• Anonym (Noway)

Hur gick det för er ofrivilliga pappor?

Till er som blivit unga pappor ofrivilligt mot er vilja och inte alls ville ha med varken mamman eller ungen att göra. Hur gick det sen för er? Fortsatte ni att inte ha nån kontakt alls. Och ungen klarade sig fint utan er. Eller ändrade ni er sen efter ett tag när ungen blivit äldre och började fråga vem som är farsa? Haft ett engångsligg som inte var något seriöst som tyvärr snart resulterar i ett barn. Jag är jävligt kluven vill helst skita totalt i tjejen och barnet bara glömma att jag ska bli farsa. Det här var  fan inte vad jag ville. Men min familj och alla tjatar om att jag ska ta mitt ansvar o träffa barnet regelbundet. Ska jag bara låtsas att gilla den här ungen för syns skull för att alla tycker jag borde göra det? För alla påstår att jag kommer ångra mig som fan om 10 år. Eller att alla andra tjejer man kommer träffa kan tycka det är himla neg att jag är farsa som inte brytt mig. 

• Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?
  • Anonym (fkl)
    molly50 skrev 2023-02-12 14:31:38 följande:
    Men nu försöker ju TS att få kontakt med mamman.
    Och hon vägrar svara.
    Så i det här fallet så verkar det ju inte vara pappan som har samarbetssvårigheter. 
    Och det här är ju en fråga om barnets rättigheter.
    Och barnet har rätt till kontakt med båda sina föräldrar. 
    Vilket mamman i det här fallet inte verkar ta hänsyn till. 
    Men hur svårt ska det vara? måste mamman svara? barnet är inte ens fött?

Måste hon svara direkt efter förlossning?  du får vila efter detta samtal, det är en eventuell pappa som berättar han har rätt att snacka med dig? skulle inte tro det.
    Det samma vid hemkomst, hon behöver inte svara, innan utredningen är klar har flera månader gått, ev 1 år.
    Sedan behöver man inte följa en tid slaviskt, har mamman haft en jobbig natt med sitt lilla barn, menas inte att hon bryter mot någon lag för hon inte orkar gå till soc för att möta pappan. det samma om barnet är sjuk, osv.
    Små barn är sjuka ofta, många sover inte regelbundet osv.

Barnets bästa går i första hand, i alla lägen.
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 14:39:55 följande:

Måste hon svara direkt efter förlossning?  du får vila efter detta samtal, det är en eventuell pappa som berättar han har rätt att snacka med dig? skulle inte tro det.
    Det samma vid hemkomst, hon behöver inte svara, innan utredningen är klar har flera månader gått, ev 1 år.
    Sedan behöver man inte följa en tid slaviskt, har mamman haft en jobbig natt med sitt lilla barn, menas inte att hon bryter mot någon lag för hon inte orkar gå till soc för att möta pappan. det samma om barnet är sjuk, osv.

Det tar inte flera månader eller ett år att göra en faderskapsutredning. Proverna kan man ta redan på BB. 

Ja, precis. Barnets bästa får i förstahand och barnets bästa och rättigheter är att ha kontakt och umgänge med båda föräldrarna! Inte bara mamman. Här finns det en pappa som mot alla odds är villig att ta sitt ansvar som pappa. 
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 14:10:36 följande:
    Snacka om att inte veta ett skit. 
    Vi kan göra frågan ännu roligare.

Ta om mamman träffar en ny snubbe, detta är inte ovanligt.
    Den nya pappan vet om att hon är gravid, men fattar gott tycke om mamman, han beslutar att jag vill vara far till barnet.
    Efter födsel kan han skriva sig som pappa och ingen kommer ifråga sätta hans beslut. dom frågar bara om han är säker, svara han jag är säker.

Det menas att det inte startar någon utredning vem som är pappa till barnet.
  • Anonym (fkl)
    EpicF skrev 2023-02-12 14:42:21 följande:
    Det tar inte flera månader eller ett år att göra en faderskapsutredning. Proverna kan man ta redan på BB. 

Ja, precis. Barnets bästa får i förstahand och barnets bästa och rättigheter är att ha kontakt och umgänge med båda föräldrarna! Inte bara mamman. Här finns det en pappa som mot alla odds är villig att ta sitt ansvar som pappa. 
    Varför försöka sprida falska uppgifter?

Ta grupper som pappabarn. dessa existera för att vissa att inte få kontakt med sitt barn är mycket vanligt.
    -
    Vem riktar sig PappaBarn till?
    PappaBarn riktar sig till alla föräldrar (både mammor och pappor) som har erfarenhet av en vårdnadstvist eller som på något sätt stängs ute ifrån sitt barns liv vid t.ex en separation.

pappatillericochwilliam.wordpress.com/2018/02/09/pappabarn-foreningen-ar-ett-stort-stod/
  • EpicF
    Anonym (fkl) skrev 2023-02-12 14:45:40 följande:
    Vi kan göra frågan ännu roligare.

Ta om mamman träffar en ny snubbe, detta är inte ovanligt.
    Den nya pappan vet om att hon är gravid, men fattar gott tycke om mamman, han beslutar att jag vill vara far till barnet.
    Efter födsel kan han skriva sig som pappa och ingen kommer ifråga sätta hans beslut. dom frågar bara om han är säker, svara han jag är säker.

Det menas att det inte startar någon utredning vem som är pappa till barnet.
    Vilket inte är någon nyhet direkt... men riktigt så går det inte till. Om man är gifts tas det för givet att manen är far till barnet och det görs ingen utredning. 

Annars görs det. I ditt fall måste mamman då ljuga och säga att hennes kille är far till barnet trots att det inte stämmer. 
  • Anonym (Noway)

De var många svar. Men om jag tar det från början vi känner inte varandra det var ett engångsligg liksom. Jag vet ännu inte om jag är pappan förrän barnet är fött och jag fått göra dna test. Först blir mamman skitsur för att jag inte hör av mig nu när hon är gravid och sen när jag väl gör det så vägrar hon svara. Vad fasen ska jag göra då? Är det lika bra att lägga ned än att ens försöka? Jag blir bara förvirrad här vad som gäller. Om test visar att jag är pappan kommer jag inte att få träffa barnet alls? Hon bestämmer det?

Samarbeta med mamman vad innebär det? Jag har inte tänkt jävlas med henne på nåt sätt men om jag är pappan har jag ingen rättighet alls utan bara att skyldighet att betala underhåll men får inte träffa barnet? Kommer inte att kräva en massa av mamman varför skulle jag göra det men vill ju inte vara helt laglös heller. Inte så att jag kommer att kräva att pojken ska bo varannan vecka hos mig å att jag ska vara pappaledig å allt. Jag vet inte hur jag fixar att vara farsa ens allt känns fortfarande jäkligt främmande alltså. Kanske måste ta ett steg i taget liksom

• Anonym (Noway)

Finns det nåt krav på mig att jag måste ha kontakt me mamman när hon är gravid för att jag ska få träffa barnet sen? Är mamman tvungen att ta kontakt me mig om de visar sig att det är jag som e pappan? 

• molly50

Och barnets bästa är väl också att ha kontakt med båda sina föräldrar?
    Och även om mamman skulle vara trött efter t ex en vaknatt så kan hon skjuta upp besöket till en annan dag.
    Inte bara strunta i det. 
    Som sagt,det handlar om barnets bästa. 
    Och så länge pappan inte är missbrukare eller misshandlare så är det bra för barnet att ha kontakt även med honom.
    Oavsett vad du må tycka om det.
  • EpicF
    Anonym (Noway) skrev 2023-02-12 15:09:00 följande:

Finns det nåt krav på mig att jag måste ha kontakt me mamman när hon är gravid för att jag ska få träffa barnet sen? Är mamman tvungen att ta kontakt me mig om de visar sig att det är jag som e pappan? 

Det är inte du som har rätt till umgänge. Utan barnet som har rätt till umgänge med sin pappa, som kan vara dig. 
  • Anonym (Noway)

Hon på MVC kuratorn sa att det brukar ta ca 2-3 veckor efter barnet föds innan man gör dna test. Men tar det verkligen flera månader upp till 1 år tills jag får svar?! Låter ju sjukt länge faktisk. 
Svar på tråden Hur gick det för er ofrivilliga pappor?