• Anonym (Arg)

Måste jag betala?

Väntade på att få gå in till läkare. Var mycket folk där. En läkare ropar ett namn. Ingen reagerar. De försvinner och kommer sen tillbaka och ropar ett annat namn, inte hellee nu reagerar någon. Efter ytterligare en stund ropas ett tredje namn, och då går en in.

Efter typ en halvtimme frågar jag i receptionen om varför min tid dröjer. Får höra att de ropat på mig utan att jag svarade... De ingen svarade på var alltså mitt mellannamn och sedan mitt tilltalsnamn så feluttalat att jag inte ens fattade att det var mitt namn.

Tvingades boka ny tid. Fick faktura på det "missade" besöket. Jag bestred, men fick mailsvar som i princip sa att det inte var deras fel. 
    Så vad gör jag nu? Jag kan väl inte tvingas betala för det här?

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-03 12:46:16 följande:
    Men det var ju ingen som gick in. Du hörde ditt mellannamn. Du borde ha frågat. Det tycker de också. Är nog bara att betala och tänka på att fråga nästa gång.
    Håller med. I och med att ingen annan gick in, så borde TS reagerat eftersom det trots allt var ett av hennes namn. 
  • Anonym (Arg)
    Anonym (Konstigt) skrev 2023-01-03 12:46:16 följande:
    Men det var ju ingen som gick in. Du hörde ditt mellannamn. Du borde ha frågat. Det tycker de också. Är nog bara att betala och tänka på att fråga nästa gång.
    Men jag reflekterade ju inte ens över det, så hur skulle jag ha frågat? Som sagt så var det ju först i receptionen jag insåg det. Jag kunde omöjligt ha vetat att det inte var två olika personer de frågade efter. De kunde ha sagt efternamn också tex, eller namnet i rätt följd. 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Arg) skrev 2023-01-03 12:49:37 följande:
    Men jag reflekterade ju inte ens över det, så hur skulle jag ha frågat? Som sagt så var det ju först i receptionen jag insåg det. Jag kunde omöjligt ha vetat att det inte var två olika personer de frågade efter. De kunde ha sagt efternamn också tex, eller namnet i rätt följd. 
    Säger det igen. Om du inte uppfattar namnet måste du fråga om ingen går in.
  • Anonym (Kim)

Är du så dum att du inte reagerar när tre av fyra namn ropas upp. Du borde väl ana att något var konstigt då två patienter inte var på plats. Dessutom checkade du in och har kunnat fråg vilket av fina namn som ropas upp. Ofta ropas antingen för eller efternamn upp för att inte avslöja mer om patienten i väntrummet. 

Det där går stå helt på dig. Det är upp till dig att hålla koll Oavsett om upproparen talar god svenska eller inte. Troligen har du ett wt namn som är omöjligt att uttala om man inte vet vad det eg kunde stå. 

• AndreaBD

Det där är faktiskt ganska tveksamt. Jag förstår ditt läge. Jag har också varit med om att de använde mitt mellannamn och har undrat varför. Ibland bara mellannamnet! Tur är att jag har ett ovanligt mellannamn som inte är svensk - fast det har hänt att de har försvenskat det också. Men det är ovanligt och jag reagerar. Men jag förstår dig väl där - de är inte särskilt noga där. Jag undrar ibland om de inte ser första namnet i datorn om man har flera? 

Jag undrar också - man har ju anmält sig, så de borde ju förvänta sig att man finns där och kanske fråga efter en gång till, kanske provar med ett annat uttal om de är osäkra? Jag tycker nog att du kan bestrida detta. Om det sedan lyckas är osäker. 
  • Anonym (Konstigt)
    Anonym (Kim) skrev 2023-01-03 12:55:31 följande:

Är du så dum att du inte reagerar när tre av fyra namn ropas upp. Du borde väl ana att något var konstigt då två patienter inte var på plats. Dessutom checkade du in och har kunnat fråg vilket av fina namn som ropas upp. Ofta ropas antingen för eller efternamn upp för att inte avslöja mer om patienten i väntrummet. 

Det där går stå helt på dig. Det är upp till dig att hålla koll Oavsett om upproparen talar god svenska eller inte. Troligen har du ett wt namn som är omöjligt att uttala om man inte vet vad det eg kunde stå. 

Ahaaa, NU först fattar jag hela historien. De har ropat på TS vid två tillfällen med olika namn. Då är det ännu värre.
  • Anonym (B)

Ge inte upp. Det är inte ditt fel att de klarar inte av att läsa upp ett namn korrekt. 

Kanske måste du betala ändå , men man sällan får som första svar att man slipper betala.
    Så värt att försöka flera gånger.

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (B) skrev 2023-01-03 13:03:44 följande:

Ge inte upp. Det är inte ditt fel att de klarar inte av att läsa upp ett namn korrekt. 

Kanske måste du betala ändå , men man sällan får som första svar att man slipper betala.
    Så värt att försöka flera gånger.

Så TS hör sitt mellannamn, sitter tyst, de frågar vid två tillfällen, TS sitter tyst, och det är inte på något sätt TS fel?
  • Anonym (Aldrig)

Om läkaren inte får kontakt med patient i väntrummet, får läkaren kolla om patienten anmält sig. Man lämnar inte vederbörande hur som helst. Patienten kan ha gått på toaletten, eller ha en hörselnedsättning och därför inte uppfattat upproret.

Jag hade aldrig betalat, utan gått vidare med det.  

• Anonym (Konstigt)
    Anonym (Aldrig) skrev 2023-01-03 13:18:35 följande:

Om läkaren inte får kontakt med patient i väntrummet, får läkaren kolla om patienten anmält sig. Man lämnar inte vederbörande hur som helst. Patienten kan ha gått på toaletten, eller ha en hörselnedsättning och därför inte uppfattat upproret.

Jag hade aldrig betalat, utan gått vidare med det.  

Om man som patient måste gå på toaletten så får man ju säga det till receptionen. Läkaren väntar inte medans patienten sitter på toa. Och om man har svårt att höra så får man ju även meddela det. Fast det hör ju inte hit. TS satt ju där.
Svar på tråden Måste jag betala?