• Tue 3 Jan 2023 16:01
    6394 visningar
    6 svar
    6
    6394

    Grav diabetes, Vad äta under förlossningen?

    Jag har senare delen av min graviditet haft graviditetsdiabetes som jag lyckats behandla med kost. 
    Nu är BF nära och jag tänker och planerar inför förlossningen. Packat förlossnigsväskan och laddat upp med godis, tänkte att det inte spelade nån roll vad man åt under förlossningen, men tänkte jag fel? Ska jag äta "diabetes-mat" även under den aktiva förlossningen? Tänker typ när man ligger med värkar och vill ta en chokladbit för energi, eller är det feltänkt? Ska man behöva käka finncrisp och typ naturella nötter även då? Någon som fött vaginalt med diabetes?

  • Svar på tråden Grav diabetes, Vad äta under förlossningen?
  • Tue 3 Jan 2023 16:38
    #3

    Okej tack Hanna! Det är ju så jag också uppfattat det, men ska till BM imorgon och ska fråga henne för säkerhets skull 🙂
    S, det här är mitt första barn och jag har bara läst att man ska packa snacks, typ godis i bb- väskan för om förlossningen blir långdragen kan det vara bra med extra energi. Mackor och sånt är ju svårare att packa i förväg och ha liggandes i väskan i veckor. Hemma äter jag absolut ingen choklad eftersom jag som sagt har diabetes just nu och ska hålla blodsockret i skick 😊
    Tänkte mer om någon visste hur man skulle tänka i den aktiva fasen av förlossningen kring kost om man har gravidtetsdiabetes. 

Svar på tråden Grav diabetes, Vad äta under förlossningen?