Färgblindhet hos barn
Ta upp det med bvc och be att få remiss till ögonläkare.
Ta upp det med bvc och be att få remiss till ögonläkare.
Ta upp det med BVC så kan de testa honom, testet är superlätt och inget en läkare behöver göra. På min dotters skola testades alla barn av skolsköterskan i ettan.
Du kan testa hemma själv också:
https://www.se.colorlitelens.com/test-for-fargblindhet.html
Anonym (vad): Jag är inte arbetsterapeut, utan sjuksköterska. Helt olika yrken. Så den frågan får en arbetsterapeut svara på.
Anonym (vad): Jag skrev att det finns många olika typer av hjälpmedel för bla färgbildhet. Ex speciella glasögon. Mer exakt vad för hjälpmedel det finns som passa ts barn, om denne nu är färgbild får en arbetsterapeut svara. En arbetsterapeut som jobbar med detta dagligen.
Citronella: Du har fel i allt. Man har rättigheter som färgblind. Och det finns också hjälpmedel.
Alla rättigheter behöver inte innebära diagnoser inom LSS.
Anonym (X): Då borde du veta att man absolut kan få bidrag för bla glasögon för färgblinda. Och art glasögonen i många fall fungerar.
Anonym (X): Jo, man kan få bidrag för de.
Jag har stor tilltro till ögonläkare vad det gäller ögonsjukdomar och hur de behandlas men jag har inte stor tilltro till dem vad det gäller vilka hjälpmedel som kan ges. De lämnar över till syncentralen som har koll på hjälpmedel, och med tanke på vilka diskussioner jag haft om olika optiska lösningar med ögonläkare så nej...