• 3 barns mor

Hur gör ni med elen

Vad gör ni för eventuella besparingar med elen så här till jul och vintern??

Så här har vi blivit tvungna att göra.

Stanna hela huset och ha stängt in till köket där vi nu bor.
     Vi har sängarna och köksbordet i köket och tittar på tv i köket.

Vi eldar i den gamla järnspisen som även fungerar som värmekälla.

Så där lagar vi mat och värmer köket.

Resterande husbygget så det inte fryser ca 5 grader.
    ( perfekt som kylskåp)
    Jylnurdragen använder den naturliga kylskåpet frys lika så .
    Tvätt har vi löst så vibtvättar hos dottern i deras tvättstuga i hyresrätten.
    Dusch blir på jobbet och barnen har ju aktiviteter och gympa i skolan som gör att det klaffar.
    Laddar mobiler gör vi i bilen och barnen i skolan.

Säg att vi är snåla men va gör man med en elräkning på 15000 kr sen lån och alla andra kostnader.

Då har man inget val.

Så här gör vi för att spara pengar.

Vi anser att det är viktigare med mat en springa runt i stort hus.

Hur gör ni??

• Svar på tråden Hur gör ni med elen
  • Mentat

Fryser mest varje dag, om inte solen råkar skina litet. Har 18° inomhus. Har stängt till 3 rum där värmen är avstängd. Mycket mer kan jag inte göra, de "tips" på hur man sparar el som finns i tidningarna är mest rena hånet: Har aldrig haft torktumlare, minns inte när jag senast duschade så länge som 5 min ens och baxnar inför tanken att det alltså finns folk som kör tvätt- och diskmaskin när de inte är fulla? Ändå har jag just nu en elräkning på ca 5-600:-/dag.

Det värsta är ju att det kommer att bli lika illa ett antal vintrar framöver efter det sabotage av elsystemet förra regeringen lämnade efter sig. Den här regeringen kan förhoppningsvis börja vända skutan rätt igen men det kommer att ta tid.

• Anonym (Brallis)

Vi bor i villa ca 230 kvm, bor i område 3 med rörligt el avtal så jag börjar dagen med att kolla hur elpriset ligger över dagen. 
    Dragit ner värmen i källaren till vad vi kan utan att huset blir dåligt, likaså på övervåningen.
    Vi eldar på dagarna då jag arbetar hemma och har stängt av elementen i angränsande rum till kaminen och dragit ner till ca 18 grader i de andra rummen.
    Luftvärmepumpen nedställd till 19 g 
    Ingen golvvärme i badrummet. 
    Tvättar på natten
    Diskmaskinen går på natten
    Laddar bilen på natten
    Inga onödiga lampor tända 
    Planerar matlagning efter el priset
    Duschar väldigt kort och badkaret används inte just nu alls även fast barnen vill så får de gilla läget. 
    Vi har minskat vår förbrukning med nästan 50% i november med föregående år och hade en elräkning på 4200 kr för november. 

Jag fasade över denna vinter då vi har direktverkande el och gör fortfarande men räddningen för oss har nog varit att jag arbetar hemma och kan värma upp huset med hjälp av kaminen annars tror jag vi hade haft betydligt högre räkning även fast november varit varmare i år än föregående år. 

• Anonym (Sorla)

Vi har ett elavtal där fakturan baseras på de tre högsta uppmätta värdena på en månad. Dessa värden mäts vardagar mellan 9 och 19. Så vi försöker sprida ut elanvändningen dagtid, så vi inte laddar, tvättar, lagar mat o.s.v. samtidigt. Försöker göra det mesta kvälls och-nattetid: ladda, slå på disk- och tvättmaskin, baka o.s.v. Plus under helgerna. Haft elräkning på ca 1000 kr. Har fjärrvärme för uppvärmning.

• Anonym (Sorla)

Bor f.ö. på elområde 3, har fyra barn, bor på ca 160 kvadrat.

• Friger

Det är uppvärmning av hus som är den stora boven.

Tvättmaskin, torktumlare... Så mycket drar de inte att jag tror det lönar sig att åka iväg med tvätten.

Dra ner värmen så mycket det går. Går varmvattenberedaren på el så duscha mindre och snabbare.

Jag är ensamstående med flera barn. Har två villor om totalt ca 400m2. Värmer hus och vatten med ved. Resten av min förbrukning går så klart på el. Kör tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin och spis regelbundet. Lampor står på titt som tätt och överallt. Det är datorer, plattor, mobiler, kaffemaskin, 3st frysar, cirkulationspumpar och allt mellan himmel och jord som står på.

Gör av med ca 500kWh/månad vilket jag betalar ca 1800kr för på senaste räkningen. Det var inklusive alla avgifter för nät och säkring osv. Tror den högsta räkningen varit på ca 2.200kr för en månad.

Så har ni motsvarande hushåll som mig så borde det vara en normal hushållsförbrukning om man räknar bort värme/varmvatten utan att leva särskilt snålt.

• Anonym (R)
    Anonym (M) skrev 2022-12-17 19:47:04 följande:
    Men är det billigare än att tvätta hemma?
    Precis. Och tvättmaskinen ger värme i huset, så det är inte helt bortkastade pengar.
  • Mentat
    Friger skrev 2022-12-19 11:23:11 följande:

Det är uppvärmning av hus som är den stora boven..

Sant. Som de flesta hus från 70- eller 80-talet värms mitt med el. Det är helt klart den stora förbrukningen och den kan jag inte dra ner hur mycket som helst.
  • EnAnonumius
    Flash Gordon skrev 2022-12-19 06:59:10 följande:
    Enskilda dygnsvariationer finns, ja. Men genomsnittet över månaden blir skillnaden avsevärt mindre.

Du hittar månadspriserna på samma sida som du tagit skärmklippet från.
    Läste månadspriserna..  Fortsätter denna utveckling vi har nu denna månad så kan Norrlänningarna hänga upp en skylt vid elområdesgränsen "Vi har vattenkraft".. 😉
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Flash Gordon
    EnAnonumius skrev 2022-12-19 13:31:44 följande:
    Läste månadspriserna..  Fortsätter denna utveckling vi har nu denna månad så kan Norrlänningarna hänga upp en skylt vid elområdesgränsen "Vi har vattenkraft".. 😉
    Som jag redan skrivit

"Prognosen för det genomsnittliga elpriset i december är 2:90 kr/kWh för SE1 (Luleå) och 3:78 kr/kWh för SE3 (Stockholm).

I november var det genomsnittliga priset 1:22 kr i SE1 och 1:31 i SE3."

Det var inte lika kul att bo i Norrland längre när ens egen el också drar iväg i pris. Då börjar man klaga på att direktiven till återbetalning av kapacitetsavgifter bara involverade det södra Sverige som var de som betalade avgifterna till att börja med.

Men det är bra att krisen är nationell och inte bara något som drabbar södra Sverige. Det ger större incitament till att faktiskt försöka lösa krisen.
    Blå och gul
  • Friger
    Mentat skrev 2022-12-19 12:41:34 följande:
    Sant. Som de flesta hus från 70- eller 80-talet värms mitt med el. Det är helt klart den stora förbrukningen och den kan jag inte dra ner hur mycket som helst.
    Nä, tyvärr är det ju så.

Men 16 grader går ju att ha. Kanske mindre, även om det inte är skoj.
Svar på tråden Hur gör ni med elen