• Anonym (=)

Kan killen kräva faderskapstest?

Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:14:08 följande:

Misstänker här att den killen som tjejen utpekar som pappa inte gärna kommer att på sig faderskapet utan att först göra ett faderskapstest. 

Okej du menar så. Ja blir man utpekad som fader, i ett sådant fall kan du självklart begära test.
    Det är ju det mest rimliga, att säga att vi gör ett dna test
  • Anonym (=)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:20:08 följande:
    Jasså inte? Så då kan en tjej som blir gravid peka ut flera killar som potential fader då men ingen av de utpekade kan begära faderskapstes? Motsatta bud här i tråden. 
    Om du gett all information från början så hade det varit lättare att svara.
    Om du blir utpekad som fader till ett barn så kan (och bör ) du kräva dnatest.
  • Anonym (=)
    Friger skrev 2022-12-26 21:48:51 följande:
    Eftersom jag skrivit under sådana papper så vet jag att jag hade det valet. Jag kunde begära faderskapstest.

Tänker du efter så vore det ju orimligt att de skulle tvinga på en kille faderskapet bara för att morsan påstår att han är fadern.

Alla tjejer skulle ju peka på Persbrandt, kungen och mig.
    Persbrandt går nog säker 
  • Anonym (=)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-26 21:46:19 följande:

Vill killen som tjejen pekar ut som fadern ha dna-test finns det väl kanske en viss risk att hon skulle känna sig misstrodd för att hon legat runt. Vilket hon kanske inte alls har. Och sånt kanske inte direkt bäddar för en bra start på ett icke planerat föräldraskap som det dessutom var för sent att avbryta graviditeten då vetskap om den för dem båda kom efter 6-7 mån.

Om de inte är eller var ihop så är det ju rimligt att kräva test.
    Kortsiktigt kanske det blir lite grus i maskineriet. Men på lång sikt kommer det gynna samarbetet
  • Anonym (=)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-26 22:28:57 följande:
    "Fick veta väldigt sent" LOL! Ingen tjej kan ha missat i 7 MÅNADER att hon är gravid.
    Det där är bara BS.

Men ja, om det är så att hon uppger att X är pappan så har X rätt att begära ett test, likväl om Y tror att han är pappan men hon säger att X är det. Det är föreskrivet i lag att barnet har rätt till sitt ursprung och därmed veta vems ens förälder är, så därmed görs test om föräldrarna inte är gifta och någon inte tar på sig det frivilligt.

Ni/Du/Hon/Din kompis polares rumskompis grannes vaktmästares hundvakt kontaktar socialtjänsten i kommunen. De bistår med ett test via familjerätten.
    En man kan bara kräva test om han blir utpekad som fader. Annars inte.
Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?