Varför sån hets om heltid!?
Jag håller med dig. Jag orkar jobba heltid och lite till, men jag vill inte. Vill ha mer fritid och umgås med vänner och familj och rå om mig själv. Tyvärr verkar det nästan bara finnas heltid i min bransch. Trist!
Jag håller med dig. Jag orkar jobba heltid och lite till, men jag vill inte. Vill ha mer fritid och umgås med vänner och familj och rå om mig själv. Tyvärr verkar det nästan bara finnas heltid i min bransch. Trist!
Kan bara hålla med om motståndet man möter när man bara vill jobba 75%.
Jag stötte på hårt motstånd, inte bara från arbetsgivare utan även bland kolleger.
Chefen berätta kolleger frågar hur du fått igenom detta, hur länge jag ska jobba 75% osv.
Egentligen riktigt sjukt, där ett företag inkl anställda börjar fråga sätta varför 75%
När jag svara behöver inte jobba mer, jag har inga lån, köp kontant och har mycket låga omkostnader, blev stämningen nästan hatisk både bland chefer o anställda.
Välja jobba mindre är inget positivt, det väcker känslor hos dom flesta, detta ska man se som ganska konstigt beteende, det spelar inte dom någon roll hur länge jag vill jobba om dagarna.
Sedan när jag berätta att jag sitter i två styrelser, får ut drygt 3k extra bara på 2 timmar extra timmar per månad, gjorde inte saken bättre.
Själv anser jag alla kan jobba minder, det hänger bara på vad man vill. vad jag inte förstår är varför alla har åsikter hur länge jag ska arbeta, det är väl upp till mig att bestämma.
Jag jobbade 75% de tre första åren när vi fått vår yngsta. Blev väldigt grinigt på arbetsplatsen då de hade svårt att anställa någon på de 25% som saknades. Man försökte tvinga mig att arbeta flera stängningsdags till 17 för att få täckning på arbetsplatsen. Men har man gått ner i tid pga barn så kan de inte tvinga en att arbeta på det sättet, så chefen fick backa.
När det saknades folk knorrades det alltid om att det minsann var heltiderna som fick bära det tunga oket, alltid skulle de ställa upp minsann.
Idag har jag ett annat arbete och jobbar 90%, börjar ganska tidigt och pappan brukar lämna på morgonen så hämtar jag i ganska bra tid. Ingen som knorrar på den här arbetsplatsen, har en trevlig chef som förstår att jag inte vigt mitt liv åt att arbeta och att det är viktigt att kunna kombinera jobb med familj. Chefen begär aldrig att jag ska stanna på möten utanför arbetstiden, det gör jag om jag själv vill.