mari123 skrev 2022-12-30 20:33:34 följande:
Jag jobbade bara 50% åren vi hade småbarn. Kanske tyckte ngn BU eller BÄ om det men inget jag hörde eller brydde mig i, Ett problem, tänker jag, med att arbeta deltid inom vården är att schemaläggning gör så att man är precis lika uppbunden som en heltidare? Min gamla barndomsvän arbetade inom hemtjänsten i 20+ år innan hon gick i pension och EN sak var säker. Schemat var aldrig till den anställdes fördel(?) Det var i alla fall min bild.
Fast många arbeten har inte schema, inte mitt, alla jobbar individuellt för att nå dit vi ska.
Antingen är jag en konstig person, eller vad det beror på vet jag inte, men har haft lite tur igenom livet, detta utgör att jag inte behöver arbeta heltid.
Har intresse att ligga på börsen, har inga höga mål, enda jag vill vinna är att få min hyra betald, dvs jag jagar bara några 1000 lappar, varken mer eller mindre, detta lyckas man med 8 av 12 månader, även i en lågkonjunktur.
Detta utgör att det är inte lönt för mig att jobba heltid, pengar är alltid roligt, men samtidigt måste man dra en gräns, denna nivå får duga. man har placerbart kapital.
Kapitalet utgör att inkomsten från 75% utgör liknande som jag arbeta 100% , jag behöver inte mer, eller jag har intalat mig att nu räcker det.
Detta gillar inte människor att höra, berättar bara det till närmsta vänner, har nämnt det engång på tidigare arbetsplats och aldrig mer.
Frågan är mer varför människor hakar upp sig på att man väljer arbeta 75%? det är inget dom ska bry sig om, då det inte påverkar dom.