• Anonym (Ångest)

Hans ångest påverkar vårat liv

Min man har ångest. Han har haft ångest sen jag lärde känna honom. Inte bara lite, utan extrem. Han åker in till akuten en gång i veckan, vi har betalat 30k Utomlands för att han har varit övertygad att han har hjärtfel, han kan inte gå nånstans utan att få för sig att nån ska komma och spränga stället. Det här är bara lite utav allt, men jag antar att ni kan förstå själva hur det påverkar oss. Han har testat psykologer, medicin, han påstår att ingenting hjälper. 

Jag orkar inte mer. Hela dagen baseras på om han känner sig sjuk eller inte, jag kan inte gå ut på promenad utan att han spammar min telefon för att han är övertygad om att jag blir kidnappad o våldtagen, gardinerna måste vara stängda så ingen tittar in och filmar oss, maten måste vara perfekt annars är den förgiftad. Det är så sjukt, mitt liv baseras på hans ångest. Är det här nått man gör slut för eller är jag en känslokall hemsk människa då????

• Svar på tråden Hans ångest påverkar vårat liv
  • Anonym (''')

Man får göra slut för mindre än så. Man behöver inte ha en anledning egentligen, mer än att man inte vill längre. 
    Vill du vara ihop med honom är särbo bättre för då behöver du inte ha det så här hela tiden och kan bestämma hur mycket ni ska träffas. 

• Anonym (Ganymedes)

För det första så vill jag bara säga att jag verkligen lider med din sambo,har själv svår ångest så vet vad det innebär. Med det sagt så förstår jag dig också och att du känner dig begränsad i livet tillsammans med honom. Om du ska göra slut så tycker jag att du ska dra en vit lögn om varför för han riskerar att åka längre ner i sitt träsk av ångest om han får det smort runt nosen att han blir lämnad på grund av sin ångest. Man är smärtsamt medveten om allt när man har ångest och en rädsla är att bli lämnad för att man har ångest. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Ganymedes) skrev 2022-12-29 15:55:34 följande:

För det första så vill jag bara säga att jag verkligen lider med din sambo,har själv svår ångest så vet vad det innebär. Med det sagt så förstår jag dig också och att du känner dig begränsad i livet tillsammans med honom. Om du ska göra slut så tycker jag att du ska dra en vit lögn om varför för han riskerar att åka längre ner i sitt träsk av ångest om han får det smort runt nosen att han blir lämnad på grund av sin ångest. Man är smärtsamt medveten om allt när man har ångest och en rädsla är att bli lämnad för att man har ångest. 

Man är väl inte korkad för att man har ångest? Självklart förstår han varför TS lämnar.
    Men han är vuxen och han har ansvar för sitt liv. 
    Och vad är alternativet, att två liv fördärvas?
  • Anonym (Asdf)

Bara du själv kan svara på om du ska göra slut eller inte. En bra regel är att om en relation tar mer energi än den ger så ska man avsluta den. Någon speciell anledning behöver man faktiskt inte, läs på forumet så ser du tusen anledningar, tappat känslor, ingen attraktion, misskött ekonomi - listan kan göras oändlig. Vill man inte längre så gör man slut.

Er vardag kanske skulle flyta bättre om ni blev särbo? Då får du lugn och ro och eget space och så kan ni umgås när ni känner för det.

• Anonym (Q)
    Anonym (Ganymedes) skrev 2022-12-29 16:06:13 följande:

Har aldrig antytt att han skulle var korkad men du är korkad din korkade jävel som har noll empati och förståelse. Javisst,rädda det som räddas kan och sen när man nått land så kan man stå och vinka glatt till den som sjunker till botten. Nej jag tycker ts ska dra en lögn om att hon träffat någon annan eller så. 

Och då mår han bättre menar du? 
  • Anonym (Ashwagandha)

Testa att köpa Ashwagandha påhälsokosten, det minskar stress och ångest och bidrar till mental balans. Det är traditionellt använt inom indisk medicin, Ayurveda.
    Det låter som hokus pokus, jag var också tveksam, men det fungerar för mig.

Nu har jag väl inte så svår ångestproblematik som din man, att åka en gång i veckan till akuten låter väldigt sjukt men också respektlöst mot vården. Jag gjorde det en gång för tjugo år sen , jag hade ont i bröstet, visade sig vara panikångest. En äldre manlig läkare sa till mig att ?så sjåpig får man inte vara? och det hjälpte för mig, åkte aldrig till akuten mer. 

Jag har också gått i psykoterapi hos en legitimerad psykoterapeut, inte samma som psykolog, värt att testa det också. Din sambo måste ha något trauma, en duktig psykoterapeut kan göra nytta. Men han låter nästan för sjuk för en psykoterapeut, låter egentligen som att han behöver en psykiatriker, en läkare.
    Har han haft en svår barndom eller kanske blivit supercurlad och överbeskyddad?

Ett råd: skaffa absolut inte barn med denne man, är han så stressad och ångestfylld nu blir det mycket värre med den stress som ett litet barn innebär.

• Lönnsirap
    Anonym (Ångest) skrev 2022-12-29 15:49:35 följande:

Jag orkar inte mer. Hela dagen baseras på om han känner sig sjuk eller inte, jag kan inte gå ut på promenad utan att han spammar min telefon för att han är övertygad om att jag blir kidnappad o våldtagen, gardinerna måste vara stängda så ingen tittar in och filmar oss, maten måste vara perfekt annars är den förgiftad. Det är så sjukt, mitt liv baseras på hans ångest. Är det här nått man gör slut för eller är jag en känslokall hemsk människa då????

Orkar du inte mer, orkar du inte mer.

En partner är en partner och inte en jourhavande ångestdämpare som för evigt ska stå stand by och gå med på saker som den ångesthavande tror är viktigt.

Att din partner är sjuk påverkar, och det är inte samma sak som att du bör stå ut med det som inte är sunt. 

Troligen är du inte alls känslokall, utan faktiskt rätt sund som inser att det är ohållbart att leva med viss ångest.
  • Anonym (har hund)

Han har svår hälsoångest och du kan inte hjälp honom.

• Miss Skywalker

Låter betydligt värre än ångest. Snarare vanföreställningar. Förklara att nu räcker det och han får söka hjälp för att du orkar inte mer.

Svar på tråden Hans ångest påverkar vårat liv