Min mor ger mig stress!
Då hon redan är gammal och sjuk lär hon knappast ändra sina tankar om hur saker borde vara. Du vinner inget på att riva ner himlen nu och hennes grepp om dig kommer att försvinna.
Så det bästa du kan göra är nog att inte berätta sådant som skulle göra henne upprörd, försöka hålla samtalet till positiva vardagssaker och inte söka konflikt utan bara lyssna klart på henne då, och säga "Ja, jag ska tänka på det du har sagt" men sedan gör du som du vill med ditt liv.
För det är du som ska leva med dina val och i ditt liv, inte hon.
Vad gäller kontakt, hur ofta behöver ni ses?
Kan hon få hjälp av någon annan än dig ibland eller lägger hon det ansvaret på just dig?
Fundera på vad som skulle behövas för att du ska orka med en viss kontakt de år hon har kvar. För en dag är det ju för sent, och det vill till att man inte ångrar sig då.
Kanske mår du så dåligt att du skulle vilja ta en paus. Det behöver inte vara fel om man har en väldigt dominant eller självrättfärdig förälder.
Samtidigt finns det risk att en empatisk son eller dotter ångrar sig väldigt mycket om föräldern skulle gå bort under tiden, eller kanske att föräldern gör hela resten av familjen negativ mot dem. Det kan vara komplicerat att göra uppror och du får väga riskerna mot varandra.