• Pea593

Vi som startar IVF 2023

Hej! Tänkte starta en tråd här för oss som planeras börja IVF behandling detta år. 

Själv ska jag påbörja behandlingen med sprutor imorgon (Bemfola 225).
    Efter två år med ofrivillig barnlöshet är jag mer än taggad! 
    Livrädd ja, men ändå så peppad på att något äntligen händer. 

Vi är oförklarligt barnlösa då alla tester har visat sig vara normala. Och påbörjar nu behandling via Livio i Falun. 

Det vore kul om fler som är i samma sits samlas här så kan vi peppa och stötta varandra. 

🤗

• Svar på tråden Vi som startar IVF 2023
  • MeIMyself
    Adelei skrev 2023-02-24 19:32:58 följande:

hoppas hoppas 🙏🏻🙏🏻

Ja det ska va så tror jag,  men hon sa att jag ska behöver börja använda progesteronet 3-4 dagar innan återföringen. Så jag tror att det ska bli i april om jag får mens islutet av mars. 

Mig sa hon att det var frivilligt, undrar varför det är så.
    Först tänkte jag att jag inte ville men nu blir jag kluven :) 
  • Mathilda88
    MeIMyself skrev 2023-02-27 09:44:02 följande:
    Mig sa hon att det var frivilligt, undrar varför det är så.
    Först tänkte jag att jag inte ville men nu blir jag kluven :) 
    Ja nyfiken på varför den erbjuds valfritt, kan den gynna ofta eller ibland? Ej ogynnsam gissar jag då iallafall? Mer än att det är kladdigt har jag förstått?
  • Agult

Jag fick inte lutinus NUno naturlig cykel. Frågade men fick bara till svars att det inte behövs

• MeIMyself
    Mathilda88 skrev 2023-02-27 10:46:42 följande:
    Ja nyfiken på varför den erbjuds valfritt, kan den gynna ofta eller ibland? Ej ogynnsam gissar jag då iallafall? Mer än att det är kladdigt har jag förstått?
    Jag frågade samma sak, men hon sa det är just det som undersöks om den skulle hjälpa eller inte... så dom har inget svar på det idag enligt barnmorskan jag pratade med, men ska kolla med läkaren sen när det är dags.
    jag var bara nyfiken för det verkar som att det bara är vår klinik.
  • Mathilda88
    MeIMyself skrev 2023-02-27 12:10:52 följande:
    Jag frågade samma sak, men hon sa det är just det som undersöks om den skulle hjälpa eller inte... så dom har inget svar på det idag enligt barnmorskan jag pratade med, men ska kolla med läkaren sen när det är dags.
    jag var bara nyfiken för det verkar som att det bara är vår klinik.
    Ah okej! Ja visserligen låter det rimligt att det bara är en enstaka klinik som gör det om det är en undersökning :) Nyfiken på att höra läkarens svar sen!
  • Dumlan

Jag fick också frågan om att vara med i studien. efter att jag läst på om den så tolkade jag det som att det idag ofta skrivs ut progesteron till kvinnor som gör FET i naturlig cykel trots att det inte finns belägg för att det skall göra någon skillnad. Nu vill man undersöka detta för att isåfall sluta skriva ut progesteron som ger onödigt obehag, om det ändå inte finns effekt. :)

@berget89 jag plussade svaaaagt på RD4 och fick ?gravid? på digitalt på RD5. 

• Mathilda88
    Dumlan skrev 2023-02-27 17:48:49 följande:

Jag fick också frågan om att vara med i studien. efter att jag läst på om den så tolkade jag det som att det idag ofta skrivs ut progesteron till kvinnor som gör FET i naturlig cykel trots att det inte finns belägg för att det skall göra någon skillnad. Nu vill man undersöka detta för att isåfall sluta skriva ut progesteron som ger onödigt obehag, om det ändå inte finns effekt. :)

Ah, intressant!
  • MeIMyself
    Dumlan skrev 2023-02-27 17:48:49 följande:

Tog du det? eller körde du utan?
    Jag tvekar fortfarande :) Men tror kommer ta det bara för att Glad
  • Dumlan

@melmyself, jag avstod. Jag frågade min läkare om jag behövde progesteron varpå han svarade att ?din kropp har en egen produktion av det och den räcker?. kände mig trygg i hans ord, samt att det verkade jobbigt och kletigt (tog ju progesteron i den stimulerade återföringen i november) med tre tabletter om dagen.

men såklart superbra om man orkar vara med och kan bidra till forskningen.

Det enda jag tar nu är folsyra, och trombyl (blodförtunnande) för att minska risken för havandeskapsförgiftning (fick de i den graviditet som leddde till vår dotter, och behövde då bli igångsatt). 

när är det återföring för din del? Håller tummarna att det är guldägget som väntar :) 

• MeIMyself
    Dumlan skrev 2023-02-28 10:34:25 följande:

@melmyself, jag avstod. Jag frågade min läkare om jag behövde progesteron varpå han svarade att ?din kropp har en egen produktion av det och den räcker?. kände mig trygg i hans ord, samt att det verkade jobbigt och kletigt (tog ju progesteron i den stimulerade återföringen i november) med tre tabletter om dagen.

men såklart superbra om man orkar vara med och kan bidra till forskningen.

Det enda jag tar nu är folsyra, och trombyl (blodförtunnande) för att minska risken för havandeskapsförgiftning (fick de i den graviditet som leddde till vår dotter, och behövde då bli igångsatt). 

när är det återföring för din del? Håller tummarna att det är guldägget som väntar :) 

Ja, min man tyckte också vi skulle skippa om inte läkaren säger att det behövs :) 
    Jag vill gärna också slippa kletandet :)  Inte så najs heller att hålla på med det på jobb... 
    Jag skulle vänta till nästa mens och meddela så ska dom tina upp vår blastocyst, jag hoppas också verkligen. 
    Jag har aldrig varit gravid ens så hoppas verkligen att denna gången blir vår gång Skäms
Svar på tråden Vi som startar IVF 2023