• Tue 20 Dec 2022 14:22
    42049 visningar
    17 svar
    17
    42049

    Bebis kan inte längre sova själv

    Hej! 


    Våran bebis (snart 7 månader) har sovit i egen säng sedan ca 1v gammal. Det blev så då pappan råkade komma lite väl nära i sömnen så vi flyttade över sonen med babynest i sin spjälsäng. Det har gått jättebra för honom att sova där men sedan ca 3v har läggningen krånglat så otroligt mycket! Han har blivit ännu svårare de senaste dagarna där han bara somnat om vi burit honom men vaknat direkt när vi lagt ner han och har skrikigt då. När vi lyfter upp honom somnar om han direkt i famnen igen. 
    Vi provade tass metoden när detta började men det gick inte (höll på i 2 veckor och slutade för ca 1 vecka sen). På natten har jag varit så trött så jag har sovit med honom för första gången och han somnade jättefort utan bröst dessutom. Vi kommer nu börja ha honom i sängen och pappan får sova i ett annat rum!:) Det är mysigt att sova med honom men jag undrar, om detta pågår i en period nu, kommer han kunna sova själv igen inom kort då? Jag sover bättre själv, jag ligger halvt vaken och hamnar på kanten i en fast position när vi sovit ihop. Vi ska prova nu och hoppas det ger honom den tryggheten han verkar behöva, och sen återgå till det normala. Har någon gjort liknande? Hur var resultaten? Några tips eller råd?


    Kan tillägga att våran son har snart fått sin 7e tand, kan vara den som känns lite extra och spökar! När han är vaken är det som vanligt mycket närhet som gäller och lek ihop - men närheten verkar inte räcka till just nu.

  • Svar på tråden Bebis kan inte längre sova själv
  • Anonym (Mamma­)
    Tue 20 Dec 2022 14:28
    #1

    Jag tror inte att bebisen kommer att börja sova ensam förrän han blir äldre om man inte aktivt gör något men det ni kan testa är att ta bort sidan på spjälsängen och ställa den kant i kant med er säng. Då kan pappan sova i samma rum ändå, annars blir det inte kul om ni inte kan sova tillsammans på ett par år eller vad det kan ta.

  • Tue 20 Dec 2022 15:17
    #2
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-20 14:28:49 följande:

    Jag tror inte att bebisen kommer att börja sova ensam förrän han blir äldre om man inte aktivt gör något men det ni kan testa är att ta bort sidan på spjälsängen och ställa den kant i kant med er säng. Då kan pappan sova i samma rum ändå, annars blir det inte kul om ni inte kan sova tillsammans på ett par år eller vad det kan ta.


    Ja det är kanske naivt av oss att tro att han ska vara okej med att sova själv efteråt när han blivit van med att sova med mig..
    Att sätta spjälsängen bredvid ska vi kolla på, behöver kunna sätta fast den för han är rätt mobil av sig så det inte råkar ske någon olycka! 


    Någon annan som har erfarenhet och fler tips?:)

  • Anonym (Sluta tänka)
    Tue 20 Dec 2022 15:31
    #3
    +1
    Molnenhimmel skrev 2022-12-20 15:17:10 följande:

    Ja det är kanske naivt av oss att tro att han ska vara okej med att sova själv efteråt när han blivit van med att sova med mig..


    Någon annan som har erfarenhet och fler tips?:)


    Det är första barnet va? Du överanalyserar något enormt. 

    Mitt första barn hade fri tillgång till vår säng. Kom till oss varje natt från födsel till 18 månader. Från en natt till en annan sov hon hela nätter i egen säng och har sen aldrig kommit tillbaka till oss. Enda gången hon kommit till oss mitt i natten, har det varit för att meddela att hon spytt eller blött näsblod. 

    Mitt andra barn är tre år och har, liksom sin syster haft fri tillgång till vår säng. Han kommer varje natt och har sovit en handfull hela nätter i egen säng. Om han sover med sin syster, sover han dock hela natten i hennes säng. 

    Vad är lärdomen av detta? Alla barn är olika, med olika behov, olika faser och olika egenheter. Han kanske sover hela nätterna i egen säng imorgon. Eller så kommer han vilja komma över till er tills han är fyra. 

  • Anonym (Nemi7­7)
    Tue 20 Dec 2022 20:33
    #4

    Oj vad jag känner igen mig,  min 7 månaders kille har sedan dag 1 somnat i sin säng utan problem, för cirka 2 veckor sedan började han vägra somna själv och somnar direkt med oss.  Har inget tips mer än du är inte ensam.  En vän  sa att det kan gå i perioder. Men kan ta lång tid innan det vänder, ni ska inte testa sova alla 3? 
    Vi sover med honom. Det funkar bra. Man vaknar om bebis vaknar :) 

  • Wed 21 Dec 2022 23:01
    #5

    Ja det är första barnet och allt är nytt med saker som funkat förr inte gör det sen :) 
    Vi har han i våran säng nu så får vi se hur det går! Har varit skönt att han har känt sig trygg där i över 6 månader och hoppas han gör det snart igen. Han kommer vara välkommen när han behöver och inte klarar av att sova i sin egna säng. Alla barn är olika men det är intressant att höra hur det gått för andra i liknande sits tycker jag 😊 


    Att sluta tänka så mycket är något jag tänker på ;) Tack för påminnelsen och att höra hur det gått för er :)


    Anonym (Nemi77) skrev 2022-12-20 20:33:23 följande:

    Oj vad jag känner igen mig,  min 7 månaders kille har sedan dag 1 somnat i sin säng utan problem, för cirka 2 veckor sedan började han vägra somna själv och somnar direkt med oss.  Har inget tips mer än du är inte ensam.  En vän  sa att det kan gå i perioder. Men kan ta lång tid innan det vänder, ni ska inte testa sova alla 3? 
    Vi sover med honom. Det funkar bra. Man vaknar om bebis vaknar :) 


    Skönt att höra att fler känner sig vid detta :D Vi får se hur länge denna period varar då, någon vecka eller år 😄
    Pappan är en tung sovare som rör på sig väldigt mycket och är lite orolig för att lägga en arm eller så över sonen så de blir ett annat rum just nu iallafall. 
    Det funkar bättre och bättre att sova med bebisen för min del, man är ju lite ovan bara just nu!
  • Anonym­4848
    Sun 25 Dec 2022 19:51
    #6
    +1

    Vår dotter, snart 11 månader, har haft olika såna perioder hela tiden. När hon sovit med mig ett tag funkar det i egen säng igen och sen kommer det en ny period efter ett tag. Så jag tror inte man liksom vänjer dem, utan kör ett tag och prova sängen igen sen. Vi har haft spjälsängen intill vår säng med väggen nere, men nu när hon klättrar osv har vi väggarna uppe.

  • Wed 28 Dec 2022 16:52
    #7
    Anonym4848 skrev 2022-12-25 19:51:39 följande:

    Vår dotter, snart 11 månader, har haft olika såna perioder hela tiden. När hon sovit med mig ett tag funkar det i egen säng igen och sen kommer det en ny period efter ett tag. Så jag tror inte man liksom vänjer dem, utan kör ett tag och prova sängen igen sen. Vi har haft spjälsängen intill vår säng med väggen nere, men nu när hon klättrar osv har vi väggarna uppe.


    Tack för att du delar med hur det funkar hos er :) 
    Vår son fick under julhelgen 2 st tänder nära inpå varandra och det var nog dom som gjorde mer ont än vanligt. Han sover fortfarande med mig men vi ska köpa en tunn madrass till hans säng så blir den kanske skönare där:) 
    Har en känsla att de kommer bli blandat med vart han sover (hoppas jag), som det är hos er!
  • Anonym­4848
    Thu 29 Dec 2022 10:10
    #8
    Molnenhimmel skrev 2022-12-28 16:52:36 följande:
    Tack för att du delar med hur det funkar hos er :) 
    Vår son fick under julhelgen 2 st tänder nära inpå varandra och det var nog dom som gjorde mer ont än vanligt. Han sover fortfarande med mig men vi ska köpa en tunn madrass till hans säng så blir den kanske skönare där:) 
    Har en känsla att de kommer bli blandat med vart han sover (hoppas jag), som det är hos er!
    Ja det är alltid nåt på G, tänder, sjukdom, faser osv hehe

    Ibland sover vi också ihop nån del av natten och hon i sin säng nån del. Vi börjar också fundera på att flytta hennes säng till eget rum eftersom det känns som att vi väcker varann ibland. Men så länge hon äter en gång på natten och ibland behöver ligga nära känns det bökigt.. men nån hång måste man ju testa..
  • Tue 31 Jan 2023 15:25
    #9
    Anonym4848 skrev 2022-12-29 10:10:18 följande:
    Ja det är alltid nåt på G, tänder, sjukdom, faser osv hehe

    Ibland sover vi också ihop nån del av natten och hon i sin säng nån del. Vi börjar också fundera på att flytta hennes säng till eget rum eftersom det känns som att vi väcker varann ibland. Men så länge hon äter en gång på natten och ibland behöver ligga nära känns det bökigt.. men nån hång måste man ju testa..

    Ja, alltså det går inte så bra här!! Tänder, utvecklingsfas och nya färdigheter som övas! Han har övat och övat för att lära sig krypa vid läggningarna och även mitt i natten. Har blivit skallad osv men nu kryper han. Det är otroligt läskigt att han ska ramla ur sängen. Inatt vaknade jag av att han höll på att ta sig över barriären (han är tyst dessutom). Är glad att jag alltid varit lättväckt men nu har vi ställt spjälsängen bredvid mig, och ska prova att han får sova där inatt. Han har hyfsat mkt närhetsbehov fortfarande fast den har minskat en del..känns ändå lite som fel tajming (Separationsfas).
    Vi har sänkt sängen (är ändå 30-40cm hög) men just nu vågar vi inte lämna honom själv när han somnat för natten..hoppas spjälsängen accepteras om jag ligger bredvid ändå.


    Hur gör ni andra? Det är jobbigt att sova med honom just nu pga att han kryper/oro men det har varit så mysigt. Känner mig ledsen för att det kanske inte går att sova ihop mera på ett tag, för hans säkerhets skull. 

  • Tue 31 Jan 2023 17:27
    #10
    Molnenhimmel skrev 2023-01-31 15:25:49 följande:

    Ja, alltså det går inte så bra här!! Tänder, utvecklingsfas och nya färdigheter som övas! Han har övat och övat för att lära sig krypa vid läggningarna och även mitt i natten. Har blivit skallad osv men nu kryper han. Det är otroligt läskigt att han ska ramla ur sängen. Inatt vaknade jag av att han höll på att ta sig över barriären (han är tyst dessutom). Är glad att jag alltid varit lättväckt men nu har vi ställt spjälsängen bredvid mig, och ska prova att han får sova där inatt. Han har hyfsat mkt närhetsbehov fortfarande fast den har minskat en del..känns ändå lite som fel tajming (Separationsfas).
    Vi har sänkt sängen (är ändå 30-40cm hög) men just nu vågar vi inte lämna honom själv när han somnat för natten..hoppas spjälsängen accepteras om jag ligger bredvid ändå.


    Hur gör ni andra? Det är jobbigt att sova med honom just nu pga att han kryper/oro men det har varit så mysigt. Känner mig ledsen för att det kanske inte går att sova ihop mera på ett tag, för hans säkerhets skull. 


    Jag har i efterhand upptäckt att det finns sidoskydd till dubbelsängar också. Nu är mina för stora men hade absolut testat om jag fått en till bebis. Alltså tex 
    cdon.se/inredning-och-mobler/sangskydd-200-cm-barnsangskydd-barnsangskydd-barnsang-fallskydd-sang-gron-p114253967&utm_medium=cpo&utm_content=tradedoubler_2501954_Silver_DelupeGoogleShoppingCSSSE

  • Anonym­4848
    Wed 1 Feb 2023 23:05
    #11
    Molnenhimmel skrev 2023-01-31 15:25:49 följande:

    Ja, alltså det går inte så bra här!! Tänder, utvecklingsfas och nya färdigheter som övas! Han har övat och övat för att lära sig krypa vid läggningarna och även mitt i natten. Har blivit skallad osv men nu kryper han. Det är otroligt läskigt att han ska ramla ur sängen. Inatt vaknade jag av att han höll på att ta sig över barriären (han är tyst dessutom). Är glad att jag alltid varit lättväckt men nu har vi ställt spjälsängen bredvid mig, och ska prova att han får sova där inatt. Han har hyfsat mkt närhetsbehov fortfarande fast den har minskat en del..känns ändå lite som fel tajming (Separationsfas).
    Vi har sänkt sängen (är ändå 30-40cm hög) men just nu vågar vi inte lämna honom själv när han somnat för natten..hoppas spjälsängen accepteras om jag ligger bredvid ändå.


    Hur gör ni andra? Det är jobbigt att sova med honom just nu pga att han kryper/oro men det har varit så mysigt. Känner mig ledsen för att det kanske inte går att sova ihop mera på ett tag, för hans säkerhets skull. 


    Åh känns igen! Var så enkelt när de bara låg på rygg där man la dem..hehe nu ska det rullas, krypa, upp och stå, ner igen osv. 

    Vi har alltid haft spjälsängen bredvid, sänkt den eftersom och nu på lägsta nivån. Har funkat bra. Håller med att det är läskigt att sova bredvid nu. Nu har vi inte behövt det på ett tag men hade vi gjort det, så antingen spänna fast spjälsängen med spännband i vår säng och sen barnet mellan dig och spjälsängen. Eller köpa sidoskydd som du fick tips om ovan. Annars madrass på golvet.
  • Wed 1 Feb 2023 23:31
    #12
    Anonym4848 skrev 2023-02-01 23:05:08 följande:
    Åh känns igen! Var så enkelt när de bara låg på rygg där man la dem..hehe nu ska det rullas, krypa, upp och stå, ner igen osv. 

    Vi har alltid haft spjälsängen bredvid, sänkt den eftersom och nu på lägsta nivån. Har funkat bra. Håller med att det är läskigt att sova bredvid nu. Nu har vi inte behövt det på ett tag men hade vi gjort det, så antingen spänna fast spjälsängen med spännband i vår säng och sen barnet mellan dig och spjälsängen. Eller köpa sidoskydd som du fick tips om ovan. Annars madrass på golvet.

    Ja hehe, när han väl ska öva på att stå/gå hoppas jag att han sover i sin egna säng för de blir nog en stress på en annan nivå än nu tror jag!

    Vi ställde spjälsängen på ena långsidan men han vill verkligen inte ligga där i. Nu står den kvar som skydd, madrassen är på golvet på andra sidan där det är ?fritt?. Vi har köpt en övervakningskamera som skickar notiser så fort han rör sig. Skönt att kunna se på en film på kvällen :) Han vaknade en gång och satt upp - helt tyst men med kameran är man medveten tack å lov :)

  • Anonym­4848
    Wed 1 Feb 2023 23:40
    #13
    Molnenhimmel skrev 2023-02-01 23:31:57 följande:

    Ja hehe, när han väl ska öva på att stå/gå hoppas jag att han sover i sin egna säng för de blir nog en stress på en annan nivå än nu tror jag!

    Vi ställde spjälsängen på ena långsidan men han vill verkligen inte ligga där i. Nu står den kvar som skydd, madrassen är på golvet på andra sidan där det är ?fritt?. Vi har köpt en övervakningskamera som skickar notiser så fort han rör sig. Skönt att kunna se på en film på kvällen :) Han vaknade en gång och satt upp - helt tyst men med kameran är man medveten tack å lov :)


    Ja verkligen, och de blir ju snabbare och snabbare också! 

    Men va bra, låter ju tryggt. Vi har också funderat på kamera, nu sover hon ju bra i sin säng men om vi ska flytta den till hennes rum nån gång vore det skönt. Vad har ni för nån?
  • Sat 4 Feb 2023 21:50
    #14
    Anonym4848 skrev 2023-02-01 23:40:16 följande:
    Ja verkligen, och de blir ju snabbare och snabbare också! 

    Men va bra, låter ju tryggt. Vi har också funderat på kamera, nu sover hon ju bra i sin säng men om vi ska flytta den till hennes rum nån gång vore det skönt. Vad har ni för nån?

    Va skönt att hon sover bra i sin egna säng :) 
    Vill han ska göra det med, men samtidigt som de är mysigt att sova ihop (men skönt att sova själv oxå utan vara orolig).
    Vi köpte en ifrån Kjell och co, Tapo heter den. Det är en övervakningskamera :) Vi kör gratis versionen, man kan göra köp i appen om man vill men notiser och se live i kameran går så vi är nöjda med det! Det är typ Max 1s efterdröjning i kameran dock, vet inte hur det är med andra kameror..
    En kompis till mig har en ifrån Norge, ska prova den om någon dag. Den heter Dema V21 babycall. 

    Hur gammalt är eran dotter? Har hon alltid sovit bra i spjälsäng? Ingen 8 månaders ?problem??

  • Anonym­4848
    Mon 6 Feb 2023 18:59
    #15
    Molnenhimmel skrev 2023-02-04 21:50:39 följande:

    Va skönt att hon sover bra i sin egna säng :) 
    Vill han ska göra det med, men samtidigt som de är mysigt att sova ihop (men skönt att sova själv oxå utan vara orolig).
    Vi köpte en ifrån Kjell och co, Tapo heter den. Det är en övervakningskamera :) Vi kör gratis versionen, man kan göra köp i appen om man vill men notiser och se live i kameran går så vi är nöjda med det! Det är typ Max 1s efterdröjning i kameran dock, vet inte hur det är med andra kameror..
    En kompis till mig har en ifrån Norge, ska prova den om någon dag. Den heter Dema V21 babycall. 

    Hur gammalt är eran dotter? Har hon alltid sovit bra i spjälsäng? Ingen 8 månaders ?problem??


    Ja det är jätteskönt! Sen brukar vi sova ihop på dagvilan ibland istället, så mysigt!

    Åh, ska kolla den. De som är "baby-kameror" är ju så jäkla dyra, tänker att det finns billigare alternativ.

    Hon fyllde 1 år igår! Har varit lite struligt i perioder, var väl runt 9 månader typ som man fick lyfta upp henne i vår säng vissa nätter. Men just nu går det bra, sover oftast 19-7 eller 8 med lite uppvak under kvällen ibland då hon vill ha hjälp med napp osv. Men från typ 23 och framåt brukar det vara helt tyst. Äntligen! Hehe
  • Tue 7 Feb 2023 10:17
    #16
    Anonym4848 skrev 2023-02-06 18:59:50 följande:
    Ja det är jätteskönt! Sen brukar vi sova ihop på dagvilan ibland istället, så mysigt!

    Åh, ska kolla den. De som är "baby-kameror" är ju så jäkla dyra, tänker att det finns billigare alternativ.

    Hon fyllde 1 år igår! Har varit lite struligt i perioder, var väl runt 9 månader typ som man fick lyfta upp henne i vår säng vissa nätter. Men just nu går det bra, sover oftast 19-7 eller 8 med lite uppvak under kvällen ibland då hon vill ha hjälp med napp osv. Men från typ 23 och framåt brukar det vara helt tyst. Äntligen! Hehe

    Åå stort Grattis på ettårsdagen!! :D Vilken milstolpe!

    Ja dom är dyra! Efter att ha använt den nya kameran i ca 1v är vi inte så nöjda faktiskt! Den larmar inte alltid när han rör sig (tex när han vrider sig), och iom att det är notiser så är det extra lite efterdröjning. Slutar med att en av oss har appen igång med livekameran för att övervaka honom. Vi ska justera kameran lite, sätta den närmare/se om man kan zooma in med själva kameran så kanske den larmar bättre. Nackdelen är också att om ni sover och vill ha koll på när hon vaknar så behöver ni ha ljudet på telefonen eller vibration om du vaknar av de?:) 
    Vi letar vidare efter en annan..han har varit farligt nära kanten innan vi skaffade denna så vi vågar inte slappna av utan att titta. Att ha en babyvakt med bara ljud skulle få mig att springa in varje gång så fort jag hör han röra på sig och den stressen orkar jag inte med! 


    Hehe va skönt att hon sover gott där mestadels! Längtar också till bättre sömn!:D
    Är mysigt med samsovning men han börjar försöka ställa sig upp nu. Han måste till sin säng! Hoppas hans fas är över snart 

  • Anonym­4848
    Fri 10 Feb 2023 22:41
    #17
    Molnenhimmel skrev 2023-02-07 10:17:04 följande:

    Åå stort Grattis på ettårsdagen!! :D Vilken milstolpe!

    Ja dom är dyra! Efter att ha använt den nya kameran i ca 1v är vi inte så nöjda faktiskt! Den larmar inte alltid när han rör sig (tex när han vrider sig), och iom att det är notiser så är det extra lite efterdröjning. Slutar med att en av oss har appen igång med livekameran för att övervaka honom. Vi ska justera kameran lite, sätta den närmare/se om man kan zooma in med själva kameran så kanske den larmar bättre. Nackdelen är också att om ni sover och vill ha koll på när hon vaknar så behöver ni ha ljudet på telefonen eller vibration om du vaknar av de?:) 
    Vi letar vidare efter en annan..han har varit farligt nära kanten innan vi skaffade denna så vi vågar inte slappna av utan att titta. Att ha en babyvakt med bara ljud skulle få mig att springa in varje gång så fort jag hör han röra på sig och den stressen orkar jag inte med! 


    Hehe va skönt att hon sover gott där mestadels! Längtar också till bättre sömn!:D
    Är mysigt med samsovning men han börjar försöka ställa sig upp nu. Han måste till sin säng! Hoppas hans fas är över snart 


    Tack! Ja tänk att man har en 1-åring nu! :D

    Alltså nya, menar du då den ni lånade av kompisen från Norge? Vad är för och nackdelar med övervakningskameran ni hade annars?
Svar på tråden Bebis kan inte längre sova själv