre så passar det inte kan man själv faktiskt ställa sig vid spisen och laga mat och planera lite måltider. 

  • Anonym (Klari­ce)
    Fri 16 Dec 2022 07:44
    #5

    Ja, jag äter mat som jag inte älskar. Däremot finns det rätter som jag absolut inte äter, och jag tycker det är likadant med barn, skulle de hata någon rätt skulle jag inte laga den eller laga olika mat till oss då.

    Men mina barn tycker illa om allt utom 2-3 rätter, och vi kan inte leva på de två rätterna hela tiden, så de får ofta äta mat som de inte tycker om. Vet jag att det är något ett av barnen verkligen hatar gör jag matiga tillbehör (ett av barnen avskyr grönkålssoppa och det blir det grillade mackor till).

  • Anonym (Ja)
    Fri 16 Dec 2022 09:03
    #6
    Anonym (Klarice) skrev 2022-12-16 07:44:38 följande:

    Ja, jag äter mat som jag inte älskar. Däremot finns det rätter som jag absolut inte äter, och jag tycker det är likadant med barn, skulle de hata någon rätt skulle jag inte laga den eller laga olika mat till oss då.

    Men mina barn tycker illa om allt utom 2-3 rätter, och vi kan inte leva på de två rätterna hela tiden, så de får ofta äta mat som de inte tycker om. Vet jag att det är något ett av barnen verkligen hatar gör jag matiga tillbehör (ett av barnen avskyr grönkålssoppa och det blir det grillade mackor till).


    Samma här. Min dotter äter typ bara pannkakor och köttbullar. Skulle vi laga det varje dag så skulle vi alla ha näringsbrist. De det alltså köpta köttbullar. Hemmagjorda går icke hem. Jag lagar all möjlig mat. Brukar ställa fram tillbehör som jag vet att hon äter (typ ärtor) så får hon iaf i sig något som är bra. 


    dessutom, skulle jag fråga alla vad de vill ha den dagen skulle jag laga 4 olika rätter. Den som lagar bestämmer maten (med viss anpassning såklart) och de andra får äta det som lagas (och undvika det man verkligen inte gillar), Även om det bara blir en smakbit för den minsta. Men självklart gör vi oftare sånt som barnen gillar, än vad vi hade gjort om vi inte hade haft barn 

    inte för mitt liv att jag hade stekt mamma scans köttbullar om vi bara varit två vuxna. Och stark mat gör man ju inte lika ofta. 


    Vi bedriver ingen restaurang liksom. Men självklart behöver man inte laga sånt som ratas av alla utom en själv. Inte Så ofta iaf 

  • Anonym (Jag)
    Fri 16 Dec 2022 11:54
    #7

    Om jag lagar något som barnet inte tycker om så får hen äta upp den måltiden så gott det går och sedan kan jag antingen göra annorlunda nästa gång eller låta bli att göra den maträtten, beror lite på läget. Ja, jag äter absolut mat själv som jag inte gillar. Mitt ex och jag hade inte samma smak för mat och han gjorde oftast middagarna så det var bara att stå ut. Får man maten serverad så är man tyst och äter.

  • Anonym (Jag)
    Fri 16 Dec 2022 11:56
    #8

    Sedan ska man komma ihåg att man gör barnen en björntjänst om man låter dem slippa all mat de inte gillar, och då menar jag inte som någon principsak utan det att man måste äta samma sak flera gånger innan hjärnan "fattar" att det är gott. Man måste hjälpa barnen att utveckla sitt smaksinne helt enkelt.

  • Anonym (det)
    Fri 16 Dec 2022 15:30
    #9
    Anonym (Jag) skrev 2022-12-16 11:56:17 följande:

    Sedan ska man komma ihåg att man gör barnen en björntjänst om man låter dem slippa all mat de inte gillar, och då menar jag inte som någon principsak utan det att man måste äta samma sak flera gånger innan hjärnan "fattar" att det är gott. Man måste hjälpa barnen att utveckla sitt smaksinne helt enkelt.


    Det där brukar komma av sig själv med stigande ålder, inget man behöver träna överdrivet på med mat man inte gillar. Och många vuxna håller sig med saker de inte gillar och låter bli att äta den maten, så varför skulle barnen inte få det?
  • Anonym (Jag)
    Fri 16 Dec 2022 15:34
    #10
    Anonym (det) skrev 2022-12-16 15:30:10 följande:
    Det där brukar komma av sig själv med stigande ålder, inget man behöver träna överdrivet på med mat man inte gillar. Och många vuxna håller sig med saker de inte gillar och låter bli att äta den maten, så varför skulle barnen inte få det?
    Inte överdrivet nej, men det är varken bra eller kul att ha ett barn som säger nej till helt normal mat som de flesta förväntas kunna äta. Det kan istället bli överdrifter åt andra hållet där barnet antingen på riktigt inte tycker om en massa mat eller säger nej bara för att de känner för det och då slipper.
Svar på tråden Ät upp unge!