Bolåneränta
Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.
Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.
Vi har bundet på mellan 1,49 och 2,49, med lån som går ut i slutet -24 eller slutet -27. Lägst med den på bara tre år såklart. För oss var trygghet viktigt och dessutom hade vi på känn att oroliga tider var på gång, dessutom band vi i dec 21 och i feb 22, så lite flyt. Ångrar att vi inte band en större del på 5 år. Handlar lite om att ha lång som råkar gå ut i rätt läge. Därför har vi också valt olika bindningstider på de olika dellånen.
Historisk har dock rörligt alltid lönat sig, men då bör man ju spara för differensen upp till en vi den ränta och mata på med amorteringar med.
Du kan ju inte jämföra din rörliga ränta du har nu med den bundna räntan dina kollegor har bundit när det var helt andra villkor.
Vi har en del bundet på 1,06% i ett år till, men det band vi för flera år sedan. Sedan har vi tagit ett nytt lån senare och där har vi rörligt som är betydligt högre. Men det lånet är ju taget under helt andra förutsättningar och kan ju inte jämföras med vårt bundna.
I vanliga fall har vi alltid på rörligt men för ca 2 år sedan så var det möjligt att binda till extremt låga räntor så då hoppade vi på det. Och kommer troligen aldrig göra igen för normalt sett så är rörligt bättre i längden.
Jag tror faktiskt dina kollegor har dålig koll på sin ränta eller ljuger. Alternativt är belåningsgraden typ Under 20%.
Din ränterabatt är rejält bra skulle jag påstå. Så jag tycker du ska vara nöjd.
Grunden för ränta är hur högt fastigheten är belånad samt vilken samlad inkomst hushållet har.
Jag omvärderade mitt hus för 3-4 år sedan och lånet låg då på 75% av värdet. Om man har 50% eller mindre så kan man få de mest fördelaktiga räntorna på exempelvis Hypotek.
Jag har tjänat på att ha rörlig ränta i 12 år tills nu då räntorna började stiga.
Har dock inte så starkt förhandlingsläge då jag är ensamstående med medelinkomst och lånet är mer än 50%. Möjligtvis jag får ner det om ett par år då jag gjort vissa värdehöjande renoveringar och den svajiga marknaden stabiliserar sig. En följd av inflation brukar vara att huspriserna ökar på sikt. Min rabatt ligger på 0,75.
Men tack vare jag köpte till ett relativt lågt pris så är räntebiten överkomlig även med högre ränta just nu.
Jag har 2,45 på rörlig. Ica Banken.
Fantastiskt bra ränta ju !
Själv har jag 5,04 %
Kampen om bolånekunderna hårdnar. SEB gick på onsdagen ut med en kampanj där man erbjuder en ränta på 1,29 procent för alla bolån med en bindningstid på mellan 1 och 10 år. Statliga SBAB meddelade samtidigt att räntan på bundna bolån sänks med mellan 0,1 och 0,3 procentenheter.
Bakgrunden till kampanjerna är utsikter om låga marknadsräntor under lång tid samtidigt som konkurrensen inom bolån väntas bli allt hårdare, säger Ylva Yngvesson, oberoende privatekonomisk analytiker.