• Anonym (Mamma)

Barn som fyller år strax efter jul

Hur resonerar ni andra med små barn som fyller år strax efter jul? Vi har ett barn som fyller fyra i januari. Under julen blev det många klappar, inte så många från oss föräldrar, men från resten av släkten. Vi köpte fyra julklappar var till barnen. Där ingick bok, badlakan, tofflor, etc. Alltså inte miljoner leksaker. 

Till födelsedagen är maken och jag oense om presenter. Maken tycker att det räcker med något litet. Ett par stumpor typ.  Barnet fick så mycket till jul ändå. Jag anser att barnet inte ska straffas för att födelsedagen infaller nära jul. Inte köper vi enbart något litet till det äldre syskonet som fyller år mitt i sommaren. Det behöver inte vara överdåd, men en leksak, ett klädesplagg och ett litet pyssel, tycker jag är lämpligt. Inga stora summor heller, mycket hittar man på rea nu. 

Hur gör ni andra med barn som fyller år kring jul, och speciellt när det finns syskon som fyller år vid annan tid på året?

• Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul
  • Anonym (decemberbarn 2)

Vi har ett barn som fyller år i början av december och självklart firar vi fullt på födelsedagen. Vi ger de dyraste presenterna på födelsedagen, inte julklapp. 

• Anonym (Allt på en gång)
    Anonym (Mamma) skrev 2022-12-29 11:29:02 följande:

Jag är själv decemberbarn och har alltid fått presenter både till födelsedag och jul. Min mamma har erkänt att det var lite svårt att komma på bra saker alla år, men att det ändå var en självklarhet att jag skulle få både och. Kalas för kompisar hade vi sen i januari, men släkten slöt upp på min födelsedag, eller närmaste helg. Så gör vi för vår yngste också, med själva firandet. Det är bara presenter som maken tycker är onödigt. Kalas, tårta och ballonger är självklart. 

Jag tycker också att resonemanget är galet. Inte hade barnet fått avstå presenter om hen varit född i april eller september. Maken menar att hen ändå inte förstår pga sin låga ålder, medan jag tycker vi kan passa på att njuta av att en billig målarbok från mataffären fortfarande är kul. 

En fyraårig förstår mycket väl och är på väg in i  "extrem-rättvisa-åldern" vad gäller antal paket. Men som du säger så räcker det med något litet och billigt, så länge det är roligt för barnet. Ett par sockar är inte roligt. Eller ja, möjligen om de har en favoritfigur på sig...
  • Anonym (Gudrun)

Men är han helt pantad eller?! Självklart ska syskonen få lika mycket presenter oavsett vem som fyller år när på året. Fyra år är fullt tillräckligt gammalt för att se sådana orättvisor. Vill ni ge få presenter nu så kompensera det med att hen även får något fint på syskonets födelsedag (eller till midsommar eller liknande om man inte vill stjäla rampljuset från syskonet).

• Moder1

Har en i december och en i januari. 
    De får mer på födelsedagen än på jul.
    Tex. Tv spel, önskade saker.
    På jul mer nyttoprylar

• Kiyah

Har en pappa som fyller år 20/12 och en kompis som fyller år 9/1.

Båda har dåliga upplevelser från uppväxten gällande födelsedagspresenter. 

Pappa fick alltid mindre än sina syskon när han fyllde år (dom fyller utspritt över resten av året) under devisen "det är snart jul" . Han fick dessutom mindre julklappar än syskonen "för du har ju nyss fyllt år".
    Än idag som pensionär är det svårt för honom då det sitter kvar, så alla runtomkring försöker vara rättvisa och dessutom inte använda julpapper att slå in hans födelsedagspresent/er med så att han får känna att det är hans dag och inte minijul.

Kompisen har inte haft det lika illa, men det har varit liknande där med.

Nu gör det väl inte så mycket då det gäller en 4-åring, men tänk på det då barnet blir äldre. 

• Anonym (Kärring mot strömmen)

Man gör ju tvärtom! Det är födelsedagen som ska firas stort, inte julen! Födelsedagen är barnets dag och därmed väldigt speciell, jul är lika bra att vänja dem vid att det inte ska ösas presenter och överkonsumeras på andra sätt.

• Anonya

Självklart behöver barnet få födelsedagspresenter på samma sätt som övriga syskon. Det är ju inte hans eller hennes fel att hon fyller strax efter jul. Det är ändå trist att fylla vid jul. Många barn tycker ju att de två bästa månaderna på året är december och så den månad de fyller år. 

• Anonym (Stackars barn)

Jag tycker det är väldigt orättvist mot barnet som fyller år nära jul. Det är en känsla det barnet kommer bära med sig om det behandlas så. Jag tycker f ö att det är snålt att ge någon enstaka present eller för den delen nyttoprylar också. Kläder mm ska ju barnen få oavsett? 
    jag har fått en känsla av att de som syns och hörs mest i dessa trådar är de som är stolta över att ge sina barn så lite som möjligt i presentväg. Det är åtminstone inte min uppfattning om hur det ser ut bland de flesta i samhället. barnen lär ju snabbt märka att kompisarna fått saker de önskat sig i leksaksväg medan de själva fått nyttoprylar och något litet. har man verkligen fattiga föräldrar som inte kunnat spara undan så är det väl en sak, men då vet ju antagligen barnen detta redan och lider tillräckligt ändå.

• EpicF

Di man verkar inte helt rätt i huvudet? Har han diagnos sol gör att han inte förstår allt? Har an alltid varit sådan eller har det kommit på senare tid? 

• EpicF

Din man verkar inte helt rätt i huvudet? Har han diagnos sol gör att han inte förstår allt? Har an alltid varit sådan eller har det kommit på senare tid? 

Svar på tråden Barn som fyller år strax efter jul