• Janina95

    Har ni delad ekonomi?

    Har länge undrat om hur andra gör upp sin ekonomi.
    Jag och min man har gemensam ekonomi, de vill säga han för över sin lön till mig.. jag betalar av räkningar osv, lägger över på sparkontot och för resten lever vi för.
    Men när jag pratat om detta med mina vänner så upplever jag att de som är svenskar har delad ekonomi, mitt är mitt och ditt är ditt.
    Att det oftast är"mina pengar" och inte våra pengar.
    Däremot mina utländska vänner har mer samma tankesätt som jag och dom har gemensam ekonomi med sina partners.

    Hur har ni det? Vad tycker ni? 
  • Svar på tråden Har ni delad ekonomi?
  • Anonym (Halvgemensam)

    Vi har delar av ekonomin gemensam. Vi lägger lika mycket pengar var i en gemensam pott och för de pengarna köper vi allt till hem, barn, bil, gemensamma resor, sommarstugan etc. Sen har vi egna pengar kvar på våra konton som vi gör vad vi vill med. 


    Vi gillar att ha gemensamma konton för det vi har tillsammans. På så vis behöver vi inte sitta och räkna kvitton etc. Vi är överens om vad de pengarna går till och behöver inte diskutera med varandra. Båda har betalkort kopplat till kontot.


    Vi gillar ocskå att kunna lägga våra egna pengar på precis vad vi vill och när vi vill utan att påverka den andra. Vi behöver aldrig ställa varandras intressen emot varandra. 


    Om vi hade haft väldigt olika löner tror jag att vi hade gjort annorlunda. Vårt system funkar eftersom vi får in typ lika mycket. Min bild är att det är vanligare att de med stor inkomstskillnad har gemensam ekonomi än de med lika löner. 

  • GrodanGap

    Jag och frugan delar upp kostnad för boendet. Delar på matinköp men annars har vi egna pengar. Jag skulle inte vilja föra över min lön till henne eller att hon gjorde det till mig. Sparande har vi gemensamt och separat.

  • Janina95
    Anonym (Halvgemensam) skrev 2022-12-23 22:01:35 följande:

    Vi har delar av ekonomin gemensam. Vi lägger lika mycket pengar var i en gemensam pott och för de pengarna köper vi allt till hem, barn, bil, gemensamma resor, sommarstugan etc. Sen har vi egna pengar kvar på våra konton som vi gör vad vi vill med. 


    Vi gillar att ha gemensamma konton för det vi har tillsammans. På så vis behöver vi inte sitta och räkna kvitton etc. Vi är överens om vad de pengarna går till och behöver inte diskutera med varandra. Båda har betalkort kopplat till kontot.


    Vi gillar ocskå att kunna lägga våra egna pengar på precis vad vi vill och när vi vill utan att påverka den andra. Vi behöver aldrig ställa varandras intressen emot varandra. 


    Om vi hade haft väldigt olika löner tror jag att vi hade gjort annorlunda. Vårt system funkar eftersom vi får in typ lika mycket. Min bild är att det är vanligare att de med stor inkomstskillnad har gemensam ekonomi än de med lika löner. 


    Det med olika lön har du nog rätt i, jag tjänar mer än min man och har bättre koll på pengarna.  Men annars kör vi likt er egentligen.. vill han köpa något så är det självklart han har också tjänat in pengarna..likaså om jag vill köpa något.
  • Anonym (Variant)

    Vi har nån egen variant. Egna konton, mest för att maken äger gården och jag vill inte vara inblandad i skogsaffärer. Jag betalar en del, maken mer för han har mer pengar. Ska det köpas större grejer betalar han, jag mindre. Vi räknar inga procent utan det blir lite hur som. Ekonomi är nåt vi aldrig grälat en sekund om. Vill han köpa en ny traktor gör han det, vill jag köpa min 966:e bok gör jag det.

  • Postman

    Vi har gemensam ekonomi. Vi har egna konton men de är en spegelbild av varandra. Vi plockar pengar mellan varandra hur som helst och vi bryr oss inte vem som pengarna kommer ifrån. Viktigast är att vi har pengar.

  • Anonym (Separat)
    Janina95 skrev 2022-12-23 22:33:48 följande:
    Det med olika lön har du nog rätt i, jag tjänar mer än min man och har bättre koll på pengarna.  Men annars kör vi likt er egentligen.. vill han köpa något så är det självklart han har också tjänat in pengarna..likaså om jag vill köpa något.
    Det viktiga är ju att man är överens och det verkar ju fungera fint för er. 

    Nackdelen med ert upplägg är risken att den andra blir sur om man går och köper något dyrt åt sig själv. 

    Vi har uppdelad ekonomi. Betalar lika för det som är gemensamt och resten hanterar vi som vi vill. Vill jag spara 20.000 eller lägga det på min stuga eller min hobby så är det mitt val, samma gäller för sambon.
  • Anonym (Halvgemensam)
    Anonym (Separat) skrev 2022-12-24 09:18:28 följande:
    Det viktiga är ju att man är överens och det verkar ju fungera fint för er. 

    Nackdelen med ert upplägg är risken att den andra blir sur om man går och köper något dyrt åt sig själv. 

    Vi har uppdelad ekonomi. Betalar lika för det som är gemensamt och resten hanterar vi som vi vill. Vill jag spara 20.000 eller lägga det på min stuga eller min hobby så är det mitt val, samma gäller för sambon.
    Vi tänker lika. Fast hos oss skulle det nog inte bli så att någon blev sur för att den andra köpte till sig själv utan ingen skulle kunna med att ta av det gemensamma och köpa något dyrt till bara sig själv. Som självcensur, typ. Vi skulle bli rika, men ha rätt tråkigt.
  • Egon den stora

    Pratade med kompisar om detta för ett tag sedan,  bara ett enda par hade lite delad ekonomi i alla fall, men ändå inte helt.  Så gemensam ekonomi i alla fall när man har barn är nog det vanligaste. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Vi är gifta och har gemensam ekonomi. Men vi har ändå egna konton och lite pengar som vi ser som våra egna. Så att man inte behöver diskutera småutgifter med varandra.
    Men alla större inköp, över kanske 20000 kr ungefär, bestämmer vi och finansierar tillsammans, Vardagligen betalar jag vissa räkningar och maken vissa.
    Vi har inga problem att få pengarna att räcka, har man det så är det nog viktigare att bestämma mer exakt hur man gör. Vi har varit gifta i 22 år.

  • Anonym (Svensk)

    Vi har gemensam ekonomi, alla pengar åker in på ett konto, sen betalas räkningar och mat därifrån, sedan åker det som är över vid månaden slut in på ett gemensamt sparkonto. Är båda helsvenska med ca 15000 kr i lönskillnad 

Svar på tråden Har ni delad ekonomi?