• tacotruck

Varför sån hets om heltid!?

Jag jobbar inom vård och omsorg. På min avdelning jobbar mer än hälften heltid. Det är över lag bland personalen på hela huset många som jobbar heltid. Jag blir ofta ifrågasatt  och typ  dumförklarad när jag säger att jag jobbar 85%. 

Jag är 36 jag ska jobba i minst 30 år till och jag älskar mitt jobb och värnar om de gamla och sjuka. Ska jag orka jobba i 30 år till kan jag inte jobba heltid! Det är mitt val och mitt liv varför kan folk bara inte sluta lägga sig i eller överhuvudtaget bara kommentera Varför jag väljer 85% och inte heltid! Jag ser upp till dom som verkligen orkar heltid! 

• Svar på tråden Varför sån hets om heltid!?
  • Litorina
    Litorina skrev 2022-12-30 13:59:24 följande:

Man får inte mer fritid för att man lägger arbetstiden tidigare på dagen. Man behöver ju lika mycket sömn oavsett. Skulle jag börja 06 så måste jag (och barnen) gå upp senast 05 och behöver då lägga mig ca 20:30. Då skulle jag inte kunna delta i mina fritidsintressen längre (för de är på kvällstid). Mina barn skulle också behöva vara på fritids i två och en halv timme varje morgon, vilket skulle göra att de var rätt trötta mot slutet av skoldagen (tror faktiskt inte ens att fritids är öppet så tidigt). 

...och barnen skulle behöva lägga sig ca 19 och därmed få sluta sina aktiviteter (och normalt umgänge med kompisar) de också.
  • Så allting gick

Kan bara hålla med om motståndet man möter när man bara vill jobba 75%.

Jag stötte på hårt motstånd, inte bara från arbetsgivare utan även bland kolleger.
    Chefen berätta kolleger frågar hur du fått igenom detta, hur länge jag ska jobba 75% osv.
    Egentligen riktigt sjukt, där ett företag inkl anställda börjar fråga sätta varför 75%

När jag svara behöver inte jobba mer, jag har inga lån, köp kontant och har mycket låga omkostnader, blev stämningen nästan hatisk både bland chefer o anställda.
    Välja jobba mindre är inget positivt, det väcker känslor hos dom flesta, detta ska man se som ganska konstigt beteende, det spelar inte dom någon roll hur länge jag vill jobba om dagarna.
    Sedan när jag berätta att jag sitter i två styrelser, får ut drygt 3k extra bara på 2 timmar extra timmar per månad, gjorde inte saken bättre.

Själv anser jag alla kan jobba minder, det hänger bara på vad man vill. vad jag inte förstår är varför alla har åsikter hur länge jag ska arbeta, det är väl upp till mig att bestämma.

• mari123

Jag jobbade bara 50% åren vi hade småbarn. Kanske tyckte ngn BU eller BÄ om det men inget jag hörde eller brydde mig i, Ett problem, tänker jag, med att arbeta deltid inom vården är att schemaläggning gör så att man är precis lika uppbunden som en heltidare? Min gamla barndomsvän arbetade inom hemtjänsten i 20+ år innan hon gick i pension och EN sak var säker. Schemat var aldrig till den anställdes fördel(?) Det var i alla fall min bild.

• GGN
    Så allting gick skrev 2022-12-30 20:26:48 följande:

Kan bara hålla med om motståndet man möter när man bara vill jobba 75%.

Jag stötte på hårt motstånd, inte bara från arbetsgivare utan även bland kolleger.
    Chefen berätta kolleger frågar hur du fått igenom detta, hur länge jag ska jobba 75% osv.
    Egentligen riktigt sjukt, där ett företag inkl anställda börjar fråga sätta varför 75%

När jag svara behöver inte jobba mer, jag har inga lån, köp kontant och har mycket låga omkostnader, blev stämningen nästan hatisk både bland chefer o anställda.
    Välja jobba mindre är inget positivt, det väcker känslor hos dom flesta, detta ska man se som ganska konstigt beteende, det spelar inte dom någon roll hur länge jag vill jobba om dagarna.
    Sedan när jag berätta att jag sitter i två styrelser, får ut drygt 3k extra bara på 2 timmar extra timmar per månad, gjorde inte saken bättre.

Själv anser jag alla kan jobba minder, det hänger bara på vad man vill. vad jag inte förstår är varför alla har åsikter hur länge jag ska arbeta, det är väl upp till mig att bestämma.

Har också varit med om det, en kollega verkade bli kränkt och tyckte att jag minsann också kunde betala hans räkningar med! Han som valt att äga två bilar fast han bor en kvarts tunnelbaneresa från Stockholm centralstation, för att inte prata om vilket bolån han har!
  • SaraL77
    mari123 skrev 2022-12-30 20:33:34 följande:

Jag jobbade bara 50% åren vi hade småbarn. Kanske tyckte ngn BU eller BÄ om det men inget jag hörde eller brydde mig i, Ett problem, tänker jag, med att arbeta deltid inom vården är att schemaläggning gör så att man är precis lika uppbunden som en heltidare? Min gamla barndomsvän arbetade inom hemtjänsten i 20+ år innan hon gick i pension och EN sak var säker. Schemat var aldrig till den anställdes fördel(?) Det var i alla fall min bild.

Kompenserades du ekonomiskt under den tiden? Annars är det en rejäl förlust för dig.
  • Så allting gick
    mari123 skrev 2022-12-30 20:33:34 följande:

Fast många arbeten har inte schema, inte mitt, alla jobbar individuellt för att nå dit vi ska. 
    Antingen är jag en konstig person, eller vad det beror på vet jag inte, men har haft lite tur igenom livet, detta utgör att jag inte behöver arbeta heltid.
    Har intresse att ligga på börsen, har inga höga mål, enda jag vill vinna är att få min hyra betald, dvs jag jagar bara några 1000 lappar, varken mer eller mindre, detta lyckas man med 8 av 12 månader, även i en lågkonjunktur.

Detta utgör att det är inte lönt för mig att jobba heltid, pengar är alltid roligt, men samtidigt måste man dra en gräns, denna nivå får duga. man har placerbart kapital.
    Kapitalet utgör att inkomsten från 75% utgör liknande som jag arbeta 100% , jag behöver inte mer, eller jag har intalat mig att nu räcker det.

Detta gillar inte människor att höra, berättar bara det till närmsta vänner, har nämnt det engång på tidigare arbetsplats och aldrig mer.

Frågan är mer varför människor hakar upp sig på att man väljer arbeta 75%? det är inget dom ska bry sig om, då det inte påverkar dom.
  • Fliselisan

Jag jobbade 75% de tre första åren när vi fått vår yngsta. Blev väldigt grinigt på arbetsplatsen då de hade svårt att anställa någon på de 25% som saknades. Man försökte tvinga mig att arbeta flera stängningsdags till 17 för att få täckning på arbetsplatsen. Men har man gått ner i tid pga barn så kan de inte tvinga en att arbeta på det sättet, så chefen fick backa. 

När det saknades folk knorrades det alltid om att det minsann var heltiderna som fick bära det tunga oket, alltid skulle de ställa upp minsann.

Idag har jag ett annat arbete och jobbar 90%, börjar ganska tidigt och pappan brukar lämna på morgonen så hämtar jag i ganska bra tid. Ingen som knorrar på den här arbetsplatsen, har en trevlig chef som förstår att jag inte vigt mitt liv åt att arbeta och att det är viktigt att kunna kombinera jobb med familj. Chefen begär aldrig att jag ska stanna på möten utanför arbetstiden, det gör jag om jag själv vill. 

• Henrie

Ingen har väl något att göra med hur mycket man arbetar. Jag jobbar halvtid, har aldrig upplevt att någon stör sig på det

• Hyllemor
    tacotruck skrev 2022-12-29 18:14:55 följande:
    Varför sån hets om heltid!?

Jag jobbar inom vård och omsorg. På min avdelning jobbar mer än hälften heltid. Det är över lag bland personalen på hela huset många som jobbar heltid. Jag blir ofta ifrågasatt  och typ  dumförklarad när jag säger att jag jobbar 85%. 

Jag är 36 jag ska jobba i minst 30 år till och jag älskar mitt jobb och värnar om de gamla och sjuka. Ska jag orka jobba i 30 år till kan jag inte jobba heltid! Det är mitt val och mitt liv varför kan folk bara inte sluta lägga sig i eller överhuvudtaget bara kommentera Varför jag väljer 85% och inte heltid! Jag ser upp till dom som verkligen orkar heltid! 

Själv arbetar jag också i kommunen, men inom förskolan. Där upplevs det som självklart bland de flesta kollegor att det är helt okej att arbeta deltid, men hos cheferna är det helt motsatt reaktion. De får ju inte säga nej om man vill arbeta deltid och har barn, men på vissa förskolor är de jävligt snabba på att stoppa folk som vill jobba deltid "bara för att" eller för att de är lite äldre och inte orkar mer.
  • mari123
    SaraL77 skrev 2022-12-30 20:55:40 följande:
    Kompenserades du ekonomiskt under den tiden? Annars är det en rejäl förlust för dig.
    Barnens pappa hade bra jobb och lön och jag fick inga bidrag någonstans ifrån. "Förlust"? du tänker på pensionen? Idag har jag turen att få leva och fått fylla pensionär. Fattig? Ja kanske enligt vissa normer men jag har aldrig haft så mkt pengar som idag på sparkontot. Behoven ser ju olika ut under en livstid.
Svar på tråden Varför sån hets om heltid!?