Inlägg från: Anonym (M) |Visa alla inlägg
  • Anonym (M)

Agerade läkaren rätt?

Du får försöka och sen stanna hemma från jobbet ändå om du inte orkar. Ring VC eller var nu din läkare finns samma dag och säg att du är sjuk och måste ha intyg ändå.

Eller gå iväg ändå om det är möjligt, sen om du blir sämre av det så får du säga det till läkaren. Kanske går det en dag men inte nästa. 

Läkaren får ju se själv då att hennes plan inte funkade.

• Anonym (M)
    Anonym (har hänt) skrev 2022-12-28 17:10:41 följande:
    Fast då är det ju ens livssituation man behöver se över. Sjukskrivning är inte menat för att rådda någons ekonomi. Det är ens eget ansvar att ordna en livssituation som håller för t ex småbarnsår som alltid innebär tapp i ekonomin. Sen att det finns ensamstående som har det jättetufft ekonomiskt är en annan samhällsfråga, tycker jag. 
    Klart att det har med ekonomin att göra, det är ju därför man får sjukpenning. För att man inte ska stå utan pengar när man inte klarar av att jobba på grund av sjukdom.

Med ditt resonemang behövs ju ingen FK och sjukpenning. Utan man måste planera själv för sådana händelser. Haha
  • Anonym (M)
    FridaFox skrev 2022-12-28 18:22:43 följande:

Trött och ledsen kommer tyvärr inte ge någon sjukpenning. Det är ju lite synd att ni sjukskrivningsivrare inte fattar att läkaren faktiskt måste kunna skriva ett intyg med uppgifter som visar varför en person inte kan jobba, pga sjukdom. Och kan inte läkaren se det så blir det ju svårt att intyga något sådant. Man gör ju knappast sin patient en tjänst genom att ge dem ett intyg för att de vill ha, när läkaren själv inte tycker det är aktuellt. Då står patienten där utan ersättning sen. 

Jo det går alldeles utmärkt. Men läkaren måste ju klara av att skriva intyget rätt förstås. Du vet att det kan ta månader att utreda vilken sjukdom en patient har? Du måste tycka det är väldigt underligt att man faktiskt får sjukpenning under tiden om man är oförmögen att jobba.
  • Anonym (M)
    FridaFox skrev 2022-12-28 19:08:51 följande:

@M: Poängen är ju att läkaren inte kan intyga att patienten är oförmögen att arbeta om läkaren inte tycker det. 

Och då som jag skrev tidigare så får TS ringa läkaren igen om hon inte klarar av att gå till jobbet/prestera att jobba då när läkaren tycker att hon ska göra det.
  • Anonym (M)
    Anonym (Klok) skrev 2022-12-28 19:18:34 följande:

(M) Det är ju exakt det som är grunden för att få sjukpenning - att du på grund av sjukdom inte kan arbeta. Oj vad förvånande det måste vara för dig om du inte visste det! Sen kan man såklart behöva utreda, men det måste fortfarande vara sjukdomsrelaterade besvär och begränsningar som läkaren anger, samt en diagnos, som kan ändras senare. Du får inte sjukpenning om en läkare skriver ?ingen aning om patienten är sjuk, vi får se, men just nu tycker hen det är lite jobbigt i livet?

Klart att det är någon sjukdom men jag menade att man kan vara sjukskriven innan det är utrett vilken sjukdom det rör sig om.
  • Anonym (M)
    Core skrev 2022-12-30 10:46:30 följande:

Man har gått mer och mer ifrån sjukskrivning för depressiva tillstånd, helt enkelt för att det har motsatt effekt. Ditt liv med två barn kommer att vara ännu tuffare i framtiden, och mental ohälsa läker inte ut hemma på soffan!

låter kanske hårt, men jag har också mått väldigt dåligt, under andra omständigheter, men i efterhand är jag väldigt glad att jag inte vart sjukskriven. Vad blir bättre tror du? Det är bara rent fysiska tillstånd som läker ut hemma på soffan

Då klarade du ju uppenbarligen att jobba och var inte kvalificerad för sjukskrivning.

Att ligga hemma på soffan men utan någon försörjning blir det heller inte bättre av, faktiskt ännu sämre kan jag tänka mig.
Svar på tråden Agerade läkaren rätt?