• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (Ojdå)

Mina barn fick ingen utlandsresa. inga pengar swishade och endast saker dom behövde i julklapp. Dom är väl medvetna om vad allt kostar inkl deras idrottande. Jag förstår din besvikelse men kanske kan ni prata lugnt och sansat om det senare. är lätt att säga att man ska vara tacksam för det man får (även om man borde) men hon är en tonåring. Lycka till

• Alessia

Att din dotter verkar allmänt obegåvad är det inte så lätt att åtgärda, men att styra upp hennes vardag och verklighet mot mer realistiska mål är din och pappans förbaskade skyldighet. Om ni nu vill att dottern ska växa som människa förstås och inte förbli en grinig, girig liten TikTokprinsessa som skolkar, har influencerdrömmar(!) och skriker ut sitt missnöje när hon inte får det hon vill ha.
    Sätt fart TS! 

• Anonym (qwerty)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 08:22:57 följande:
    Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

Du tar ifrån henne mobilen så hon inte kan se bortskämda influencers på TikTok 
    Sedan drar du in all form av ekonomi för henne. och hon får köpa ALLT själv de närmsta 6 månaderna.
    Det är dags att hon lär sig om pengars värde, det är ditt jobb som förälder. Hon kommer ju inte bli mindre grinig med tiden. Om två år när hon är 18 och vill ha en lägenhet i innerstan... fixar du det också? Och en ny bil...? och allt annat.
  • nihka

Tonåringar med ha-begär är knappast något nytt och det finns säkert de som har fått mer än henne liksom det finns det som har fått betydligt mindre.

Kanske dags för henne att få en genomgång i privatekonomi och tillfälle att träna.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Bjuv)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 09:34:13 följande:

Lite oklart vad hon ska jobba med faktiskt. hon har pratat om att jobba som influenver faktiskt eller som egen företagare 

inga märkvärdiga jobb, min man är IT chef jag inom kommunen med utvecklingsfrågor. Har ingen direkt ekonomisk framgång. 

Ni föräldrar behöver kanske också en reality check. Ni har köpt hus och åker till Bali för 150 000 kr men tycker er inte ha ekonomisk framgång.

Ni har det väldigt gott ställt (eller lånar helt galet mycket!). Det är inget att skämmas för, men det blir pinsamt om ni inte inser själva hur bra ni har det. Hur som helst är det inte konstigt att er dotter har dålig verklighetsförankring vad gäller ekonomi när detsamma gäller er vuxna. 

• nihka
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 15:19:09 följande:

Hon har bett om ursäkt nu för hur hon betedde sig. 

1 nej hon kommer inte bli kompenserad för indraget csn.
    2 hon kommer inte få saker mer än nödvändiga saker
    3 jag kommer att involvera henne i hur ekonomin ser ut
    4 jag kommer inte dra in presenter som hon redan fått 

Låter som en bra start.

Läppstift för 600 för en 16-åring tycker jag dock är att gå överstyr och är inte något jag tycker man har förrän man tjänar egna pengar att köpa för.

Det ska kännas när man unnar sig lyx, typ det här läppstiftet fick jag jobba i så här många timmar för att köpa så tar man inte allt för givet.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym (qwerty) skrev 2022-12-27 16:32:38 följande:
    Du tar ifrån henne mobilen så hon inte kan se bortskämda influencers på TikTok 
    Sedan drar du in all form av ekonomi för henne. och hon får köpa ALLT själv de närmsta 6 månaderna.
    Det är dags att hon lär sig om pengars värde, det är ditt jobb som förälder. Hon kommer ju inte bli mindre grinig med tiden. Om två år när hon är 18 och vill ha en lägenhet i innerstan... fixar du det också? Och en ny bil...? och allt annat.
    Att ta bort en ungdoms mobil är en stor grej och att tro att det är det "bästa" är naivt. Att vara otacksam och en idiot tillhör tonåren. 

Ts har ju en plan och troligen kommer hon ha lite bättre koll på hur knasiga signaler hon faktiskt sände ut.
  • Kvittning

Vad bra att hon har bett om ursäkt. Det var ju inte ett ok beteende, men jag kan ändå förstå hennes besvikelse, den matchar ju den förväntan som byggts upp baserat på tidigare jular. 

Vi reser ibland över jul och då ger vi generellt mindre julklappar. Men då är vi noga med att prata med barnen innan så att de vet vilken nivå de ska lägga förväntningarna på. 

Om man är van att få en porsche blir man besviken över dyraste iphone, om man är van att få dyraste iphone blir man besviken över lyxiga sminkgrejer, om man är van att få lyxiga sminkgrejer blir man besviken över ett par jeans, om man är van vid ett par jeans blir man besviken över ett underställ osv

Din dotter hade säkert uppskattat det hon fick om hon var förvarnad över vilken nivå som klapparna skulle legat på. 
  • Anonym (Bortskämda)

En ursäkt var väl det minsta man kunde ha förväntat sig kan jag ju tycka.

Gillar din punkt 3. Men Du missar en sak.. Och det är att barn måste få lära sig att dåligt beteende innebär konsekvenser. Annars fortsätter dom bara med sitt dåliga beteende där dom inte har någonting att förlora. Så egentligen missar du dubbelt upp i detta.

Du verkar väldigt snäll dock, för snäll helt enkelt. Nu är det ju lite sent att bestraffa kanske eter att hon har bett om ursäkt. Men hon kunde dock få ha skött maten i 2 veckor o disk samt städning i 2 månader. 

Hon kommer nu istället att bli än mer medveten om eran ekonomi och kommer då gapa efter mer när ekonomin tillåter det.

• Anonym
    Friger skrev 2022-12-27 13:35:20 följande:
    Det du rekommenderar är att eskalera eskalera konflikten.

Det går att säga nej utan att eskalera. Men det går även att dra igång en ordentlig tonårsrevolt som urartar ordentligt.

Ge det något år så är tonåren förbi och flickan tänker på ett annat sätt.
    Har du barn som själva är bortskämda dramaqueens eller varför försvarar du att skämma bort ungarna och tycker att föräldrarna ska vänta med att bli hårdare?

Föräldrarna här har förmodligen ovetande skapat ett monster mer eller mindre. Sen är det heller inget som är "vanligt" bland tonårstjejer som du skrev i ditt tidigare inlägg.
    Jag känner inte igen detta beteende från någon enda bekant från hela min uppväxt till gymnasiet.
    Fast lite liknande, en värstingtjej som utpressande sina föräldrar på pengar (tusenlappar på 90talet) för att gå till skolan i högstadiet (gick inte så särskilt bra för henne i livet). En typisk borderlinebrud i gymnasiet där hela livet bestod av drama och ha och ha (gick helt okej utifrån sett, hon har ett jobb det inte krävs utbildning för iaf) och kanske att det förekom hos en stroppig tjej jag ofta träffade i stallet, skulle inte förvåna mig (hennes gick det bra för yrkesmässigt, men har svårt att tänka mig att hon kan ha några vidare relationer).
    Hade en väldigt nära vän som kanske hade reagerat lite tjurigt om hennes föräldrar någon gång sa nej, men inte på denna nivån. Hennes föräldrar sa heller inte nej så ofta vilket gjorde vuxenlivet svårt för henne. Föräldrarna placerade henne i en br för många miljoner efter studenten och hon får månatliga bidrag medan hon jobbar lite här och där med egna projekt, inget lönsamt utan mest på hobbynivå. Det är absolut inget fel på henne utifrån sett och skolan gick helt okej, däremot såg hon redan som tonåring ner på folk med vad hon ansåg var lodisyrken som hantverkare eller städare.

Är det någon annan kvinna här som känner igen detta beteende hos sig själva som tonåringar eller hos sina bekanta eller skolkamrater? Skulle ni anse att det är vanligt?

Sen undrar jag hur en 16åring som spenderar en massa tid på tiktok inte kan förstå att den världen inte är verkligheten. Har ts aldrig talat med henne om så basala saker (i denna tid)? 
    Varför skolkar hon? Lika oroande som hennes bortskämdhet tycker jag verkar vara risken att hon ska börja med droger, skolkande gymnasieungdomar brukar ha en fallenhet för det eller psykisk ohälsa.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar