• Beckah82

Cirkus - djurplågeri?

Jag har inte varit på cirkus sen jag var riktigt liten men min son (7,5 år) har tjatat i flera år om att han aldrig fått gå på cirkus så nu när Cirkus Maximum kom hit till våran lilla håla så passade jag på att ta med sonen på hans allra första cirkus.

Sonen uppskattade det hela enormt mycket men jag satt bara och mådde illa. SNYFT ett så hemskt liv för djuren! man kunde riktigt se den psykiska smärtan lysa i de stackars djurens ögon!

Hela tiden viftades det med piskor och gapades på djuren! Usch!

Sen var det dax för elefanterna och så var det en elefant som inte ville lägga sig ner exakt samma sekund som tränaren gapade på honom/henne och då fick han/hon en REJÄL pisksnärt rakt över rumpan. Visst....de har ganska tjock hud osv men det var vidrigt att titta på.

Nä usch! Aldrig mer cirkus för min del =(

• Svar på tråden Cirkus - djurplågeri?
  • Leeloo

Vaddå fånig? För att du inte vill betala pengar för att se djur plågas enbart för ditt höga nöjes skull????

• Rintintin

Gillar inte heller cirkusar. Fy... Och har fått ett stort horn i sidan till zoo:n också sen jag besökte ett zoo i Indien. I Sverige finns det ju iaf lagstiftning för djurskötsel... Men det fanns det inte där. kan fortfarande drömma mardrömmar över de stackars gamarna som satt instängda i burar på 2*2 meter... fy f*n

• Beckah82

Leelo>

Ja JAG gick ju uppenbarligen på cirkus senast idag...och det står jag för ;)

Däremot så blir det inga fler besök...

• Leeloo

Beckah> Jag menar ju om nån går för att det är kul och struntar i/vet inte(hur man nu kan missa det) hur djuren egentligen mår.

• CoolCalle
    Leeloo skrev 2006-03-25 22:54:03 följande:
    Finns det nån som går på cirkus och "vågar" stå för det?
    Ja, jag. Jag har till och med jobbat på cirkus!
  • CoolCalle
    Beckah82 skrev 2006-03-25 21:37:25 följande:
    Jag har inte varit på cirkus sen jag var riktigt liten men min son (7,5 år) har tjatat i flera år om att han aldrig fått gå på cirkus så nu när Cirkus Maximum kom hit till våran lilla håla så passade jag på att ta med sonen på hans allra första cirkus.

Sonen uppskattade det hela enormt mycket men jag satt bara och mådde illa. SNYFT ett så hemskt liv för djuren! man kunde riktigt se den psykiska smärtan lysa i de stackars djurens ögon!

Hela tiden viftades det med piskor och gapades på djuren! Usch!

Sen var det dax för elefanterna och så var det en elefant som inte ville lägga sig ner exakt samma sekund som tränaren gapade på honom/henne och då fick han/hon en REJÄL pisksnärt rakt över rumpan. Visst....de har ganska tjock hud osv men det var vidrigt att titta på.

Nä usch! Aldrig mer cirkus för min del =(
    Jag jobbar på Cirkus Maximum till och från. Vill nämna följande:

År 2006 var det 4 indiska elefanter på Maximum, Mosly, Toni, Madras och India. Mosly & Toni återkommer ev i år.
    Allihopa är damer i 40-årsåldern.

Jag förstår att man kan bli fundersam men cirkusdjur idag tillhör faktiskt de djur som har det bäst. Det är bevisat även om djurrättsaktivister kan hävda annat. Deras kunskaper är bristande. Den etiska biten är en åsiktsfråga, personligen gillar jag inte att se hundar och katter av flera skäl. Men jag respekterar det. De är fullt friska och mår bra, men jag gillar inte alla omständigheter för dem. Dessa saker måste hållas isär.

Elefanter, hästar, kameler, sebror, åsnor, lamor, dromedarer, och övriga hovdjur hittar jag inget fel med. 
    Sjölejon sover mycket så de har det också bra och deras dressörer är duktiga.

Men hundar och katter, njae, ytterst tveksam i många fall.  

Jag har sett det mesta på Maximum och älskar cirkusen. 

Naturligtvis händer ju olyckor där också, men de har inget djurförbud. (Reglerna är starka) Så jag tycker gott att man besöka de svenska cirkusarna utan att behöva vara orolig. 

Jag svarar gärna på frågor!

Tack för mig!

PS gillar din blogg DS!

• Apopan

När det kommer till att träna elefanter så görs detta alltid med viss mått av grymhet iaf i något skede av dess liv, tro inget annat, då alla är rörande överens om att sådana metoder är ett måste för att elefanterna skall hålla sig kuvade. Sedan finns det olika grader av hård träning, men det mesta är ingenting man skulle tycka vara passande för en hund exempelvis. Därför är det aldrig försvarbart att hålla elefanter som tamdjur i vilket syfte det än gäller. Att vidare utnyttja djuren på det sätt som görs på cirkus är en skam för hela människosläktet.

• solstråle80

Måste bara fråga alla er som är emot djur på en cirkus. Går ni och tittar på hopptävlingar, dressyrtävlingar, trav, hundutställningar, kattutställningar  mm??????

Vad anser ni är fel att ha djur på en cirkus?????

Svar på tråden Cirkus - djurplågeri?