• AndreaBD

    Julmat, glutenfri och vegetarian

    Har någon tips på julmat. Jag måste ha något mer för en som är glutenallergiker och två är vegetarianer. Har mest det vanliga, men dottern skulle göra en paj också (som passar specialönskemålen). Bara nåt mer... helst något som inte är alltför krångligt att göra. 

  • Svar på tråden Julmat, glutenfri och vegetarian
  • Litorina

    Vet inte vad ert vanliga är, men:
    Långkål 
    Grönkålsallad (finns bra recept på Portionen under tian) 
    brysselkål frästa i grädde och senap
    rödbetssallad med feta, timjan, olivolja, citron 
    potatisgratäng 

    ...om vegetarianen inte äter mejerigrejer heller så byt till sojagrädde. 

  • AndreaBD
    Litorina skrev 2022-12-19 13:17:56 följande:

    Vet inte vad ert vanliga är, men:
    Långkål 
    Grönkålsallad (finns bra recept på Portionen under tian) 
    brysselkål frästa i grädde och senap
    rödbetssallad med feta, timjan, olivolja, citron 
    potatisgratäng 

    ...om vegetarianen inte äter mejerigrejer heller så byt till sojagrädde. 


    Tack. Vad är långkål? Och jag förstår inte vad du menar med Portionen under tian? 
  • nytt eller gammalt

    Tidningen Vego brukar ha jättegod julmat. Vet inte vad för mat de ar i årets nummer. Hemma hos oss är hälften veganer så det är mycket vegan-julmat. 

    Jag brukar göra en god sallad med grönkål, apelsin och granatäpple. finns på nätet om du googlar. 

    Brukar göra ett fröknäcke från coops hemsida som är väldigt enkelt och gott (det är majsmjöl i, tror det är glutenfritt?)

    Vi brukar göra olika slags ersättare för köttbullar, av tofu eller annat. Blir olika år från år. Finns många recept på nätet. 

    Jag brukar ersätta majonnäs och creme fraiche med veganvarianter, de som äter kött tycker det är gott ändå. T ex i rödbetssallad. 

    Vi brukar göra någon form av paté med grönsaker och svamp i.  
    Ibland gör vi någon slags potatisgratäng istället för Janssons. I år har vi nog bara kokt potatis tror jag. 

    Till sist så brukar jag göra ett recept på lökbiffar som är väldigt gott. De har mycket kryddor och stekt i mycket olika så de blir nästan friterade. Det är ett indiskt recept som jag anpassar lite i kryddningen så det passar bra till julen. Det är kikärtsmjöl i istället för annat mjöl - också glutenfritt. 

    Jag vet att många gör något liknande sill av aubergine, den gillar ingen av oss då det blir konstig konsistens när vi har försökt. Vissa har också rotselleri eller kålrot som en julskinka typ, inte heller det är något vi gillar men det är en idé om man tycker det är gott. 

  • Litorina
    AndreaBD skrev 2022-12-19 13:24:10 följande:
    Tack. Vad är långkål? Och jag förstår inte vad du menar med Portionen under tian? 

    Googla långkål så får du upp en massa recept. Det är typ gräddstuvad grönkål (i olika varianter). 


    Portionen under tian är en väldigt trevlig receptsajt av en dietist som lagar billig, vegetarisk mat. Kollade nu och hon har ett par juliga recept överst. Här är salladen jag tänkte på https://undertian.com/recept/gronkalssallad-med-belugalinser-och-kardemummadressing/

  • BuoBä

    Ugnsomelett med svampstuvning brukar vi ha, men hos oss äter vegetarianerna både ägg och mjölkprodukter. Det finns ett recept på arla.se helt utan vetemjöl.

    Ägghalvor (om vegetarianerna äter ägg)

    Oumph ribs (recept på ica.se)

    Sallad på rödkål
    Picklad rödkål 
    Sallad på grönkål, apelsin och granatäpple

  • Litorina
    nytt eller gammalt skrev 2022-12-19 13:27:53 följande:

    Till sist så brukar jag göra ett recept på lökbiffar som är väldigt gott. De har mycket kryddor och stekt i mycket olika så de blir nästan friterade. Det är ett indiskt recept som jag anpassar lite i kryddningen så det passar bra till julen. Det är kikärtsmjöl i istället för annat mjöl - också glutenfritt. 


    Det låter jättegott! Är det typ såna här? https://www.coop.se/recept/lokbiffar-garam-masala-bhaji/
  • AndreaBD

    Tack alla! Jag ska titta på recept närmare för att se vad av detta jag klarar av. De två vegetarianer ska faktiskt äta fisk, så jag behöver inte ersätta det. Den där salladen med granatäpplen tänkte jag faktiskt göra. :) 

  • Litorina
    AndreaBD skrev 2022-12-19 17:12:25 följande:

    Tack alla! Jag ska titta på recept närmare för att se vad av detta jag klarar av. De två vegetarianer ska faktiskt äta fisk, så jag behöver inte ersätta det. Den där salladen med granatäpplen tänkte jag faktiskt göra. :) 


    Om du inte gjort grönkålssallad tidigare vill jag tipsa om att liksom knåda in oljan och saltet i bladen, innan något annat läggs i salladen. Det blir så mycket godare. 
  • AndreaBD
    Litorina skrev 2022-12-19 17:15:04 följande:
    Om du inte gjort grönkålssallad tidigare vill jag tipsa om att liksom knåda in oljan och saltet i bladen, innan något annat läggs i salladen. Det blir så mycket godare. 
    Tack, men jag tror jag gör långkål med grönkålen och gör mer vanlig sallad. :)
Svar på tråden Julmat, glutenfri och vegetarian