• Anonym (Snurrig gubbe)

Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)

Hej, jag är pappa till en grabb som blir 15 i Februari. Jag är 1.79 lång och han är nog lika lång som mig. Skillnaden är att han är väldigt smal och jag lite mer bastant. Att köpa tex storlek 176 i jeans till honom är att köpa byxor som är för korta, likaså tröjor m.m.. Vad ska jag köpa för storlek då? Känner mig jätteförvirrad. Han vill bara ha märkeskläder men är inte alls intresserad av att handla själv... 

Köpte en jacka för ett tag sedan på kidsbrandstore med storlek 15-16 yrs, bara skicka tillbaka den,  köpte en jacka på boozt.com under män med storlek xs, var för liten den också,  så beställde en i S som var på håret för liten. Förvisso var det en Lyle & Scott och har hört att deras storlekar ska vara små. 

Borde ju finnas andra här inne som borde kunna ge lite tips och råd?

• Svar på tråden Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)
  • Fjäril kär

Men varför inte bara köpa vanlig herrstorlek/vuxrnstorlek? Han har ju storlek som en vuxen. 
    Testa att köpa i storlek L med tanke på hur lång han är. Min son på 14 är 180 cm lång och drar storlek L/XL i sina kläder just för att han är lång och har både långa armar och ben. Nu är han normalt byggd och inte pinnsmal men oftast är kläderna kort om jag inte går upp en storlek. Hans smala kropp fixar M men måste ha en storlek större pga att han är lång. 

• Anonym (P)
    Generellt så blir kläderna vidare ju högre upp i storlekarna man går, så är man lång och smal får man i viss mån leva med att tröjorna sitter löst, om ärmarna ska vara tillräckligt långa. En man runt 180 cm har nog oftast M eller L, tror jag. Du kan ju låta honom prova dina tröjor och se hur de passar.

Jeans borde det dock gå att hitta tillräckligt smala. Där kan man ju själv välja midjemått och benlängd. 
  • minst

Hej!
    Din son är absolut för lång för strl 176. Det är kanske dags att köpa byxor där du kan välja både bredd och längd.. Vår son, 189 cm lång och ganska smal (75 kg) har byxor/jeans från både Dressmann och Levis i storlek W34/L36. Jag gissar att Dressmanns tröjor inte står högt i kurs men både Stadium och Intersport har snygga hoodies från Adidas/Nike/UnderArmour/NorthFace. Jag skulle gissa att din son har minst storlek M med tanke på sin längd. Jag vet inte var du bor men Jonells och Carlings har kläder som mina barn har gillat.Har han frågat var kompisarna köper sina kläder? Har du inga vänner med barn i samma ålder som du kan få tips ifrån?  Lycka till!

• Trollet345

Hej. 
    Ja det är inte alltid lika enkelt med kläder och storlekar. Många tonåringar får börja med Herrstorlek i den åldern.
    Börja med att ta hans kroppsmått mät midja,bröstkorg och innerbenslängd. Finns storlekstabeller på nätet. Innerbenslängd är mycket viktigt vid köp av byxor. Om han bara är intresserad av märkeskläder så rekommenderar jag att du tar hjälp av säljarna i butik. I såna butiker brukar de ofta vara duktiga på detta så det blir rätt. De brukar veta om storleken är liten,normal el lite större för enskilt varumärke. 
    När det kommer till tröjor rekommenderar jag inte ta större storlek än det han ska ha om det inte är typ hoodies han gillar. Ser inte snyggt ut. Speciellt inte om man är mycket smal/slank. Utseendet är många gånger viktigt för tonåringar. Min son är nu 16 år och handlar mycket kläder själv men fick handla och lämna tillbaka kläder många gånger för att han vägrade följa med när han var i din sons ålder, speciellt byxor. De har så olika passform och även om man har måtten kan det vara svårt. Lycka Till. 

• Anonym (D)

Har en 14-åring som är 163 cm och han har antingen strl. XS eller S i tröjor. Alla långärmade tröjorna på barnavdelningen visade sig ha för korta ärmar i år. 

Byxor i strl. 170 funkar i vissa modeller, men har också köpt byxor på Dressman åt honom, eftersom de hade modeller med lite kortare ben.

Det är helt enkelt dags att börja handla på herravdelningen åt din son. Är han smal kan man välja tightare modeller när det gäller en del kläder, t.ex. slimfit i tröjor och skjortor. Dock skiljer sig ju storlekarna en del åt mellan olika märken, så bäst är att prova helt enkelt. 

Min son gillar inte direkt att handla, men han och maken fick faktiskt ta en gemensam shoppingtur sist, just för att det blev omöjligt att handla rätt storlekar åt honom annars. De tog sig till ett shoppingcenter lite utanför stan för att slippa trängsel och körde snabbshopping. 

• Anonym (lyktstolparna)

Mina tonårssöner är också långa och tunna som lyktstolpar och det är svårt att hitta särskilt byxor som passar. Vissa märken passar bättre så det kan vara idé att dra med din son och faktiskt prova kläderna. För mina passar ett japanskt märke (uniqlo) bra för byxor.

• Anonym (Hin håle)

Sluta att köpa barnkläder! 

• Anonym (tror)

Jag tror detta är en problem som kan appliceras på majoriteten av alla tonårskillar. Som någon annan skrev är de ofta lite lika en lyktstolpe Glad i kroppen. De behöver gå över till vuxenstorlekar pga sin längd, men är för smala...

Har själv en som är 185 och väger 62 (hoppas jag, han har svårt att hålla vikten men han försöker hålla just 62 i alla fall). 

Jeans är enkelt - köp rätt storlek i W och L bara. Min son t ex har 30/34 men har också skärp eftersom jeansen sitter väldigt löst (han gillar inte åtsittande jeans och har ibland problem med att jeansen sitter åt runt låren beroende på modell). När det gäller andra speciella byxor som ungdomar kan behöva brukar det finnas lång modell, titta efter det. T ex friluftsbyxor eller kostymbyxor. 

Tröjor är rätt svårt. Jag har fått acceptera att många av hans tröjor är på gränsen till för korta och ändå hänger lite väl mycket. Man får försöka hitta en modell som passar ok och köpa flera av samma. Kolla på hur de sitter över axlarna. Min son har oftast M i tröjor, de är då rätt korta men sitter ok i övrigt. Långärmade tröjor väljer jag så att ärmarna är ok, inte för korta eller för långa. Brukar hänga ihop med att tröjan sitter ok över axlarna tycker jag. 

Jackor väljer jag mest efter ärmlängd, men försöker också välja jackor av längre modell för då är det lättare att hitta en som sitter ok. Tänker framförallt på vinterjackor nu. 

• Anonym (14-årig son)

Min son 180 cm köper med stöttning kläder från Jack &Jones och tex HM.
    M brukar passa bra, jeans är ju tum mått på.

• Anonym (min)
    Anonym (Snurrig gubbe) skrev 2022-12-18 19:17:04 följande:

Hej, jag är pappa till en grabb som blir 15 i Februari. Jag är 1.79 lång och han är nog lika lång som mig. Skillnaden är att han är väldigt smal och jag lite mer bastant. Att köpa tex storlek 176 i jeans till honom är att köpa byxor som är för korta, likaså tröjor m.m.. Vad ska jag köpa för storlek då? Känner mig jätteförvirrad. Han vill bara ha märkeskläder men är inte alls intresserad av att handla själv... 

Köpte en jacka för ett tag sedan på kidsbrandstore med storlek 15-16 yrs, bara skicka tillbaka den,  köpte en jacka på boozt.com under män med storlek xs, var för liten den också,  så beställde en i S som var på håret för liten. Förvisso var det en Lyle & Scott och har hört att deras storlekar ska vara små. 

Min 17-åring är 179 cm och väger bara omkring 55 kg, så han är smal.

Han har S eller XS i tröjor, skjortor och sånt, gärna att de är lite smalare eller figursydda i modellen. S eller M i jackor som kan få vara lite rymligare.

Jeans och byxor köper han i tumstrl typ 28/34 men alltid i modellen "slim fit" eller tom "skinny fit" och då behöver han ändå ha bälte för att de inte ska ramla av höfterna. 

Det är inte helt lätt att hitta nåt som passar honom, men man hittar väl alltid nåt som passar hyfsat. Barnstorlekar funkar inte på armarna och benens längd, och vuxenkläderna är ofta för rymliga. Hittar man en modell som passar så kan man köpa flera av den, eller kanske flera olika färger att variera med. 
  • Anonym (Drasut)

2tall har kläder för långsmala män. 

• Tom Araya
    Anonym (Snurrig gubbe) skrev 2022-12-18 19:17:04 följande:

Barnstorlekar sträcker sig bara upp till ca 12-14 års ålder mig veterligen. Sedan är det vuxenstorlekar som gäller. Köp hellre lite för stort än för smått eller precis. Dels tror jag många plagg ska vara lite stora för att vara moderna och att sedan ha lite växmån är inte fel.

Men jag tänker också att han måste vänja sig vid att köpa sina kläder själv och det är dags nu, så presentkort är kanske inte fel. Låt han gå med en kompis eller anhörig i början, som är mer bekväm med att handla kläder och som du bjuder på fika för engagemanget.
  • Anonym (min)
    Tom Araya skrev 2022-12-19 14:20:46 följande:
    Barnstorlekar sträcker sig bara upp till ca 12-14 års ålder mig veterligen. Sedan är det vuxenstorlekar som gäller. Köp hellre lite för stort än för smått eller precis. Dels tror jag många plagg ska vara lite stora för att vara moderna och att sedan ha lite växmån är inte fel.

Men jag tänker också att han måste vänja sig vid att köpa sina kläder själv och det är dags nu, så presentkort är kanske inte fel. Låt han gå med en kompis eller anhörig i början, som är mer bekväm med att handla kläder och som du bjuder på fika för engagemanget.
    Barnstorlekar sträcker sig upp till 170 cm, när det inträffar varierar mellan olika individer. En del blir aldrig längre än så . Men även när tonåringen är 170 cm så kan de ha för långa armar och ben i förhållande till hela plagget. 
  • Anonym (Öh)

Men det är väl bara och ta med honom till vuxenaffärer och prova tills storlekarna passar? 

jeans och andra vuxenbyxor kan man ju köpa i olika längd och midja så det passar någon som är smal och lång.
    HM/lindex mm fungerade inte för min son, då alla deras herrbyxor var för korta blev levis och jack&jones istället.

Svar på tråden Kläder till en snart 15årig kille (som är lång)