• Anonym (Dåliga förhandlaren)

Bolåneränta

Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.

Just nu är min ränta 2,74% rörlig, ränterabatten är 1,55 procentenheter på listpris. Det trodde jag var bra, det är ju under snitträntan, men jag har kollegor som bundit på flera år till 1,90%, 1,75% och liknande. Värst var kollegan som har bundet på 1,19% fram till år 2030. Bara att gratulera så klart, men hur får man så låg ränta så länge? Hur gör man?
    Har "alla" bundit på låg ränta? Låter ju i media som att många kommer få problem med räntekostnaderna, men uppenbarligen inte de jag pratar med. Känner mig som en värdelös förhandlare när jag hör vad mina kollegor har för bolåneräntor.
    Både ni som har bundet och ni som har rörligt. Hur har ni förhandlat ränta? Hur har ni tänkt? Hur mycket rabatt kan man egentligen få på räntan?
  • Svar på tråden Bolåneränta
  • Anonym (Flera delar)

Vi har bundet på mellan 1,49 och 2,49, med lån som går ut i slutet -24 eller slutet -27. Lägst med den på bara tre år såklart. För oss var trygghet viktigt och dessutom hade vi på känn att oroliga tider var på gång, dessutom band vi i dec 21 och i feb 22, så lite flyt. Ångrar att vi inte band en större del på 5 år. Handlar lite om att ha lång som råkar gå ut i rätt läge. Därför har vi också valt olika bindningstider på de olika dellånen. 

Historisk har dock rörligt alltid lönat sig, men då bör man ju spara för differensen upp till en vi den ränta och mata på med amorteringar med. 

• Anonym (äpplen och päron)

Du kan ju inte jämföra din rörliga ränta du har nu med den bundna räntan dina kollegor har bundit när det var helt andra villkor. 

Vi har en del bundet på 1,06% i ett år till, men det band vi för flera år sedan. Sedan har vi tagit ett nytt lån senare och där har vi rörligt som är betydligt högre. Men det lånet är ju taget under helt andra förutsättningar och kan ju inte jämföras med vårt bundna. 

I vanliga fall har vi alltid på rörligt men för ca 2 år sedan så var det möjligt att binda till extremt låga räntor så då hoppade vi på det. Och kommer troligen aldrig göra igen för normalt sett så är rörligt bättre i längden.

• LFF
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-02 22:56:09 följande:

Jag tror faktiskt dina kollegor har dålig koll på sin ränta eller ljuger. Alternativt är belåningsgraden typ Under 20%.

Din ränterabatt är rejält bra skulle jag påstå. Så jag tycker du ska vara nöjd.

Varför skulle de ha dålig koll eller ljuga? En av sambons jobbarkompisar lyckades pricka in att binda sitt bolån på 10 år på 1,7% i våras. Sen lyckades hon binda elpriset på ett flertal år också innan det drog iväg fullständigt. Det gäller att ha tur ibland. 
  • Anonym (Grunden)

Grunden för ränta är hur högt fastigheten är belånad samt vilken samlad inkomst hushållet har.

Jag omvärderade mitt hus för 3-4 år sedan och lånet låg då på 75% av värdet. Om man har 50% eller mindre så kan man få de mest fördelaktiga räntorna på exempelvis Hypotek.

Jag har tjänat på att ha rörlig ränta i 12 år tills nu då räntorna började stiga. 

Har dock inte så starkt förhandlingsläge då jag är ensamstående med medelinkomst och lånet är mer än 50%. Möjligtvis jag får ner det om ett par år då jag gjort vissa värdehöjande renoveringar och den svajiga marknaden stabiliserar sig. En följd av inflation brukar vara att huspriserna ökar på sikt. Min rabatt ligger på 0,75.

Men tack vare jag köpte till ett relativt lågt pris så är räntebiten överkomlig även med högre ränta just nu.

• Anonym (hamb)
    Anonym (Dåliga förhandlaren) skrev 2023-01-02 16:10:36 följande:
    Bolåneränta

Jag trodde att jag hade en bra ränta ända till jag pratade med kollegor om det idag.

Just nu är min ränta 2,74% rörlig, ränterabatten är 1,55 procentenheter på listpris. Det trodde jag var bra, det är ju under snitträntan, men jag har kollegor som bundit på flera år till 1,90%, 1,75% och liknande. Värst var kollegan som har bundet på 1,19% fram till år 2030. Bara att gratulera så klart, men hur får man så låg ränta så länge? Hur gör man?
    Har "alla" bundit på låg ränta? Låter ju i media som att många kommer få problem med räntekostnaderna, men uppenbarligen inte de jag pratar med. Känner mig som en värdelös förhandlare när jag hör vad mina kollegor har för bolåneräntor.
    Både ni som har bundet och ni som har rörligt. Hur har ni förhandlat ränta? Hur har ni tänkt? Hur mycket rabatt kan man egentligen få på räntan?
    va! min ränta är 3,25% rörlig, 2,74% är ju bra ju
  • Anonym (hamb)
    Anonym (Dåliga förhandlaren) skrev 2023-01-02 16:30:47 följande:
    - Har "alla" varit förutseende och bundit räntorna? 
    - Hur kan man få 1,90% bundet två år så sent som för 4-6 månader sedan?
    det undrar jag också för mina bundna är 3,15 resp 3,47%, dessa bands i juli
  • Kockobello

Jag har 2,45 på rörlig. Ica Banken. 

• Anonym (Anonym)

Fantastiskt bra ränta ju ! 
    Själv har jag 5,04 %

• Anonym (Abc)
    LFF skrev 2023-01-03 14:32:28 följande:
    Varför skulle de ha dålig koll eller ljuga? En av sambons jobbarkompisar lyckades pricka in att binda sitt bolån på 10 år på 1,7% i våras. Sen lyckades hon binda elpriset på ett flertal år också innan det drog iväg fullständigt. Det gäller att ha tur ibland. 
    Man vet aldrig så klart men sen tar jag källhänvisningar till en främlings sambos jobbarkompis med en nypa salt. Inget mot dig men du förstår säkert hur det låter. 
  • LFF
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-03 17:57:05 följande:
    Man vet aldrig så klart men sen tar jag källhänvisningar till en främlings sambos jobbarkompis med en nypa salt. Inget mot dig men du förstår säkert hur det låter. 
    Jag bryr mig inte. Tycker bara att det är fult att säga att TS bekanta ljuger eller har nollkoll på sina räntor bara för att de fått en bra deal, sannolikt precis innan saker började dra ivg. 

Denna bild är från Nordea: (www.nordea.se/privat/produkter/bolan/historiska-bolanerantor.html

Statistik från Swedbank på xn--snittrnta-02a.se/swedbank/

På den sista länken kan man även se de olika snitträntorna från så gott som alla bankerna. 

Känns det bättre nu när du fått lite länkar?
  • Anonym (Abc)
    LFF skrev 2023-01-04 09:10:18 följande:
    Jag bryr mig inte. Tycker bara att det är fult att säga att TS bekanta ljuger eller har nollkoll på sina räntor bara för att de fått en bra deal, sannolikt precis innan saker började dra ivg. 

Denna bild är från Nordea: (www.nordea.se/privat/produkter/bolan/historiska-bolanerantor.html

På den sista länken kan man även se de olika snitträntorna från så gott som alla bankerna. 

Jag vet självklart inte om de ljuger eller inte har koll. Det var ren spekulation.

Men dina länkar funkar inte. Jag googlade dock fram din Nordealänk och där kunde man inte belägga det du sagt om sambons kollega bundit 10 år på 1,7 i våras. 8 år verkar legat som billigast på 2,14% men inte i våras. Utan i januari. Om 8 år låg på det så ligger nog 10 på cirka 2,5. Swedbank orkade jag inte lägga ner energi på.

Det är mycket möjligt att du har rätt, men än har jag inte sett det. Men som sagt det spelar ingen roll. Grattis till sambokollegan! Det var nog smart. Även om han flyttar så kommer folk vilja ta över lånet så han lär ju slippa ränteskillnadsersättning till banken tror jag faktiskt.
  • Anonym (Abc)
    LFF skrev 2023-01-04 09:10:18 följande:

Ok nu funkade sista länken. I aug 2021 kunde man binda 10 år till 1,77. Den tidpunkten har vi dock inte diskuterat men visst, det är lätt att blanda ihop.
  • LFF
    Anonym (Abc) skrev 2023-01-04 10:00:29 följande:
    Ok nu funkade sista länken. I aug 2021 kunde man binda 10 år till 1,77. Den tidpunkten har vi dock inte diskuterat men visst, det är lätt att blanda ihop.
    Tänk på att eventuella ränterabatter som kunderna har inte finns med i de där tabellerna. 
  • Anonym (Abc)
    LFF skrev 2023-01-04 11:31:22 följande:
    Tänk på att eventuella ränterabatter som kunderna har inte finns med i de där tabellerna. 
    Så är det ju så klart!
  • Anonym (Bunda lån)
    www.svd.se/a/lAL9xo/bankernas-trick-sa-ska-kunderna-lasas-fast

Kampen om bolånekunderna hårdnar. SEB gick på onsdagen ut med en kampanj där man erbjuder en ränta på 1,29 procent för alla bolån med en bindningstid på mellan 1 och 10 år. Statliga SBAB meddelade samtidigt att räntan på bundna bolån sänks med mellan 0,1 och 0,3 procentenheter.

Bakgrunden till kampanjerna är utsikter om låga marknadsräntor under lång tid samtidigt som konkurrensen inom bolån väntas bli allt hårdare, säger Ylva Yngvesson, oberoende privatekonomisk analytiker.

Svar på tråden Bolåneränta