• Anonym (Sabbad jul)

Barn blir ledsen över julklappar

Igår hade vi lilla julafton då mina stora barn var bortresta med sin pappa över jul. De fick inte så mycket julklappar av sin pappa då resan var dyr (skidresa). 

när dem kommer till
    mig så ska dem få mina klappar. Min 16 åring får då en hårprodukt, sminkborstar, foundation. hon hade innan jul fått ett chanel läppstift för 600. Sammanlagt kostade allt cirka 1600. Hon skulle även få pengar swishat (700). Så sammanlagt 2300. 

hon blev iallafall helt galen, grät och klagade. Sa att alla andra på tiktok får så mycket mer och att jag skulle swisha 3000 till henne. Kallade oss fattiga mm.

sanningen är den att hon fick mindre än tidigare. men vi har tre andra barn och har köpt hus med skenande elpriser mm. Dessutom har vi precis varit på bali (hon var med) vilket kostade 150 000. 

blev oerhört ledsen över att hon är så bortskämd och att hela kvällen blev förstörd. Vad ska jag göra åt den här bortskämdheten. Hon menar att hon ska ha så mycket för hon är van med det och det är vårt fel. 

• Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar
  • Anonym (Sabbad jul)
    Anonym skrev 2022-12-27 22:42:36 följande:
    Har du barn som själva är bortskämda dramaqueens eller varför försvarar du att skämma bort ungarna och tycker att föräldrarna ska vänta med att bli hårdare?

Föräldrarna här har förmodligen ovetande skapat ett monster mer eller mindre. Sen är det heller inget som är "vanligt" bland tonårstjejer som du skrev i ditt tidigare inlägg.
    Jag känner inte igen detta beteende från någon enda bekant från hela min uppväxt till gymnasiet.
    Fast lite liknande, en värstingtjej som utpressande sina föräldrar på pengar (tusenlappar på 90talet) för att gå till skolan i högstadiet (gick inte så särskilt bra för henne i livet). En typisk borderlinebrud i gymnasiet där hela livet bestod av drama och ha och ha (gick helt okej utifrån sett, hon har ett jobb det inte krävs utbildning för iaf) och kanske att det förekom hos en stroppig tjej jag ofta träffade i stallet, skulle inte förvåna mig (hennes gick det bra för yrkesmässigt, men har svårt att tänka mig att hon kan ha några vidare relationer).
    Hade en väldigt nära vän som kanske hade reagerat lite tjurigt om hennes föräldrar någon gång sa nej, men inte på denna nivån. Hennes föräldrar sa heller inte nej så ofta vilket gjorde vuxenlivet svårt för henne. Föräldrarna placerade henne i en br för många miljoner efter studenten och hon får månatliga bidrag medan hon jobbar lite här och där med egna projekt, inget lönsamt utan mest på hobbynivå. Det är absolut inget fel på henne utifrån sett och skolan gick helt okej, däremot såg hon redan som tonåring ner på folk med vad hon ansåg var lodisyrken som hantverkare eller städare.

Är det någon annan kvinna här som känner igen detta beteende hos sig själva som tonåringar eller hos sina bekanta eller skolkamrater? Skulle ni anse att det är vanligt?

Sen undrar jag hur en 16åring som spenderar en massa tid på tiktok inte kan förstå att den världen inte är verkligheten. Har ts aldrig talat med henne om så basala saker (i denna tid)? 
    Varför skolkar hon? Lika oroande som hennes bortskämdhet tycker jag verkar vara risken att hon ska börja med droger, skolkande gymnasieungdomar brukar ha en fallenhet för det eller psykisk ohälsa.

Det som är vanligt är nog en idealbil av hur man ska se ut och hur man ska ha det som förmedlas via sociala medier. 

jo jag har pratat med henne om att tiktok osv inte är
    verkligheten såklart. Men som sagt så är
    hon van vid en viss standard som hon nu måste backa ifrån som vi behöver hantera tillsammans.
    som en lärdom! 

• FuckGoggleAskMe

Jag räknade efter och jag spenderade precis lika mycket på julklapp till min 16åring. Det mesta var sportprylar, nödvändiga eller kul att ha. Ett dataspel plus diverse. 
    Skulle tycka det var så pinsamt om mitt barn relaterat detta till Tic Toc. 
    Skulle känts som ett misslyckande. 
    Detta har inget att göra med min inkomst, skulle ha råd med mer men tycker detta räcker. 
    Och om mitt barn hade misskött studierna skulle detta varit totalt annorlunda. 

• Anonym
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-27 23:16:34 följande:

Det som är vanligt är nog en idealbil av hur man ska se ut och hur man ska ha det som förmedlas via sociala medier. 

jo jag har pratat med henne om att tiktok osv inte är
    verkligheten såklart. Men som sagt så är
    hon van vid en viss standard som hon nu måste backa ifrån som vi behöver hantera tillsammans.
    som en lärdom! 

Ja, influenser utifrån har alltid varit ett problem för vissa typer av tonåringar. De blir extremt utsatta från olika håll och kanter för att passa in. Nu även från internet.
    Finns oerhört mycket bra på youtube, man måste ju inte lyssna på de mest hjärndöda influencers. Förhoppningsvis är det övergående.

Skolket är däremot extremt oroväckande.
    Varför orosanmäler inte skolan till soc? Jag fick en sån anmälan en gång när jag hade tappat csn pga skolk och hade vad de ansåg som tveksamt umgänge, (helt vanliga ungdomar men vissa rökte hasch och tog ecstacy på helger) kanske var mest umgänget de syftade på?
    Det är ju olika i olika kommuner och på nu och då. Är uppvuxen i en rätt välbärgad kommun så de hade väl resurser även för mindre allvarliga saker kanske?
    Innan socanmälan skedde så satt jag med studierektorn, klassföreståndaren och båda mina föräldrar i möte på skolan och pratade om hur vi kunde ordna skolket. Mina föräldrar blev informerade om vännerna jag hade, de var välkända av skolan eftersom att många var tidigare elever, vissa hade hoppat av utan att ha jobb som väntade.
    När oron hos mina lärare och studierektor inte mildrades så blev det socanmälan och jag fick åka dit och prata om allt och inget med trevlig personal och lämna urinprov några gånger. Mina föräldrar var mycket tacksamma att det varnades i tid och att de blev involverade.
    Personalen på soc förklarade också vad som kunde hända om jag fortsatte misskötseln av skolan och ev drogbruk (fanns inga bevis för det alls).
    Det fick iaf mig att vakna till och börja sköta skolan bättre.
    Kanske det skulle hjälpa din dotter också?

Finns något intresse utöver "smink, influencers, shoppa" som kan uppmuntras? Finns ju influencers som snackar om andra saker än de sponsrade tjejer som blir företagens gullegrisar för att påverka ungdomar att kräva saker av sina föräldrar medan företagen tjänar massor.
    Ja, du vet hur det är, men kan att förklara uppbyggnaden av influencerverksamheten få din dotter att tänka till?

Finns massor av dokumentärer på yt om hur fast fashion förstör miljö och levnadsförhållanden för människor i andra länder.
    Hur fabriker som tillverkar kläder för H&M, Zara, Levis etc utnyttjar folk men framför allt totalsabbar deras levnadsmiljö och försörjningsmöjligheter för framtida generationer. Förgiftad mark, sjuka djur och människor som får i sig kemikalier från klädtillverkningen, döda floder utan liv.
    En sån dokumentär kanske skulle kunna få henne att bättre förstå att människor har det väldigt olika. Att man noga bör planera sina inköp och inte handla i onödan eftersom att det påverkar liv och hälsa för både människor, djur och natur.
    Får tonåringarna aldrig se sånt så kan de heller inte börja tänka på omvärlden. Vissa påverkas betydligt bättre av en välgjord dokumentär än vad deras föräldrar pratar om.

Önskar all lycka till!
  • Citronella
    Friger skrev 2022-12-27 14:24:00 följande:
    Det är inte så enkelt för 16-åringar att få jobb nu för tiden och de flesta har inget jobb.

Väldigt märklig koppling mellan att förstå värdet av pengar och vara tvingen att plugga upp betygen på komvux...

Min poäng var att inte trycka ner barnet. Vill du uppmuntra barnet att skaffa jobb så framför man det på ett annat sätt. Än att förklara att barnet är bortskämt och annat som föreslagits här. Syftet med de kommentarerna har ju egentligen bara varit att få barnet att förstå att barnet inte är bra.

Söker hon inte jobb är sannolikheten att hon inte får något 100%. Även om hon inte skulle hitta ett jobb är det bra att kunna skriva ett CV och veta hur det går till. Bor hon inte i en väldigt liten stad borde hon hitta något, hundvakt, barnvakt eller vad som helst.  

Jag har inte gjort någon koppling mellan komvux och inte förstå värdet av pengar, jag håller med dig det är en märklig koppling som jag inte har en aning om hur du har gjort. 

Du måste skilja på sak och person jag ser ingen som pratar om människovärde i den här tråden det vi pratar om är beteendet. 

• Anonym (Mami)

Å herregud,  var ska man börja? 
    Sluta ge henne pengar när hon skolkar! 
    När min son gick i gymnasiet gjorde jag fullständigt klart för honom att skolkar han så att han inte får csn, då får han INGA fickpengar från oss! 
    Tak över huvudet, mat och kläder (inom rimliga gränser) får han.  Men inget mer.
    Nu skolkade han inte i gymnasiet, men han gjorde det i högstadiet, därför vi satte hårt mot hårt redan från början.

• jeanette02

Det var bra ändå i allt att hon bad om ursäkt. Det är rätt stort steg för många tonåringar. Hoppas hon verkligen fått en tankeställare och att ni håller hårt på era punkter. 
    Man blir så paff när hon skrikit att ni är - fattiga! Vet att tonåringar kan vara dramatiska men ändå, när du beskrivit vad hon fått Chanelläppstiftet t ex och resor osv. 
    Sedan nej det är inte så lätt att hitta extrajobb vid 16 men man göra en hel saker hemma iallafall och bidra på så vis. Sedan finns det ju ibland frivilligorganisationer och sådant där man kan hjälpa till och även få lite inblick i hur livet kan se ut. Kyrkan, idrottsföreningar mm. 

• Anonym (Sabbad jul)
    Anonym skrev 2022-12-28 00:20:25 följande:
    Ja, influenser utifrån har alltid varit ett problem för vissa typer av tonåringar. De blir extremt utsatta från olika håll och kanter för att passa in. Nu även från internet.
    Finns oerhört mycket bra på youtube, man måste ju inte lyssna på de mest hjärndöda influencers. Förhoppningsvis är det övergående.

Skolket är däremot extremt oroväckande.
    Varför orosanmäler inte skolan till soc? Jag fick en sån anmälan en gång när jag hade tappat csn pga skolk och hade vad de ansåg som tveksamt umgänge, (helt vanliga ungdomar men vissa rökte hasch och tog ecstacy på helger) kanske var mest umgänget de syftade på?
    Det är ju olika i olika kommuner och på nu och då. Är uppvuxen i en rätt välbärgad kommun så de hade väl resurser även för mindre allvarliga saker kanske?
    Innan socanmälan skedde så satt jag med studierektorn, klassföreståndaren och båda mina föräldrar i möte på skolan och pratade om hur vi kunde ordna skolket. Mina föräldrar blev informerade om vännerna jag hade, de var välkända av skolan eftersom att många var tidigare elever, vissa hade hoppat av utan att ha jobb som väntade.
    När oron hos mina lärare och studierektor inte mildrades så blev det socanmälan och jag fick åka dit och prata om allt och inget med trevlig personal och lämna urinprov några gånger. Mina föräldrar var mycket tacksamma att det varnades i tid och att de blev involverade.
    Personalen på soc förklarade också vad som kunde hända om jag fortsatte misskötseln av skolan och ev drogbruk (fanns inga bevis för det alls).
    Det fick iaf mig att vakna till och börja sköta skolan bättre.
    Kanske det skulle hjälpa din dotter också?

Finns något intresse utöver "smink, influencers, shoppa" som kan uppmuntras? Finns ju influencers som snackar om andra saker än de sponsrade tjejer som blir företagens gullegrisar för att påverka ungdomar att kräva saker av sina föräldrar medan företagen tjänar massor.
    Ja, du vet hur det är, men kan att förklara uppbyggnaden av influencerverksamheten få din dotter att tänka till?

Finns massor av dokumentärer på yt om hur fast fashion förstör miljö och levnadsförhållanden för människor i andra länder.
    Hur fabriker som tillverkar kläder för H&M, Zara, Levis etc utnyttjar folk men framför allt totalsabbar deras levnadsmiljö och försörjningsmöjligheter för framtida generationer. Förgiftad mark, sjuka djur och människor som får i sig kemikalier från klädtillverkningen, döda floder utan liv.
    En sån dokumentär kanske skulle kunna få henne att bättre förstå att människor har det väldigt olika. Att man noga bör planera sina inköp och inte handla i onödan eftersom att det påverkar liv och hälsa för både människor, djur och natur.
    Får tonåringarna aldrig se sånt så kan de heller inte börja tänka på omvärlden. Vissa påverkas betydligt bättre av en välgjord dokumentär än vad deras föräldrar pratar om.

Önskar all lycka till!

Hon har inte konstigt umgänge och anledningen till frånvaron är till viss del diagnos (högfungerande autism). Det har aldrig varit aktuellt med socanmälan för hennes del. 

ja absolut jag försöker prata med henne om dessa saker och ibland lyssnar hon men ibland så är det som att hon får någon egomössa på och bara skiter i allt sånt. 

• Anonym (Sabbad jul)
    jeanette02 skrev 2022-12-28 06:35:01 följande:

Det var bra ändå i allt att hon bad om ursäkt. Det är rätt stort steg för många tonåringar. Hoppas hon verkligen fått en tankeställare och att ni håller hårt på era punkter. 
    Man blir så paff när hon skrikit att ni är - fattiga! Vet att tonåringar kan vara dramatiska men ändå, när du beskrivit vad hon fått Chanelläppstiftet t ex och resor osv. 
    Sedan nej det är inte så lätt att hitta extrajobb vid 16 men man göra en hel saker hemma iallafall och bidra på så vis. Sedan finns det ju ibland frivilligorganisationer och sådant där man kan hjälpa till och även få lite inblick i hur livet kan se ut. Kyrkan, idrottsföreningar mm. 

Hon skulle totalt vägra frivilligarbete tyvärr. Hennes pappa är chef för ett behandlingshem och jag har jobbat inom socialtjänsten nära människor förrut som har det svårt så hon har fått höra en hel del. Även vanliga jobb vägrar hon.Jag har sagt det att om hon hoppar av så får hon ta ett jobb. Hon gick en dag på sitt sommarjobb i som ras . Sommarjobbet bestod av att gå på föreläsningar och  att utveckla sitt entreprenörskap . 

en del av det här utbrottet handlade om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 

• Anonym (Sabbad jul)
    En del av det här utbrottet handlade alltså
    om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 
  • Anonym (var tydlig)
    Anonym (Sabbad jul) skrev 2022-12-28 08:31:03 följande:

Hon skulle totalt vägra frivilligarbete tyvärr. Hennes pappa är chef för ett behandlingshem och jag har jobbat inom socialtjänsten nära människor förrut som har det svårt så hon har fått höra en hel del. Även vanliga jobb vägrar hon.Jag har sagt det att om hon hoppar av så får hon ta ett jobb. Hon gick en dag på sitt sommarjobb i som ras . Sommarjobbet bestod av att gå på föreläsningar och  att utveckla sitt entreprenörskap . 

en del av det här utbrottet handlade om att hon har diagnos som gör att man får sämre förmåga att se saker från andras perspektiv en annan är att hon tycker att hon är fruktansvärt ful och därför måste ha massa smink. 

Allting har sina förklaringar, men som förälder är det ju i uppdraget att stötta sina barn att nå åtminstone lite av sin potential. Ni stjälper henne genom att "hjälpa henne" till att INTE behöva vissa saker.

Barn/ungdomar med svårigheter ska naturligtvis inte ha  högre krav på sig än andra ungdomar, men det är viktigt att se att de resurser ni faktiskt har inte ska användas för att hon ska sluta växa och vara förevigt ung.

Som vuxen vet väl du och mannen om att vissa saker behöver hon stöd med och där behöver ni anstränga er.

Vad man som människa upplever man behöver stämmer inte alltid överens med vad andra människor upplever behövs. Det är taskigt att fostra en människa som har otroligt dyra vanor och kanske inte förmågan att dra ihop pengar i sin framtid.
Svar på tråden Barn blir ledsen över julklappar