Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

Ät upp unge!

fjanten skrev 2022-12-16 15:39:13 följande:

Nej, aldrig i livet. Är jag bortbjuden så äter jag och håller god min, men jag skulle ALDRIG ställa mig i mitt eget kök och laga mat som jag avskyr. Hos oss blir det absolut fler än en middag emellanåt, alternativt att det finns saker på bordet så pass att alla i alla fall gillar något.

Nu är det dock få saker jag inte gillar, faktiskt. Och ungarna (förutom en) äter också det mesta.

Jag har gått hungrig från en del middagar. Jag är hellre hungrig än tvingar i mig sådant jag inte kan äta. 
  • sextiotalist
    Deeelicious skrev 2022-12-17 15:50:15 följande:

Min son kan gilla en maträtt en dag och sedan tycka den är äcklig nästa. Han säger alltid ?jag vill ha nåt annat? och har gjort det till en vana. Jag är stenhård (om jag vet att han gillar maten) att det ska ätas innan frukt, mackor mm ges. Brukar säga att om du äter upp maten så får du frukt/glass/kakor/mackor etc och då äter han oftast upp. Ibland med hjälp från mig. Han är snart 4 år.

Varför tvinga ett barn att äta upp. Det är väl bättre att de lär sig lyssna på kroppen.
  • sextiotalist
    Deeelicious skrev 2022-12-18 10:42:58 följande:
    För att han säger så varje dag trots bra vällagad mat som han gillar. Han vill alltid ha nåt annat (frukt och godis helst)
    Frukt är väl ok. Ha inte godis hemma.
    Lägg upp små portioner och dessutom är det inte farligt att avsluta en måltid med en frukt.
    Jag anser att man aldrig ska muta barn med mat, inte som belöning, inte som hot. Frukt kan ett barn få oavsett om barnet ätit upp maten eller inte. För att frukt är en del av måltiden, inte en belöning.
  • sextiotalist

Måste nog säga att vi lagar endast mat som vi tycker om och här lagas det olika rätter. Dvs min sambo älskar ärtsoppa, så självklart äter han det ibland och jag äter annat.
    Sonen och jag hade vissa favoriter som sambon avskydde då blev det fler rätter.
    Nej jag äter inget som jag avskyr, då får värden/värdinnan ta illa vid sig. Men jag tror inte de vill att jag ska kräkas på toaletten heller, ja, jag har väldigt lätt att kräkas vid fel smak eller konsistens.
    Jag kräktes en gång när de hade missat att ta bort ketchup från hamburgaren jag beställde. 

Svar på tråden Ät upp unge!