Friger skrev 2022-12-27 13:35:20 följande:
Det du rekommenderar är att eskalera eskalera konflikten.
Det går att säga nej utan att eskalera. Men det går även att dra igång en ordentlig tonårsrevolt som urartar ordentligt.
Ge det något år så är tonåren förbi och flickan tänker på ett annat sätt.
Har du barn som själva är bortskämda dramaqueens eller varför försvarar du att skämma bort ungarna och tycker att föräldrarna ska vänta med att bli hårdare?
Föräldrarna här har förmodligen ovetande skapat ett monster mer eller mindre. Sen är det heller inget som är "vanligt" bland tonårstjejer som du skrev i ditt tidigare inlägg.
Jag känner inte igen detta beteende från någon enda bekant från hela min uppväxt till gymnasiet.
Fast lite liknande, en värstingtjej som utpressande sina föräldrar på pengar (tusenlappar på 90talet) för att gå till skolan i högstadiet (gick inte så särskilt bra för henne i livet). En typisk borderlinebrud i gymnasiet där hela livet bestod av drama och ha och ha (gick helt okej utifrån sett, hon har ett jobb det inte krävs utbildning för iaf) och kanske att det förekom hos en stroppig tjej jag ofta träffade i stallet, skulle inte förvåna mig (hennes gick det bra för yrkesmässigt, men har svårt att tänka mig att hon kan ha några vidare relationer).
Hade en väldigt nära vän som kanske hade reagerat lite tjurigt om hennes föräldrar någon gång sa nej, men inte på denna nivån. Hennes föräldrar sa heller inte nej så ofta vilket gjorde vuxenlivet svårt för henne. Föräldrarna placerade henne i en br för många miljoner efter studenten och hon får månatliga bidrag medan hon jobbar lite här och där med egna projekt, inget lönsamt utan mest på hobbynivå. Det är absolut inget fel på henne utifrån sett och skolan gick helt okej, däremot såg hon redan som tonåring ner på folk med vad hon ansåg var lodisyrken som hantverkare eller städare.
Är det någon annan kvinna här som känner igen detta beteende hos sig själva som tonåringar eller hos sina bekanta eller skolkamrater? Skulle ni anse att det är vanligt?
Sen undrar jag hur en 16åring som spenderar en massa tid på tiktok inte kan förstå att den världen inte är verkligheten. Har ts aldrig talat med henne om så basala saker (i denna tid)?
Varför skolkar hon? Lika oroande som hennes bortskämdhet tycker jag verkar vara risken att hon ska börja med droger, skolkande gymnasieungdomar brukar ha en fallenhet för det eller psykisk ohälsa.