• Anonym (Slut)

Agerade läkaren rätt?

Hej. Jag har i månader haft besvär med magen, sömnen och ångest. Bland annat för att det var en tuff start när jag fick mitt första barn som blev sjuk och vi blev inlagda på sjukhus, efter det var jag överbeskyddande även då han blivit frisk och fortsatte oroa mig för honom och blev livrädd för minsta symtom. Det i kombination med att livet som småbarnsförälder kan vara nog jobbigt som det är med sömnbrist etc. Har även haft mycket hälsoångest både för egen del och anhöriga och gått till privat psykolog för det. När jag sedan efter föräldraledigheten jobba som ssk på en extremt stressig arbetsplats så eskalerade det och jag kände mig aldrig utvilad eller avslappnad. Jag bröt ihop flera gånger på jobbet och började gråta och kände att jag inte längre kan hantera stress som jag kunnat förut. Lätt till ilska och ont i kroppen. Alla symtom för utmattningssyndrom egentligen. Jag är dessutom gravid igen. 

När jag tog mod och träffade en läkare så blev jag förvånad över att hennes lösning var ångestdämpande och att jag kunde gå ner i tid själv (utan sjukskrivning). Jag tyckte det kändes konstigt att föreslå att jag ska gå miste om halva inkomsten när jag satt och grät under mötet helt slut och berättade hur jag mått den senaste tiden..? Tillslut sa hon att hon kunde skriva sjukintyg på 50% i två veckor. Men det känns så himla kort och att jag sen ska vara beredd att orka 100% igen och må bra? Har någon varit i liknande situation, hur bemötte läkaren det? 

• Svar på tråden Agerade läkaren rätt?
  • Anonym (Klok)

Tycker det låter som en mycket klok läkare som anser att sjukskrivning inte är lösningen på något utan att du själv behöver se över sin situation. Prata med din arbetsgivare, de har stort ansvar att se till att du mår bra på arbetet. Kanske finns det en lite lugnare avdelning eller liknande. 

• EpicF

Tycket det var ett konstigt bemötande av läkaren. Visst det är svårt att få igenom sjukskrivning för utbrändhet men du behöver nog minst 3 månader på heltid för att sedan se. Två veckor på 50% är lite. 

Har du möjlighet att gå till en annan läkare alt via företagshälsovården? 

• FridaFox

Tycker inte särskilt mycket av det du beskriver talar för sjukdom, utan det faktumet att livet ser annorlunda ut nu, du har ett barn och har inte samma ork längre. Du ska dessutom ha ett barn till. Men det är ju inte sjukdom. 

Många går ner i tid när de har småbarn, man kan inte kräva att samhället ska kompensera allt i livet. 

• Anonym (B)

Vilken sorts ångestdämpande fick du?

Jag har ångest som är väldigt handikappande och fick bara antidepressiva och lergigan 

• Anonym (XXX)

Sjukskrivning är bara en tillfällig lösning, den löser ju inte de underliggande problemen. 

Jag tycker du ska fundera på om du ska arbeta 100% eller kanske byta avdelning, eller både och. 

• EpicF

Jag har varit utbränd. Det går inte över med ångestdämpande och 50% sjukskriven i två veckor. Inte alls. Behövs längre tid än det. Jag var sjukskriven ett år, vara av ett halvår på 100% innan jag långsamt trappade upp. Jobbade inte på en stressig avdelning som ts. 

• Anonym (Slut)

Behövde läsa era åsikter. Ni har nog helt rätt. Jag mår ju som jag mår men som ni säger är det mest troligt pga min livssituation och inte för att jag är sjuk. Tack för en ögonöppnare! 

• Anonym (Rakt på sak)

Ja man måste ju först försöka ändra livssituationen, annars kan man i längden ändå bli sjuk av det så klart. Hoppas du hittar en lösning!

• Anonym (XXX)
    Anonym (Slut) skrev 2022-12-28 15:48:01 följande:

Behövde läsa era åsikter. Ni har nog helt rätt. Jag mår ju som jag mår men som ni säger är det mest troligt pga min livssituation och inte för att jag är sjuk. Tack för en ögonöppnare! 

Involvera din man, så ni tillsammans kan hitta en lösning och lösa ert livspussel. 
  • Anonym (M)

Du får försöka och sen stanna hemma från jobbet ändå om du inte orkar. Ring VC eller var nu din läkare finns samma dag och säg att du är sjuk och måste ha intyg ändå.

Eller gå iväg ändå om det är möjligt, sen om du blir sämre av det så får du säga det till läkaren. Kanske går det en dag men inte nästa. 

Läkaren får ju se själv då att hennes plan inte funkade.

Svar på tråden Agerade läkaren rätt?