• EpicF

Färgblindhet hos barn

Ta upp det med bvc och be att få remiss till ögonläkare. 

• EpicF
    Citronella skrev 2022-12-28 13:09:28 följande:

Ta upp det med BVC så kan de testa honom, testet är superlätt och inget en läkare behöver göra. På min dotters skola testades alla barn av skolsköterskan i ettan. 

Du kan testa hemma själv också: 

https://www.se.colorlitelens.com/test-for-fargblindhet.html

Bra att träffa ögonläkare för att få det bekräftar. För att få  det på papper så att barnet kan få den hjälp de behöver i framtiden. 

Vad trodde du?!

För att få en korrekt diagnos behövs ögonläkare. 
  • EpicF
    Anonym (vad) skrev 2022-12-28 14:31:47 följande:
    Vad är det för hjälpmedel man kan få? Och varför skulle det vara viktigt att få diagnos att man är färgblind? Det enda är väl att utesluta att det beror på skada på synnerven, men om det är vanlig färgblindhet så finns inget att göra.
    Finns olika tycker av hjälpmedel man kan få vid förgblindhet. Och ja, i många fall är det bra att få diagnos på papper för framtiden. Kan underlätta i många fall. 

Men det är upp till ts och den andre föräldern att bestämma för sitt barn. 
  • EpicF
    EpicF skrev 2022-12-28 14:38:46 följande:
    Finns olika *tycker av hjälpmedel man kan få vid förgblindhet. Och ja, i många fall är det bra att få diagnos på papper för framtiden. Kan underlätta i många fall. 

Men det är upp till ts och den andre föräldern att bestämma för sitt barn. 
    *typer
  • EpicF

Anonym (vad): Jag är inte arbetsterapeut, utan sjuksköterska. Helt olika yrken. Så den frågan får en arbetsterapeut svara på. 

• EpicF

Anonym (vad): Jag skrev att det finns många olika typer av hjälpmedel för bla färgbildhet. Ex speciella glasögon. Mer exakt vad för hjälpmedel det finns som passa ts barn, om denne nu är färgbild får en arbetsterapeut svara. En arbetsterapeut som jobbar med detta dagligen. 

• EpicF

Citronella: Du har fel i allt. Man har rättigheter som färgblind. Och det finns också hjälpmedel. 

Alla rättigheter behöver inte innebära diagnoser inom LSS. 

• EpicF
    Citronella skrev 2022-12-28 23:42:27 följande:
    Du säger det ändå kan du inte ge ett enda exempel. 
    Där har du fel igen. 

Och även i inlägget ovan. Glasögon kan man visst få bidrag för. 
  • EpicF
    Citronella skrev 2022-12-28 23:57:12 följande:
    Vanliga glasögon ja men inte för färgblinda. Det är något man måste bekosta själv så något läkarintyg behövs inte. Det är mer en rolig grej för ett barn också inte något som är nödvändigt. 
    Nej, jag pratade inte om vanliga glasögon. Men ja, de kan också få bidrag till.  Så även för specialglasögon. 
  • EpicF

Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar. 

• EpicF
    Citronella skrev 2022-12-29 16:01:53 följande:
    källa tack! Jag tror inte ens de finns att köpa i Sverige. 
    Varför skulle de inte gå att köpa i Sverige? Sist jag var inne i stan såg flera optikernbutiker och det finns en heldel på nätet. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 18:41:48 följande:
    Tittar man på bidrqgsblanken så finns de inte med som alternativ... Sen finns det fortfarande mig veterligen inga vetenskapliga studier som visar att de fungerar!
    Glasögon för färgblinda är ett filterglaw och det får man inte bidrag för. Det står uttryckligen på blanketten för bidrag att man får bidrag för standardglas.
    Och ändå så får barn och unga bidrag. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 20:37:18 följande:
    Fast det är optikern som säljer glasögon även till barn under 8 år på recept från ögonläkare/ortoptist och jag tvivlar starkt på att de har koll på sådana glas, de vet ju inte ens att det finns behandlingar för myopi...
    Du verkar ha lite tilltro till ögonläkare.... Många ögonläkare ved om olika behandlingsmetoder för olika synfel, inkl färgblindhet. 
  • EpicF
    Anonym (X) skrev 2022-12-29 21:07:56 följande:

Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...

Ok. De ögonläkare jag träffat, både i jobbet och privat, har haft full koll på olika hjälpmedel. Oavsett om det är vanlig myopi eller förgblindhet. Även andra tillstånd. 
Svar på tråden Färgblindhet hos barn