Inlägg från: Anonym (Jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jur)

Kan killen kräva faderskapstest?

Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 07:17:06 följande:

Jag tycker väl det är rätt självklart att den utpekade killen ska dna-testas för faderskapet i detta fall. Visste bara inte hur processen går till. Så då är det till Familjerätten el Socialförvaltningen de ska vända sig till? Tror nog killen vill ha svar så fort barnet är fött. 

Din fråga var lite för allmänt formulerade i början men när du förtydligar blir det enklare att svara

Om hon under utredningen hos familjerätten pekar ut honom som möjlig far kan han gå med på det, då blir han troligtvis folkbokförd som pappa.

Han kan också vägra erkänna faderskapet. Om familjerätten bedömer det som inte otroligt att han är pappan kan det då bli tal om dna-test. Går han inte med på det frivilligt kan det bli tal om tvångsåtgärder.

Pekar hon inte ut honom som möjlig far kan han själv vända sig till familjerätten och upplysa om det möjliga faderskapet. FR gör en rimlighetsbedömning och kan sen besluta om t ex DNA-test 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 09:51:38 följande:

Killen är nog knappast redo att ta på sig faderskapet utan dna-test efter endast en mycket tillfällig förbindelse. 

Det är bara att ta snacket med FR, se till att det blir en test och sen ta det därifrån.

Han kanske inte bör blåvägra test utan göra det frivilligt när frågan kommer upp för att minska trassel och kostnader.
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 10:13:53 följande:

Killen kommer förmodligen att neka faderskap utan att dna-test görs även om han medger att de haft sex vid ett tillfälle. Men om test görs och det visar sig att han är pappan blir det automatiskt gemensam vårdnad då? Eller bedöms sådant också i Familjerätten? Killen har nog inte riktigt förutsättningarna för det idag. Men man kan ju för barnets skull i så fall jobba för att killen ändå deltar i barnets liv och uppväxt. 

Vet du skillnaden på vårdnad, umgänge och boende? Förstår du vad vårdnad innebär formellt? Gör han det? Om inte så bör han läsa på lite

Om de inte är gifta och föräldrarna inte kan komma överrens får mamman ensam vårdnad till en början med. Han kan sen gå till domstol för att få vårdnad.

Nästa samma gäller umgänge. Kan de inte komma överrens behöver han gå till domstol för att få umgänge.

Om han är pappan bör han nog ta en rejäl funderare på sin papparoll och vad han ska göra för att bli en bra pappa.
  • Anonym (Jur)

Skulle det otänkbara inträffa och mamman dör så lär han få bli pappa på heltid snabbt

• Anonym (Jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 13:19:24 följande:

Som sagt jag har inte själv någon erfarenhet öht av sånna här ärenden. Blir killen utpekad som pappa via ett faderskapstest blir det automatiskt delad vårdnad då eller? Fast barnet bor hos mamman första åren. Har ingen aning om hur sånt här funkar så det är ju därför jag ställer en massa frågor. Självklart anser ju även jag att ett barn bör ha kontakt och umgänge med båda sina föräldrar oavsett om de varit ihop eller inte. Vet inte ännu hur varken killen eller tjejen resonerar här ännu om framtiden. Men vill gärna stötta dem båda. 

Finns inget som heter delad vårdnad. I övrigt angående vårdnaden se svar ovan. Vet du vad vårdnad innebär? 

Vad har du för relation till de berörda? 
  • Anonym (Jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2022-12-27 13:37:14 följande:
    Jag behöver inte redogöra för vilken relation jag har till de berörda. Annat än ?tillräckligt nära? för att bry mig och försöka hjälpa dem båda. 
    Vad är att hjälpa för dig i detta fall. Säkerställa att faderskapet blir fastställt, pappan får vårdnad och fastställt umgänge? 

Eller råd hur mamman ska agera för att hålla pappan så långt bort från sitt och barnets liv som möjlig.

I inlägg #68 får du en bra sammanfattning av någon form av praxis då det är två hyfsat fungerande föräldrar som kan diskutera vad som är bäst för barnet samt bor i närheten av varandra. En bra tumregel är att om föräldrarna är överens och har ett fungerande samarbete funkar vilken typ av umgängesschema som helst

Sen är det inte ovanligt att det spårar ur. Pappans skiter i barnet.. Mamman är bitter på pappan och försöker sabotera så mycket det går. Det blir bråk om pengar eller föräldradagar. Pappan känner sig kränkt och försöker göra livet surt för mamman med diverse hot och stämningar. Någon av föräldrarna är rejält olämplig som förälder osv.

Svar på tråden Kan killen kräva faderskapstest?