• Xenia

    Får våldtagna kvinnor skylla sig själva?

    När man vill diskutera vad en viss person sagt i media så tycker jag man ska uppge länken. 

    Nu fick jag leta fram det själv. Tydligen skrev hon det i sin blogg och det tog förstås hus i helvete.


    "För det första handlade det uppenbarligen inte om någon våldtäkt. För det andra var hon själv kraftigt berusad, ja till och med ?medvetslös?. För det tredje erkände hon att hon hade flirtat med mannen under middagen.


    Det här är en klassisk ?sexuella-övergrepps?-historia. En kvinna flirtar vilt med en man samtidigt som båda dricker ansenliga mängder alkohol. Mannen tror att kvinnan är villig att ligga med honom. Det är hon sällan. Hon är bara så full att hon inte orkar protestera. Kvinnans försvarslösa (men självförvållade) situation utnyttjas av den kåte mannen som försöker knulla henne. Ibland lyckas han, ibland inte." elisabethoglund.se/blogg/nu-ar-jag-trott-pa-alla-kvinnor-som-ska-bekanna-att-de-har-utsatts-for-sexuella-overgrepp-i-ungdomen-vem-f-n-utsatte-sig-inte-for-risker-nar-man-var-ung-och-dum/

    Det är så förvirrade att allt kallas "våldtäkt" nu. Även där varken våld eller hot om våld är inblandet. Varför kan det inte kallas "sexuellt övergrepp" eller "sexuellt utnyttjande", också straffbart?

    Ett brott är det oavsett. Även försök till det är ett brott.

  • Xenia
    Anonym (defgre) skrev 2023-01-02 19:56:17 följande:
    För i helvete Xenia. Det behöver inte vara våld eller hot om våld för att vara våldtäkt!
    Varför har du en sådan medeltida och efterbliven syn? Du hamnar i den klassiska efterblivna fällan. Men du inser inte det själv. 
    Jag har rätt att ifrågasätta att allt möjligt kallas våldtäkt. Det hörs ju på ordet att våld ska vara inblandat. Därför skriver en del "riktig våldtäkt" när de menar vad våldtäkt betydde förr i tiden.

    På vilket sätt är det "medeltida" och "efterblivet"? För att jag vågar tänka själv?

    Sexuellt utnyttjande har alltid också varit ett brott.
  • Xenia
    Anonym (Trams) skrev 2023-01-02 20:32:40 följande:

    Jag hade för kort kjol eller urringning.Har män rätt att våldta mig nu?


    Det har ingen påstått! Typisk halmdocka.

    Däremot riskerar man att råka illa ut om man super sig full bland främmande människor. Det gäller både män och kvinnor. Man kan bli bestulen, misshandlad och våldtagen. Även män kan bli våldtagna.

    Det är förövaren som begår brott och ska straffas. Men är det förbjudet att påpeka att det är riskabelt att dricka för mycket och att alla människor inte är att lita på?
  • Xenia
    RenLuft skrev 2023-01-02 20:57:04 följande:
    Hej,
    nej, varken kvinnor eller män som blivit utsatt för sexuell brott skall inte skylla sig själva. Varken under påverkan av alkohol eller annat. Kvinnor skall t.ex kunna klä sig precis hur som helst, utan att dem EGENTLIGEN skall bli utsatta.

    Oerhört tråkigt om man kommit någonstans i samhället, där man börjar ''anpassa'' sig så man inte blir ett offer.

    Dem personer utsätter andra, är dem som skall stå till svars. Inte hur vida om offret/kvinnan/mannen får skylla sig själv och varför.
    Va, ska man inte behöva anpassa sig så man inte blir ett offer? Det är helt ok för en man att flasha dyrbar klocka och sedlar och sen supa sig full. Han borde inte behövt undvika att supa sig full, för alla har ju rätt att bete sig hur dumt som helst utan att råka illa ut.

    Alltså du verkar inte leva i dagens samhälle. Det är klart om det viktigaste i livet är att supa sig full så avstår man inte det. Men är det verkligen värt det om man vaknar misshandlad och/el våldtagen?

    När blev att uppmanas använda sitt förnuft detsamma som att "skuldbelägga offren"? Det handlar inte om att skälla ut offren när något hänt utan att tänka efter före.
  • Xenia
    Anonym (Trams) skrev 2023-01-02 21:12:13 följande:
    Ja.Och ännu mera korkad är man om man råkar våldta/misshandla/nörda någon.Allt annat är bara dåliga ursäkter.
    Och hur tänker du se till att folk slutar vara så korkade att de misshandlar/våldtar/mördar andra?

    Det enda man kan göra själv är att vara försiktig. Eller menar du att man aldrig kan göra något, det är bara att hoppas på att ödet vill en väl. Fatalism kallas det.
  • Xenia
    Ordinär Man skrev 2023-01-04 12:15:52 följande:

    Om jag är så din att jag sätter mig aspackad i en tom tunnelbanevagn, får jag skylla mig mig själv om jag blir rånad?


    Ja, vore jag ett försäkringsbolag skulle jag säga att du inte får någon ersättning alls/nedsatt ersättning för att du uppträtt ansvarslöst. Man har ett eget ansvar för att ta hand om sig själv och sin egendom.

    Men det är fortfarande bara rånaren som är skyldig och ska ställas inför rätta (om man får tag på vederbörande).
  • Xenia

    Men tydligen behöver inte kvinnor vara tillräckligt nyktra för att ta vara på sig:

    "För att en händelse ska täckas av hemförsäkringens överfallsskydd får du inte ha utsatt dig för en alltför uppenbar risk, och det finns även restriktioner om du varit påverkad av alkohol eller droger vid tillfället. Handlar det om sexualbrott, är dessa restriktioner betydligt mildare. Observera även att det vid sexualbrott inte finns något krav på att fysiskt våld ska ha använts, för att ersättning ska betalas ut." www.zmarta.se/tips-rad/hemforsakring/vad-ingar-i-hemforsakringen

    Den berusade som blir rånad däremot...

  • Xenia
    Anonym (Mgm) skrev 2023-01-03 14:39:41 följande:
    Det är rövarhistorier därför att det tycker upp i poddar, julprat och tv-soffor. Gärna 5-20 år efter de påstådda händelserna och utan möjlighet till faktagranskning. Eftersom mer eller mindre samtliga svenska sk. kändisar har sådana här historier så tappar de se såklart också i värde. 
    Det är troligare att det ansågs som sådant kvinnor fick finna sig, det var s a s kvinnans lott. Och det var säkert hennes eget fel som var ensam med mannen och som druckit alkohol. Eller det var inte så farligt, hon är överkänslig om hon klagar. Efter att samhällsvärderingarna ändrats (bl a pga #metoo) så inser kvinnorna hur fel det var. Något som gnagt länge men man inte vågat berätta, vågar man nu äntligen berätta om.

    Det finns undersökningar som visar att det är väldigt vanligt med sexuella övergrepp och sexuella trakasserier.
Svar på tråden Får våldtagna kvinnor skylla sig själva?