Aliona skrev 2022-12-27 22:57:34 följande:
Det är sent och jag tänker kanske inte helt klart här, men du säger att du får låna hälften av husets värde - men det är ju bara halva huset du behöver köpa för andra halvan äger du redan. Sen är visserligen din halva också belånad, så lånet lär väl bli runt 80% ändå.
Har du några besparingar alls att gå in med? Du ska ju ha hälften av dem också.
Ni ska göra bodelning av allt ni äger, så om din snart fd man går med på att ta annat av värde, tex bil, möbler, hemelektronik etc. så kan det räknas av vad du behöver köpa ut honom för.
Skilja ni som vänner så kanske han också är villig att hitta en flexibel lösning för att hans barn ska få bo kvar i huset, tex att du betalar den del av bostadens värde som du inte kan få lån för som privatlån till honom.
Oavsett vilket så kommer det så klart bli dyrt för dig att bo där själv. Är det verkligen värt det?
Tack för ditt långa utförliga svar!
Vi har båda två besparingar. Jag mindre än han. Men dock drygt 250.000 kr bara jag. Eftersom inget äktenskapsförord bakas väl antagligen bådas besparingar ihop, och delas på 2 rent krasst. Samma sak med lösören som du skrev. Ska räkna lite på det, och då kanske jag inte behöver låna så mycket mer.
Kanske privatlån skulle fungera. Vet dock ej om han skulle propsa på att behålla huset själv han också...
Att det blir dyrt får jag ta. Känner att jag blir skyldig mina barn det som ev tar ett skiljsmässobeslut... :/