• tacotruck

    Varför sån hets om heltid!?

    Jag jobbar inom vård och omsorg. På min avdelning jobbar mer än hälften heltid. Det är över lag bland personalen på hela huset många som jobbar heltid. Jag blir ofta ifrågasatt  och typ  dumförklarad när jag säger att jag jobbar 85%. 


    Jag är 36 jag ska jobba i minst 30 år till och jag älskar mitt jobb och värnar om de gamla och sjuka. Ska jag orka jobba i 30 år till kan jag inte jobba heltid! Det är mitt val och mitt liv varför kan folk bara inte sluta lägga sig i eller överhuvudtaget bara kommentera Varför jag väljer 85% och inte heltid! Jag ser upp till dom som verkligen orkar heltid! 

  • Svar på tråden Varför sån hets om heltid!?
  • Jagäterkeso

    Pga Martin Luther. Man föds med oändlig skuld och enda sättet att botgöra till Gud, samhälle och föräldrar är genom hårt och långvarigt arbete.   

  • tacotruck

    Guldnovan: jag kan förstå det, jag lyckades förhandla mig till en löneförhöjning när jag började på detta jobb.


    Låg tidigare på 24 100 kr på mitt förra jobb nu har jag 28 399 om jag skulle jobba heltid men med 85% och ob får jag ut ca 19500 och det räcker gott och väl för mig! 

  • Guldnovan
    tacotruck skrev 2022-12-29 18:50:35 följande:

    Guldnovan: jag kan förstå det, jag lyckades förhandla mig till en löneförhöjning när jag började på detta jobb.


    Låg tidigare på 24 100 kr på mitt förra jobb nu har jag 28 399 om jag skulle jobba heltid men med 85% och ob får jag ut ca 19500 och det räcker gott och väl för mig! 


    Du har 1500 mer än mig i grundlön. 
  • SaraL77

    Satan vilka låga löner! Ni måste bo väldigt billigt och snåla som fan antar jag? En annan har ungefär fyra gånger så hög nettolön som er men sparar förvisso dryga 25k i månaden.

  • Dukallarmigdrömmare

    För att jag vill kunna leva lite också, jag nöjer mig inte bara. 19500 hade jag aldrig nöjt mig med. Är själv anställd av kommunen och jobbar som stödassistent men får ut betydligt mer. 

  • Anotherone

    Den upplevda hetsen handlar väl snarare om det sjuka i att vi har många yrkesområden där man inte pallar?
    Man vill gärna från arbetsgivarsidan kalla det rätt till heltid för att minska ner antalet deltider i vården. Men det blir ett moment 22 då verksamheterna ofta har behov som inte går ihop med heltid, varken schemamässigt eller på andra sätt.
    För att få till vettiga scheman i en verksamhet och för att kunna bemanna när behoven är som störst så går det inte att ha 10 heltidsanställda utan man kanske behöver 14 "huvuden" som totalt ger motsvarande arbetstimmar för 10 heltider. 
    Ska man jobba heltid får man kanske acceptera delade turer eller att arbeta på olika enher/avdelningar för att det ska funka. Men det är så jag uppfattar det, man vill gärna ha projekt som "rätt till heltid" eller "heltid till alla" men min erfarenhet är att det är få som orkar. 
    Och det är klokt som någon resonerar här att tänka att man ska hålla hela livet. Och inte jobba deltid om man inte prompt måste och vill. Kanske finns utrymme att ta extrapass då och då men ändå så att man har ett vettigt schema. 

  • Anonvm

    I min umgängeskrets är det självklart att man jobbar heltid.
    Det är även mer regel än undantag att man utöver det har i genomsnitt 30-40tim/mån övertid....

    Det jag personligen har lagt märke till är att de flesta som känner att de behöver korta ner arbetstiden för att "orka", "hinna med" eller "få ihop vardagen" har arbetstider som börjar nångång mitt på blanka förmiddagen. Börjar man inte förrens runt 9 på förmiddagen då behöver man ju också stanna bra sent på kvällen för att få ihop sina 8tim....

    Upp o hoppa på morgonen!! Börjar du jobba redan kl 06 så har du gjort dina 8tim redan 14:30 om du har 30min lunch...... Börjar du t.ex 09 och tar en timme lunch så har du inte gjort dina 8tim förrens klockan är 18.... Det är otroligt mycket mer kvar av dagen om du slutar runt 14-15.

    I många år gick jag på ett underbart 2-skift schema där det ingick en del ansvar som vi fick arbetstidsförkortning som kompensation för. Då gick man 06 till 13 ena veckan, och 13 till 20 andra veckan. Utöver arbetstidsförkortningen utgick även OB och skifttillägg, så bruttolönen var runt 4500:- högre än att jobba vanlig dagtid 07-15:30....

  • Stello
    SaraL77 skrev 2022-12-29 19:21:39 följande:

    Satan vilka låga löner! Ni måste bo väldigt billigt och snåla som fan antar jag? En annan har ungefär fyra gånger så hög nettolön som er men sparar förvisso dryga 25k i månaden.


    Vad jobbar du med? Jag har ca 25500 innan skatt. Klarar oss fint, ser till att ha låga utgifter...bor väl hyfsat billigt men bra. Kan spara, men inga 25000 såklart. Men det går ingen nöd på oss. Mannen tjänar drygt 30000 kr innan skatt. Tycker vi kan göra det mesta vi vill och vi har det braGlad
  • Stello

    Jag slits mellan "jag skiter i vilket, jag vill bara umgås med mina barn" och "jag måste jobba heltid så att vi kan göra allt vi vill tillsammans". Jag hade gärna jobbat 50% och är väl lite avundsjuk på dem som kan göra det. Det hade nog funkat för oss, det hade gått ihop. Men jag vill kunna spara och lägga undan till resor osv Men det har blivit 100% för mig iaf för att kunna sätta guldkant på vardagen och inte behöva snåla allt för mycket...

Svar på tråden Varför sån hets om heltid!?