Inlägg från: Anonym (min) |Visa alla inlägg
  • Anonym (min)

Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)

Anonym (Snurrig gubbe) skrev 2022-12-18 19:17:04 följande:
    Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)

Hej, jag är pappa till en grabb som blir 15 i Februari. Jag är 1.79 lång och han är nog lika lång som mig. Skillnaden är att han är väldigt smal och jag lite mer bastant. Att köpa tex storlek 176 i jeans till honom är att köpa byxor som är för korta, likaså tröjor m.m.. Vad ska jag köpa för storlek då? Känner mig jätteförvirrad. Han vill bara ha märkeskläder men är inte alls intresserad av att handla själv... 

Köpte en jacka för ett tag sedan på kidsbrandstore med storlek 15-16 yrs, bara skicka tillbaka den,  köpte en jacka på boozt.com under män med storlek xs, var för liten den också,  så beställde en i S som var på håret för liten. Förvisso var det en Lyle & Scott och har hört att deras storlekar ska vara små. 

Borde ju finnas andra här inne som borde kunna ge lite tips och råd?

Min 17-åring är 179 cm och väger bara omkring 55 kg, så han är smal.

Han har S eller XS i tröjor, skjortor och sånt, gärna att de är lite smalare eller figursydda i modellen. S eller M i jackor som kan få vara lite rymligare.

Jeans och byxor köper han i tumstrl typ 28/34 men alltid i modellen "slim fit" eller tom "skinny fit" och då behöver han ändå ha bälte för att de inte ska ramla av höfterna. 

Det är inte helt lätt att hitta nåt som passar honom, men man hittar väl alltid nåt som passar hyfsat. Barnstorlekar funkar inte på armarna och benens längd, och vuxenkläderna är ofta för rymliga. Hittar man en modell som passar så kan man köpa flera av den, eller kanske flera olika färger att variera med. 
  • Anonym (min)
    Tom Araya skrev 2022-12-19 14:20:46 följande:
    Barnstorlekar sträcker sig bara upp till ca 12-14 års ålder mig veterligen. Sedan är det vuxenstorlekar som gäller. Köp hellre lite för stort än för smått eller precis. Dels tror jag många plagg ska vara lite stora för att vara moderna och att sedan ha lite växmån är inte fel.

Men jag tänker också att han måste vänja sig vid att köpa sina kläder själv och det är dags nu, så presentkort är kanske inte fel. Låt han gå med en kompis eller anhörig i början, som är mer bekväm med att handla kläder och som du bjuder på fika för engagemanget.
    Barnstorlekar sträcker sig upp till 170 cm, när det inträffar varierar mellan olika individer. En del blir aldrig längre än så . Men även när tonåringen är 170 cm så kan de ha för långa armar och ben i förhållande till hela plagget. 
Svar på tråden Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)