• Anonym (Dåliga förhandlaren)

Bolåneränta

Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.

Just nu är min ränta 2,74% rörlig, ränterabatten är 1,55 procentenheter på listpris. Det trodde jag var bra, det är ju under snitträntan, men jag har kollegor som bundit på flera år till 1,90%, 1,75% och liknande. Värst var kollegan som har bundet på 1,19% fram till år 2030. Bara att gratulera så klart, men hur får man så låg ränta så länge? Hur gör man?
    Har "alla" bundit på låg ränta? Låter ju i media som att många kommer få problem med räntekostnaderna, men uppenbarligen inte de jag pratar med. Känner mig som en värdelös förhandlare när jag hör vad mina kollegor har för bolåneräntor.
    Både ni som har bundet och ni som har rörligt. Hur har ni förhandlat ränta? Hur har ni tänkt? Hur mycket rabatt kan man egentligen få på räntan?
  • Svar på tråden Bolåneränta
  • Anonym (Oj)
    Anonym (Dåliga förhandlaren) skrev 2023-01-02 16:10:36 följande:
    Bolåneränta

Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.

Just nu är min ränta 2,74% rörlig, ränterabatten är 1,55 procentenheter på listpris. Det trodde jag var bra, det är ju under snitträntan, men jag har kollegor som bundit på flera år till 1,90%, 1,75% och liknande. Värst var kollegan som har bundet på 1,19% fram till år 2030. Bara att gratulera så klart, men hur får man så låg ränta så länge? Hur gör man?
    Har "alla" bundit på låg ränta? Låter ju i media som att många kommer få problem med räntekostnaderna, men uppenbarligen inte de jag pratar med. Känner mig som en värdelös förhandlare när jag hör vad mina kollegor har för bolåneräntor.
    Både ni som har bundet och ni som har rörligt. Hur har ni förhandlat ränta? Hur har ni tänkt? Hur mycket rabatt kan man egentligen få på räntan?

De band för ganska länge sedan, då kunde man få långa räntor till ett mkt bra pris. 

Att du har en högre ränta beror på att du har rörlig och inte bunden. Har inget med förhandling att göra. Nästa gång så sätt dig in i vad du väljer. 

Makalöst att folk sitter på bolån och inte förstår vad de skriver på för avtal. 

• Anonym (Dåliga förhandlaren)
    Anonym (Oj) skrev 2023-01-02 16:14:27 följande:

De band för ganska länge sedan, då kunde man få långa räntor till ett mkt bra pris. 

Att du har en högre ränta beror på att du har rörlig och inte bunden. Har inget med förhandling att göra. Nästa gång så sätt dig in i vad du väljer. 

Makalöst att folk sitter på bolån och inte förstår vad de skriver på för avtal. 

Var väl väntat att få en idiotkommentar om "sätt dig in i vad du väljer" och "Makalöst att folk sitter på bolån och inte förstår vad de skriver på för avtal." Det här är ju trots allt FL.

Klart som f-n att jag vet vad jag skrivit på. Valde rörligt för att jag inte kunde binda till lägre än 3,3%. Sparar mellanskillnaden mellan min ränta och 4% på konto med 2,25% ränta. Skulle min ränta stiga över 4% får jag täcka överskjutande kostnad från det kontot istället. Dvs jag lever som om räntan vore 4%.

Nu handlade inte detta om det.

- Har "alla" varit förutseende och bundit räntorna? 
    - Hur kan man få 1,90% bundet två år så sent som för 4-6 månader sedan?
  • Anonym (Frida)

1,90 bundet på två år fick man nog som senast i våras. Vi fick en deal på 1,88 i april som vi skrev på ett år. Annars har vi ALLTID ända sen vi köpte första boendet 1999 legat på rörligt. Nu väntade ett år av medvetet lägre inkomster så därav detta beslut. Men vi lägger undan varje månad motsvarande 6% (också alltid gjort) så vi har en kassa att ta av till våren när detta avtal går ut.
    En ränterabatt på 1,55 är bra! Listpriserna brukar inte variera så jättemkt så det kan du nog vara nöjd med i dagsläget, oavsett bank.
    Jag brukar använda Konsumenternas för jämförelse av list-och snitträntor. Byter bank regelbundet för bättre rabatter. 

• Anonym (Abc)

Du har en jättebra ränta. Bättre än de flesta.

• Elin pelin
    Anonym (Dåliga förhandlaren) skrev 2023-01-02 16:30:47 följande:
    Var väl väntat att få en idiotkommentar om "sätt dig in i vad du väljer" och "Makalöst att folk sitter på bolån och inte förstår vad de skriver på för avtal." Det här är ju trots allt FL.

Klart som f-n att jag vet vad jag skrivit på. Valde rörligt för att jag inte kunde binda till lägre än 3,3%. Sparar mellanskillnaden mellan min ränta och 4% på konto med 2,25% ränta. Skulle min ränta stiga över 4% får jag täcka överskjutande kostnad från det kontot istället. Dvs jag lever som om räntan vore 4%.

Vi funderade på att binda i januari förra året till 1.60, sedan i nästa omgång i mars var budet 1.90. nu sitter vi kvar med rörligt så vi var inte de vassaste knivarna i lådan :)
    Nu är det inte lönt att binda utan nu får vi rida ut stormen...
  • Anonym (Bunda lån)

Det var bolånekampanj hos flesta banker gällande binda bolån (1-10år) mot låga räntor 1,19-1,39% för några år sedan.  Det handlar inte om en dålig förhandling ,  dina kollegor och kompisar valde trygghet och du satsade på flexibilitet dvs följa marknaden. Din aktuella ränta är bra och låg med tanken på dagens listpriser

• Anonym (Bunda lån)

Det är svårt att jämföra en rörlig ränta med bunden, eftersom för några år sedan hade du förmodligen en lägre ränta än dina kollegor med tanken på din ränterabatt , men nu är deras val bäst. 

• Anonym (Oj)
    Anonym (Dåliga förhandlaren) skrev 2023-01-02 16:30:47 följande:

Självklart har inte ?alla? bundit sina räntor.

Det kunde man nog inte.

Om du nu förstår hur det ligger till så förstår jag inte varför du jämför din rörliga ränta med deras bundna ränta. 
  • Anonym (Abc)

Jag tror faktiskt dina kollegor har dålig koll på sin ränta eller ljuger. Alternativt är belåningsgraden typ Under 20%.

Din ränterabatt är rejält bra skulle jag påstå. Så jag tycker du ska vara nöjd.

• Kockobello

Det låter som att du har en helt ok ränta. 

Svar på tråden Bolåneränta