Anonym (rrrrrrrrr) skrev 2023-01-05 03:00:39 följande:
Visst har du rätt i att "Situation Sthlm"-klientelet mer sällan bjuds in till media. Man kan tycka att med det presstöd även kvällsblaskor får så borde de vara lite mer ansvarsfulla i sin dokumentation och inte gynna "Lapiduskaraktärerna" (bra uttryck förresten).
De flesta som inte dör eller lägger ner slutar ändå som tandlösa, beroende eller med psykiska problem, fattiga, ledsna och nedvärderade av alldeles för många, som de jag här kallat Situation Stockholm-klientelet. Vilket egentligen är helt felaktigt av mig. Många som säljer tidningen är betydligt mer sympatiska människor, dessutom ickekriminella och i vissa fall även drogfria och går egentligen inte alls att jämföra med några fullt aktiva, tungt kriminella blådårar som skadar andra närapå dagligen.
Så allt alla i Sverige (och andra länder) skapar går att härleda till Astrid Lindgren då eftersom vi är få i detta land som inte hört Astrid-sagor som barn..?
Ja, ja bättre än Maos lilla röda eller Khadaffis lilla gröna iaf..; D
Det finns fortfarande en massa fina, trivsamma ställen i och runtomkring Stockholm, men ja, kriminaliteten är illa. Rätt liten risk att det drabbar en ickekriminell ändå, liten risk att bevittna en skjutning också. Bor ändå lite över 2 milj. i Storstockholm.
De som drabbas av flest brott är ju även de som skapar flest brott, vanligtvis.
Jag själv är oftast inte rädd när jag är ute, beror lite på tid på dygnet och var iofs. Hade jag haft yngre barn däremot så hade nog en flytt från Stockholm varit aktuell.
Finns en massa bra ställen att flytta till som inte är bushen.
Någorlunda nära Stockholm, om man vill kunna pendla.
Enköping. Norrtälje, Mariefred, Strängnäs, Katrineholm, Oxelösund, Nyköping, Trosa. Selaön (Mälaren).
Längre bort.
Många mindre städer i Blekinge verkar okej, men inte besökt den delen av landet på väldigt länge. Hjo, Valdemarsvik, Västervik. Gränna, Eksjö, Vadstena, Karlstad verkar helt okej. Kanske Lidköping, Söderköping? Småstäder utanför Linköping.
Mindre städer runt Vättern och Vänern.
Simrishamn. Lomma och Höllviken, Skanör/Falsterbo ÄR bra ställen att bo på. Men rätt värdelösa på andra sätt, segregerat som tusan, inga hyresrätter.
Ystad och Trelleborg verkar trevliga men har inte bott där. Likaså Mölle, Höganäs.
Mindre städer runt Siljan. Dalsland.
Tjörn och Orust. Andra orter i Västergötland som ligger en bit från Gbg.
Kalmar och Öland. Gotland!
Vore intressant ifall ni som läser i tråden har andra uppfattningar om de platser jag beskrivit som trevliga. Flera omnämnda ställen har jag bott på, men de flesta har jag bara besökt, några har jag inte ens besökt men hört gott om så som Eksjö, Söderköping och Västervik.
Hej igen.
För det första vill jag säga att det här är ett inlägg jag uppskattar, av en enkel anledning. Det är verklighetsnära och pragmatiskt i sammanhanget, att lista och fråga efter erfarenheter av möjliga orter att flytta till.
För det andra vill jag reda ut detta med Astrid Lindgrens inverkan på rapmusiken. Jag skulle inte vilja hävda att all skapad rapmusik i Sverige kan härledas till Astrid Lindgrens värld. Däremot har hennes verk för många fått symbolisera det Sverige som inte längre finns, och som andra påstår aldrig har funnits. Min gissning är att de då menar att det alltid funnits sociala problem.
Jag menar att Astrid Lindgrens värld var den värld där vi inte såg en man som flytt från Afghanistan komma ut ur sitt förstörda hus och berätta att barnen är jätterädda och att de hade samma problem i hans hemland som här.
Dogge Doggelito har hyllat Palme och hela den ideologi han stod för. Men det Sverige människor invandrade till då Palme var statsminister var en Astrid Lindgrenvärld där snubben trodde han var cool för att han hade en pistol, till skillnad från nu, när snubben äger gatorna med sin glock och vi är många till skillnad från dig som är rädda för att bli vittnen eller brottsoffer.
Du valde att jämföra Latin Kings med Einar. De är helt olika, men vad som förenar dessa artister är att de haft en annan uppväxt än de gangsterrappare som inte haft mammor med kulturellt kapital. Kulturellt kapital skyddar dig ändå inte från döden om du lever en viss typ av liv. Därför dog han förra året i oktober.
Det finns många trivsamma platser i Stockholm. Vällingby till exempel, och Gubbängen, Enskede och Farsta. Alla de ställena är väldigt trevliga. Även Alby där Dogge bor är trivsamt på ytan. Sedan har Stockholm denna växande undre värld som förstör för oss andra.