• Lönnsirap

Tios mottages tacksamt

Eftersom kommentarer till ditt barn och dig kommer när pappan inte ser, så vet ju barnet på något plan att det inte är fullständigt rätt....

Det tar tid att bli en styvfamilj och trots att jag aldrig själv varit i någon så har jag snappat upp att ni som föräldrar måste ha nån sorts plan och gemensam riktning. Annars kommer konflikterna... Rent krasst så finns det ju delar av din partners föräldrarskap som inte fungerar här och nu....

Det är dessutom väldigt skillnad på föräldrarskap på heltid och föräldrarskap på deltid. Att komma in i en ny familj varannan vecka är något helt annat än att vara där jämnt. Dessutom är det kanske massor som hänt INNAN som du faktiskt inte ser och vet som också kan förklara din sambos oförmåga, eller att barnet håller på.

Kanske är barnet arg på sin pappa, med rätta och är kanske provocerad över att han  plötsligt har utrymme för nya barn, medan han faktiskt i perioder inte varit välkommen.... 

Jag tänker att du gör klokt att prata med din sambo om hur han tänker att barnet ska trivas och ha det bra. Rimligt att nämligen att utgå från att hans barn behöver lite mer stöd, inte mer fostran 

• Lönnsirap
    Handbollsmamman2007 skrev 2022-12-30 20:33:23 följande:

Nej, pappan vill hellre ta det med barnet Själv, bakom stängda dörrar.
    sen så får man till svar att hen aldrig sagt det till mig eller mitt barn. Jag har bett att vi ska sätta oss alla fyra och prata om det när det händer men så långt kommer vi inte. 

Spontant låter det som att ni faktiskt inte är kompatibla som sambos med era barn. Det handlar ju inte om barnet, utan att det faktiskt får konsekvenser för dina barn.

Antingen ser du potential i att ni kommer samsas, eller så är detta kanske en för stor grej. Att ett barn är otrevligt mot ett annat kan väl inte lösas utan att åtminstone båda barnen är med?
Svar på tråden Tios mottages tacksamt