• Anonym (Förtvivlad)

    Vem vill bo i storstäderna längre?

    Som rubriken lyder. På bara någon vecka så har vi haft fler mord, mordförsök och sprängningar i Stockholm. skjutningar som ändå inträffat normala tider när barnfamiljer sitter och äter hamburgare och som idag att man skjuter folk på dagtid vid en pendeltågsstation. 

    Vill folk verkligen stå kvar? Mina barn hade fritidsaktiviteter igår på lovet. Dom åker kommunalt dit själva. Men vågar man verkligen det numera. Är inte orolig för att barnen ska bli skjutna. Men att bli vittna till två skjutna människor känns som många timmar på bup. 


    Hur tänker ni andra? 

  • Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?
  • Anonym (Jen)

    Tänker att det inte finns något alternativ. Jag skulle hellre dö än att bo på landet. Så jag får hoppas på att jag och min familj har tur.

  • Anonym (Billie)

    Min sambos föräldrar är utomlands och slapp därför bli skakade av en sprängning i huset bredvid nu i veckan. De pratar om att flytta men det har de gjort tidigare.

    Det är ju vår stad också. Väldigt tråkigt och sorgligt att barn blir vittnen till våldet. Jag förstår om ni flyttar. 

  • Anonym (MR klister)

    Personligen kan jag inte förstå hur man kan vilja bo i en storstad i detta land.
    Galet att man ens utsätter sig och sin familj gör den miljön. 

  • TvillingmammaVästgöte

    Känner inte att det är ett alternativ att flytta till någon avlögsen glesbygd, där finns oftast många andra problem som arbetslöshet och psykisk ohälsa.
    Men visst påverkar det mig och jag är väldigt orolig för mina tonåringar som är mer ute och rör på sig på kvällarna än vad jag gör.


    Jag röstade på moderaterna för att de lovade krafttag mot kriminaliteten, för mig är just detta den allra viktigaste frågan. Justitieministern sa igår att det kommer att ta tid men att vi kommer kunna lyckas med detta. Vi får hoppas på det. Det mesta går nog att hämta från Danmark , de hade ju liknande problem, om inte riktigt så allvarliga problem, och har lyckats trycka tillbaka den grova gängbrottsligheten.

  • Anonym (Vart?)

    Vart kan man flytta där man slipper för sånt? Förfallet sprids sakta men säkert över hela Sverige. Varje håla har numera sitt utanförskapsområde. Glesbygden är ofta närmast värre vad gäller allmän laglöshet.

    Storstadsområden till medelklass är nog trots allt det minst dåliga.

  • Anonym (Besviken)

    Jag hade hoppats på vår nya regering men istället har det bara blivit mycket värre. Bor i Sthlm men är ändå inte särskilt rädd, beror ju på var man bor.

    Men det skämmer ut Sverige. Hoppas Jimmie får M, L och KD att skärpa till sig annars borde han fälla regeringen. Är trotts allt mer stake i Magda än i Uffe.

  • Anonym (Billie)
    Anonym (Vart?) skrev 2023-01-04 18:26:49 följande:

    Vart kan man flytta där man slipper för sånt? Förfallet sprids sakta men säkert över hela Sverige. Varje håla har numera sitt utanförskapsområde. Glesbygden är ofta närmast värre vad gäller allmän laglöshet.

    Storstadsområden till medelklass är nog trots allt det minst dåliga.


    Jag är beredd att hålla med. Det är därför vissa områden blir så dyra. I veckan kom våldet till Farsta, Gubbängen, Vällingby och Bagarmossen, tror även Rågsved. Det här är områden där det bor en hel del medelklassfamiljer. De vill säkert bo i Nacka och Danderyd. Kolla upp Täby Park. 
  • Anonym (Billie)

    Glömde att Enskede drabbades också. Jag tror att vi nått en punkt där vi lever med det hellre än flyttar. 

  • Fjäril kär

    Jag kan meddela att skiten finns definitivt i både glesbygd, småbyar och på andsorten också.. Oavsett geografisk plats...
    Jag bor i glesbygd i södra norrland och här är jätteproblem med droger, busliv, knivskärningar, inbrott och misshandel. Vi har även haft ett gäng mord som blivit riksnyheter och reportage på Efterlyst... 

  • Anonym (Tyvärr)

    Tyvärr händer det misshandel och våldtäkter på mindre ort mitt på dagen .Så det är ingen garanti att bo i en mindre by.Vissa får ju bestående skador,hemskt för hela samhället.

Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?