• Anonym (Ledsen)

Vill skilja mig, men behålla huset

Hej!
    Det börjar gå för långt nu, och jag funderar på skiljsmässa.
    Jag vill inte ha några kommentarer om rätt eller fel om mitt beslut, tack! Vi har gått igenom mycket redan.

Vi äger tillsammans ett hus och har ca 60% belåningsgrad på det.

FINNS det ngn chans för mig, förrutom att vinna på lotto, att köpa ut min man?

När jag kollar vad jag får låna, landar det bara i hälften av vad vårat hus är värt. Dvs vad jag äger just nu.

Kan någon gå i borgen? Eller finns ngn som kan medäga? Eller liknande? Hur kan man göra? Jag börjar bli desperat. Jag vill verkligen ha kvar huset för våra barns skull.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Vill skilja mig, men behålla huset
  • Anonym (AB)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-27 22:40:27 följande:
    Vill skilja mig, men behålla huset

Hej!
    Det börjar gå för långt nu, och jag funderar på skiljsmässa.
    Jag vill inte ha några kommentarer om rätt eller fel om mitt beslut, tack! Vi har gått igenom mycket redan.

Vi äger tillsammans ett hus och har ca 60% belåningsgrad på det.

FINNS det ngn chans för mig, förrutom att vinna på lotto, att köpa ut min man?

När jag kollar vad jag får låna, landar det bara i hälften av vad vårat hus är värt. Dvs vad jag äger just nu.

Kan någon gå i borgen? Eller finns ngn som kan medäga? Eller liknande? Hur kan man göra? Jag börjar bli desperat. Jag vill verkligen ha kvar huset för våra barns skull.

Tack på förhand!

Ingen här kan svara på det. Det bestämmer banken, om de anser att du har råd eller inte. Hur mkt tjänar du och hur mkt behöver du låna?
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (AB) skrev 2022-12-27 22:43:03 följande:
    Ingen här kan svara på det. Det bestämmer banken, om de anser att du har råd eller inte. Hur mkt tjänar du och hur mkt behöver du låna?
    Tack för svar!
    Jo förstår det. Tänkte mer om det finns ngn typ av riskkapitalister eller liknande. Ett hus är ju ofta en investering på längre sikt. Tjänar drygt 40.000/mån, och har två barn.
  • Anonym (Annica)

Numera har man inte borgensmän utan medlåntagare. Det vanligaste är ens föräldrar. Så det beror på om du har medlåntagare, och vad deras inkomst är. (är de pensionärer brukar det inte funka, eftersom uträkningen utgår från inkomsten) Har du möjlighet att få ett privat lån eller gåva (förskott på arv) från dina föräldrar?

• Anonym (Ledsen)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-27 22:48:18 följande:
    Tack för svar!
    Jo förstår det. Tänkte mer om det finns ngn typ av riskkapitalister eller liknande. Ett hus är ju ofta en investering på längre sikt. Tjänar drygt 40.000/mån, och har två barn.
    Just det. Behöver väl låna 1,5 milj till, samt halva värdeökningen. Så låt säga ett lån på totalt 4 milj. Inkl det jag har i lån just nu (1,5 milj).
  • Aliona
    Anonym (AB) skrev 2022-12-27 22:43:03 följande:

Det är sent och jag tänker kanske inte helt klart här, men du säger att du får låna hälften av husets värde - men det är ju bara halva huset du behöver köpa för andra halvan äger du redan. Sen är visserligen din halva också belånad, så lånet lär väl bli runt 80% ändå. 

Har du några besparingar alls att gå in med? Du ska ju ha hälften av dem också. 

Ni ska göra bodelning av allt ni äger, så om din snart fd man går med på att ta annat av värde, tex bil, möbler, hemelektronik etc. så kan det räknas av vad du behöver köpa ut honom för. 

Skilja ni som vänner så kanske han också är villig att hitta en flexibel lösning för att hans barn ska få bo kvar i huset, tex att du betalar den del av bostadens värde som du inte kan få lån för som privatlån till honom. 

Oavsett vilket så kommer det så klart bli dyrt för dig att bo där själv. Är det verkligen värt det? 

• Anonym (AB)
    Anonym (Ledsen) skrev 2022-12-27 22:51:36 följande:
    Just det. Behöver väl låna 1,5 milj till, samt halva värdeökningen. Så låt säga ett lån på totalt 4 milj. Inkl det jag har i lån just nu (1,5 milj).
    Banken brukar väl räkna med att man får låna 5 gånger årslönen. Så räknar man at du har 550 000 i årslön så får du låna knappt 3 miljoner. 
  • Anonym (Ledsen)
    Aliona skrev 2022-12-27 22:57:34 följande:

Det är sent och jag tänker kanske inte helt klart här, men du säger att du får låna hälften av husets värde - men det är ju bara halva huset du behöver köpa för andra halvan äger du redan. Sen är visserligen din halva också belånad, så lånet lär väl bli runt 80% ändå. 

Har du några besparingar alls att gå in med? Du ska ju ha hälften av dem också. 

Ni ska göra bodelning av allt ni äger, så om din snart fd man går med på att ta annat av värde, tex bil, möbler, hemelektronik etc. så kan det räknas av vad du behöver köpa ut honom för. 

Skilja ni som vänner så kanske han också är villig att hitta en flexibel lösning för att hans barn ska få bo kvar i huset, tex att du betalar den del av bostadens värde som du inte kan få lån för som privatlån till honom. 

Oavsett vilket så kommer det så klart bli dyrt för dig att bo där själv. Är det verkligen värt det? 

Tack för ditt långa utförliga svar!
    Vi har båda två besparingar. Jag mindre än han. Men dock drygt 250.000 kr bara jag. Eftersom inget äktenskapsförord bakas väl antagligen bådas besparingar ihop, och delas på 2 rent krasst. Samma sak med lösören som du skrev. Ska räkna lite på det, och då kanske jag inte behöver låna så mycket mer.
    Kanske privatlån skulle fungera. Vet dock ej om han skulle propsa på att behålla huset själv han också...
    Att det blir dyrt får jag ta. Känner att jag blir skyldig mina barn det som ev tar ett skiljsmässobeslut... :/
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (AB) skrev 2022-12-27 23:01:03 följande:
    Banken brukar väl räkna med att man får låna 5 gånger årslönen. Så räknar man at du har 550 000 i årslön så får du låna knappt 3 miljoner. 
    Jo exakt. Räcker inte långt...
  • AndreaBD

Prata med din personliga bankman! Det gjorde jag när jag skiljde mig. Hen kan tala om för dig om det går att göra och vilka möjligheter som kan finnas. Ställ alla dessa frågor till bankmannen!

Generellt måste du betala ut ditt ex med den summan som han skulle få om huset skulle säljas. Och banken måste acceptera att du lånar hela summan, det som finns kvar som lån + det som du betalar exet. 

• Anonym (Äh)

Verkar rätt korkat att dra på sig lån på 4 miljoner ensam i dagens ränteläge när du inte har högre inkomst. Bättre att du ser dig om efter billigare bostad. Barn anpassar sig liksom.

Svar på tråden Vill skilja mig, men behålla huset