Inlägg från: Anonym (Förtvivlad) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Förtvivlad)

Vem vill bo i storstäderna längre?

Som rubriken lyder. På bara någon vecka så har vi haft fler mord, mordförsök och sprängningar i Stockholm. skjutningar som ändå inträffat normala tider när barnfamiljer sitter och äter hamburgare och som idag att man skjuter folk på dagtid vid en pendeltågsstation. 

Vill folk verkligen stå kvar? Mina barn hade fritidsaktiviteter igår på lovet. Dom åker kommunalt dit själva. Men vågar man verkligen det numera. Är inte orolig för att barnen ska bli skjutna. Men att bli vittna till två skjutna människor känns som många timmar på bup. 

Hur tänker ni andra? 

• Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?
  • Anonym (Förtvivlad)
    Tomellen B skrev 2023-01-04 18:37:29 följande:

Det är Sveriges framtid pga all totalt okontrollerad invandring, så bättre dina barn blir rånförnedrade och får det överstökat, det kommer hända en vacker dag. Eller flytta till rikare kommuner eller tex titta vart politikerna själv bor och flytta fot, där är garanterat inga utländska i deras områden

Spelar området verkligen roll längre? Det har sprängts på Södermalm. Det har varit dödligt våld mellan Södermalm och Liljeholmskajen. Det har varit dödligt våld i Hammarby sjöstad också. Det är inte det mest exklusiva områdena men det är ju inte billigt heller?
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Nina) skrev 2023-01-04 18:42:31 följande:

Tror det handlar mycket om vart man bor också i storstaden och det i sin tur handlar om vad man har för ekonomiska möjligheter. Det sker dock grejer i områden som anses mer trygga också såklart men inte på samma sätt. 

Hade jag inte haft ekonomiska möjligheter att bo tryggt i Stockholm med barn hade jag övervägt att flytta. Men vart är det då? 

Jo men var är det tryggt någonstans då? 

För innerstan har ju sina svårigheter. Det är inte så mysigt att vara på Kungsholmen heller en lördagsmorgon och någon står och skjuter i sig droger öppet mot en husfasad. Detta har jag sett i alla stadsdelar i innerstan. Dalarö är lugnt och det finns många fina hus. Men det närmaste centrumet är i Haninge? där har det inträffat skjutningar ett flertal tillfällen. Så det handlar inte om var man specifikt bor. Du kan lika gärna åka förbi i kollektivtrafiken. Man vill låta sina barn åka själva till saker. Vi bor inte där det har skjutits. Men va spelar det för roll. Man kanske ändå vill bada i Husby badet eller badhuset i Södertälje?.

Samtidigt ska ju ingen barnfamilj behöva bevittna 3 skjutna män för att man går och äter hamburgare med barnen. 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Kockobello skrev 2023-01-04 19:55:07 följande:
    Vaxholm? 
    Och Vaxholm blir ju som att bo en småstad? att bo där är ju inte att bo i Sthlm på riktigt. Lite som att bo i Södertälje eller Norrtälje 
  • Anonym (Förtvivlad)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-04 20:14:27 följande:
    Södertälje, där trodde jag att det var väldigt hög kriminalitet?
    Jag syftade på att Södertälje och Norrtälje inte är att bo i Sthlm. Att Södertälje inte ens upplevs som Sverige  är ju inget vi behöver gå in på 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Stockholmsdöden) skrev 2023-01-04 23:57:29 följande:
    Ja definitivt. Dålig politik och dålig och dålig integration. En PK-kultur som undvikit de svåra och viktiga frågorna och hellre offrat sina medborgares trygghet och välfärd än att kränka flyktingar.
    Dom som skjuter nu är inte flyktingar?. Många är ju andra eller tredje generationens invandrare. Det är inga nyanlända liksom 
  • Anonym (Förtvivlad)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-01-05 01:04:22 följande:

Under pandemin började ju folk dra sig ifrån storstäderna...
    Har det börjat avta nu tro ?  Eller håller trenden i sig ?  
    När allt blir dyrare borde det ju locka med billigare bostäder i en mindre stad...

Finns ju en hel del dyra bostäder på mindre orter också och som har motsvarande kvalitet som storstäderna. Det är inte många städer med dom finns ju 
Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?