• Anonym (Julmust)

Alkohol i vanlig julmust?

Alltså, jag vet att jag nojar. Men jag är gravid och då gör jag det mer än annars.

Är det alltså alkohol i vanlig Apoteknarnes julmust? Har ju sett alla dessa TikTok videos där folk blåser positivt efter att ha druckit must - och även om det bara är precis i munnen så är det ju ändå alkohol? Är det skadligt att dricka för fostrets skull? 

Jag älskar julmust och längtar  efter det men det här gjorde mig nojig. Är tidigt gravid med så vill verkligen inte chansa.

Nån som vet säkert???

• Svar på tråden Alkohol i vanlig julmust?
  • Anonym (Läsa)

Om det är alkohol i en dryck anges det på flaskan. Så läs på den.

• Lydiasson

Det är inte alkohol i vanlig julmust 

• Citronella

Det är ca 0,3% vilket räknas som alkoholfri man blåser inte positivt på det och du kan svepa två stora petflaskor (eller mer) utan att det syns på några tester. 

• Anonym (Julmust)
    Citronella skrev 2022-12-24 12:47:23 följande:

Det är ca 0,3% vilket räknas som alkoholfri man blåser inte positivt på det och du kan svepa två stora petflaskor (eller mer) utan att det syns på några tester. 

Ok. Men kan det påverka ett foster? De är ju mer känsliga.
  • Citronella
    Anonym (Julmust) skrev 2022-12-24 12:50:29 följande:
    Ok. Men kan det påverka ett foster? De är ju mer känsliga.
    Nej, det är som sagt alkoholfritt. Frukt kan också innehålla små mängder alkohol. Om du håller på såhär kommer du få seriösa problem när barnet är fött. 
  • EpicF

Många sk alkoholfria drycker innehåller 0.3% alkohol, mem eftersom det är så pass lite så räknas det som alkoholfria och är inte skadligt för barnet. 

Att man kan blåsa positivt har att göra med att mam druckit direkt före man blåser och då har alkoholer i munnen. Dessa går dock inte ut i blodbanan och är totalt ofarliga. 

• Aniiee

Som sagt, ja, det är alkohol I julmust och den behöver inte deklareras eftersom det är mindre än 0,5%. 

Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (X)
    Fjäril kär skrev 2022-12-24 12:55:10 följande:

Du kan dricka en starköl till julmaten fast du är gravid. Ingen fara med julmust alltså. 

Va? Var har du hört det här?
Svar på tråden Alkohol i vanlig julmust?