• Anonym (Ts)

    Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?

    Vår son går i sexan. Började ny skola nu i höst (skolan är åk 6-9). Han är ordentlig i skolan, gör det han förväntas, stör inte osv. Men han har lite svårt med koncentration och tappar lätt fokus. Samt är ganska långsam. Och är rätt dålig på allt som kräver med analys, läsförståelse osv. Betygen kommer nog vara främst E men kanske något D nu till jul tror vi. Han får lite bättre resultat på en del prov och förhör i tex språk men det mesta annars är nivå godkänt men inte mer.


    Vi lägger jättemycket tid på att hjälpa honom med läxor och inför prov men det räcker alltså inte till högre resultat ändå.


    Men frågan är, vad är liksom normalkurvan i betyg? Vad ska man vara nöjd med höstterminen i sexan och vad kan vi önska för hjälp av skolan framöver för att ge lite extra stöd för att höja detta? Hur hjälper man en elev att förbättra förmågan till analys osv? Att ha E i snitt lär ju inte ta honom in på gymnasiet i nian...

  • Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Lärare) skrev 2022-12-19 10:29:14 följande:
    Har ni funderat på om han befinner sig i den lättare delen av npf-skalan? Just sådana besvär är typiskt då, men det kan också vara så enkelt som att han inte har utvecklat den delen så mycket än. Ni får hålla ögonen öppna och fortsätta kämpa med läsförståelsen. Jag vet att du skrev att han inte tycker om att läsa skönlitteratur, men att läsa och skriva är de saker som kommer att hjälpa honom bäst. Han kanske skulle vilja skriva egna historier?
    Ja det har vi funderat på. Men det har inte känts aktuellt att utreda så här långt men vi vill ha mer hjälp från skolan, ja. 
  • Anonym (Ts)
    Anonym (V) skrev 2022-12-19 10:37:52 följande:
    +1

    TS, jag hakar på detta inlägg. Med elever med dessa svårigheter använder vi bl a "Mellan raderna". Fråga om skolan har s.k "lästräning", i mindre grupp eller enskilt, samt om de kan ge er mtrl hemma. Följande är kopieringsunderlag för hela grundskolan. 
    www.studentlitteratur.se/serier/mellan-radern.../
    Ja det är ju något sådant jag vill ha från skolan. Någon form av extra stöd. Men svårt att veta vad man kan begära om han ändå når E i alla ämnen.
  • Anonym (Olika)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 11:52:12 följande:
    Ja det är ju något sådant jag vill ha från skolan. Någon form av extra stöd. Men svårt att veta vad man kan begära om han ändå når E i alla ämnen.
    Det beror ju lite på om ni upplever att det finns en potential som inte kommer fram. Mitt barn med npf tex har jättesvårt att visa sina kunskaper på proven men både vi och lärarna märker ju att han i många fall ligger flera årskurser före. Då behöver han hjälp med tex muntliga prov och studieteknik och läsförståelse. 
  • AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2022-12-19 10:22:20 följande:
    Ja, det där är ett väldigt trist sätt och felaktig bedömning från vissa lärare. Jag träffar dessa typer då och då som säger att det "sporrar" att få det lägre betyget. Nej, har man levererat på en nivå ska man förstås få det riktiga betyget. Vilka av oss vuxna vill ha 500 spänn i löneökning fast vi är "värda 900, men kämpa på likadant så ser vi nästa gång"? Det finns lärare som säger "Jag sätter inga A första terminen i sjuan". Likadant var det när jag gick i skolan på 80-talet. Det är maktmissbruk att hålla igen betyg på det viset och det finns ingen som helst evidens för de resonemangens framgång gällande barns motivation.
    Maktmissbruk??? Du förstår uppenbarligen inte vad det mest sannolikt handlar om. Ibland är det ganska omöjligt att veta om en elev som har fått ett A på en eller ett par ännu ganska enkla uppgifter i 6:an fortfarande kommer att ha så bra resultat när uppgifterna blir mer komplexa.

    Kanske inte i alla ämnen, men i vissa. Helt omöjligt är det när jag har nybörjare i moderna språk, som alltså börjat med språket i 6:an eller 7:an och ändå bara lär sig ord och små-fraser i början. Då går det egentligen inte att sätta betyg, men om jag ändå måste göra det, så har jag ingen aning om den eleven har kapacitet att uppnå ett högt betyg när det blir lite mera allvar. Om jag då skulle sätta ett A under första året, så kan det hända att eleven hamnar på ett E i slutet och då undrar föräldrarna verkligen. Och vill veta vad man ska göra. 

    Även i engelska så har många elever lätt att skriva en kort text i 6:an, men det som sedan kommer i 8:an och 9:an är så mycket högre nivå - jag kan inte bedöma om den eleven nånsin kommer att nå ett av de högre betygen då. Inte före de närmar sig. Och då vill jag inte riskera att behöva ge flera betygssteg sämre. Hellre börja med lite lägre. Dessutom - från och med 7:an så gäller ju 9:ans betygskriterier (även om man ändå anpassar till årskursen, vilket man ju delvis måste göra). Jag tror inte ens att skolverket har tänkt igenom detta ordentligt.  
  • Anonym (gg)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 09:24:18 följande:
    Det har gällt sedan den här terminen. 
    Okej, synd att det inte påverkar honom då, han kämpade så hårt.
  • AndreaBD
    Anonym (gg) skrev 2022-12-19 12:33:46 följande:
    Okej, synd att det inte påverkar honom då, han kämpade så hårt.
    Märkligt, men jag är inte helt säker faktiskt om det gäller gymnasiet. Jag tänkte att det måste göra det, men helt säker är jag inte. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 13:00:29 följande:
    Märkligt, men jag är inte helt säker faktiskt om det gäller gymnasiet. Jag tänkte att det måste göra det, men helt säker är jag inte. 
    Även gy har de nya riktlinjerna nu, samma sätt att sätta betyg tillämpas där som i grundskolan, gäller både nya och gamla systemet.
  • Anonym (V)
    AndreaBD skrev 2022-12-19 12:05:29 följande:
    Maktmissbruk??? Du förstår uppenbarligen inte vad det mest sannolikt handlar om. Ibland är det ganska omöjligt att veta om en elev som har fått ett A på en eller ett par ännu ganska enkla uppgifter i 6:an fortfarande kommer att ha så bra resultat när uppgifterna blir mer komplexa.

    Kanske inte i alla ämnen, men i vissa. Helt omöjligt är det när jag har nybörjare i moderna språk, som alltså börjat med språket i 6:an eller 7:an och ändå bara lär sig ord och små-fraser i början. Då går det egentligen inte att sätta betyg, men om jag ändå måste göra det, så har jag ingen aning om den eleven har kapacitet att uppnå ett högt betyg när det blir lite mera allvar. Om jag då skulle sätta ett A under första året, så kan det hända att eleven hamnar på ett E i slutet och då undrar föräldrarna verkligen. Och vill veta vad man ska göra. 

    Även i engelska så har många elever lätt att skriva en kort text i 6:an, men det som sedan kommer i 8:an och 9:an är så mycket högre nivå - jag kan inte bedöma om den eleven nånsin kommer att nå ett av de högre betygen då. Inte före de närmar sig. Och då vill jag inte riskera att behöva ge flera betygssteg sämre. Hellre börja med lite lägre. Dessutom - från och med 7:an så gäller ju 9:ans betygskriterier (även om man ändå anpassar till årskursen, vilket man ju delvis måste göra). Jag tror inte ens att skolverket har tänkt igenom detta ordentligt.  
    Du ska sätta terminsbetyg i relation till betygskriterierna, vilket innebär att det är fullt möjligt att ge elever ett A eftersom du kräver lägre nivå för ett A av en elev i åk 7 än i åk 9, i t.ex skrivandet. Skolverket förklarar detta, bl.a i sina informationsfilmer. Elever ska ha möjlighet att nå hela betygsskalan varje termin. Det är du som planerar det centrala innehåll eleverna får möta och du kan varken ha det eller förväntad progression i åk9 för ett A i slutbetyg som ursäkt för att inte göra hela betygsskalan tillgänglig. Ja, jag tycker det är maktmissbruk att hålla nere betyg, om än oavsiktligt pga att inte alla lärare är pålästa, men fortfarande ett otyg i myndighetsutövning, och det finns också lärare, tvärsäkra och helt outbildade i barnpsykologi, som hävdar att det sporrar barn (att inte få de betyg de förtjänar förrän VT åk9). 

    Nej, det är möjligt att Skolverket inte hade tänkt färdigt och fått efterhandskonstruera i det här med i relation till betygskriterierna. Så blir det ju med en politiskt styrd skola: Nycker, för lite underlag och forskning, sedan en ny nyck. 
  • AndreaBD
    Anonym (V) skrev 2022-12-19 14:57:16 följande:
    Du ska sätta terminsbetyg i relation till betygskriterierna, vilket innebär att det är fullt möjligt att ge elever ett A eftersom du kräver lägre nivå för ett A av en elev i åk 7 än i åk 9, i t.ex skrivandet. Skolverket förklarar detta, bl.a i sina informationsfilmer. Elever ska ha möjlighet att nå hela betygsskalan varje termin. Det är du som planerar det centrala innehåll eleverna får möta och du kan varken ha det eller förväntad progression i åk9 för ett A i slutbetyg som ursäkt för att inte göra hela betygsskalan tillgänglig. Ja, jag tycker det är maktmissbruk att hålla nere betyg, om än oavsiktligt pga att inte alla lärare är pålästa, men fortfarande ett otyg i myndighetsutövning, och det finns också lärare, tvärsäkra och helt outbildade i barnpsykologi, som hävdar att det sporrar barn (att inte få de betyg de förtjänar förrän VT åk9). 

    Nej, det är möjligt att Skolverket inte hade tänkt färdigt och fått efterhandskonstruera i det här med i relation till betygskriterierna. Så blir det ju med en politiskt styrd skola: Nycker, för lite underlag och forskning, sedan en ny nyck. 
    Jo, jag har sett den där filmen också. Så har jag också gjort med de tidigare betygssystemen (4 eller 5 stycken Tungan ute ). Men med åren har man bara gjort det sämre och sämre tills det inte funkar längre att göra som de säger. Förutom att det ju inte går att sätta betyg när man lär sig ett nytt språk och har haft det en termin eller även ett år. Men då hade ju inte 6:orna betyg, eller 7:orna. 

    För lite över 20 år sedan hade vi sifferbetyg 5 - 1. Sedan fick vi "mål" och då fick vi en noggrann utbildning i hur vi skulle göra. Inte bara det, utan vi fick sitta en hel helg och skapa lokala mål, så att vi exakt visste vad som gällde i 6:an, 7:an, 8:an och 9:an. De implementerades, det skapades en mall som man skulle registrera uppnådda mål i. Då var vi insatta. Och det räknades inte heller på ett sånt krångligt sätt.

    Sedan kom snart nästa system ganska snart, och vi kunde dumpa allt arbete. Och inte fick vi en sån utbildning igen! Högst en fjärdedel av arbetet gjordes nu, med betygskriterierna. Trots att det var mer komplicerat. Och det var helt nya betyg  (G, VG, MVG). Sedan blev det kunskapskrav och nya betyg (A - F), och nu är det betygskriterier igen, men med anpassade regler. Och tillräckligt med utbildning i detta fick vi senast med målen, för 20 år sedan. Allt efter detta var mer eller mindre dysfunktionellt. 
  • Anonym (Hopplöst)
    Anonym (Ts) skrev 2022-12-19 08:51:54 följande:
    När han haft läxor i läsförståelse så blir ju svaret på många frågor "det står ju inte". Dvs han saknar förmågan att läsa mellan raderna och kunna svara på det som inte står eller där man måste vända på ett resonemang. 

    Det är ju helt sjuk att de begär att ett barn ska klara av att läsa mellan raderna eller resonera och dra slutsatser. Sånt går ju inte att lära sig utantill.


     


     



Svar på tråden Betyg, vad är normalt och vilka ambitioner kan och bör vi ha?