Inlägg från: Anonym (Billie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Billie)

Vem vill bo i storstäderna längre?

Min sambos föräldrar är utomlands och slapp därför bli skakade av en sprängning i huset bredvid nu i veckan. De pratar om att flytta men det har de gjort tidigare.

Det är ju vår stad också. Väldigt tråkigt och sorgligt att barn blir vittnen till våldet. Jag förstår om ni flyttar. 

• Anonym (Billie)
    Anonym (Vart?) skrev 2023-01-04 18:26:49 följande:

Vart kan man flytta där man slipper för sånt? Förfallet sprids sakta men säkert över hela Sverige. Varje håla har numera sitt utanförskapsområde. Glesbygden är ofta närmast värre vad gäller allmän laglöshet.

Storstadsområden till medelklass är nog trots allt det minst dåliga.

Jag är beredd att hålla med. Det är därför vissa områden blir så dyra. I veckan kom våldet till Farsta, Gubbängen, Vällingby och Bagarmossen, tror även Rågsved. Det här är områden där det bor en hel del medelklassfamiljer. De vill säkert bo i Nacka och Danderyd. Kolla upp Täby Park. 
  • Anonym (Billie)

Glömde att Enskede drabbades också. Jag tror att vi nått en punkt där vi lever med det hellre än flyttar. 

• Anonym (Billie)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 18:41:43 följande:
    Spelar området verkligen roll längre? Det har sprängts på Södermalm. Det har varit dödligt våld mellan Södermalm och Liljeholmskajen. Det har varit dödligt våld i Hammarby sjöstad också. Det är inte det mest exklusiva områdena men det är ju inte billigt heller?
    Jo men lite roll spelar det väl? Gängen är inte lika mycket i Nacka, Värmdö, Danderyd eller i Norrtälje. 8 av 10 gripna är barn som inte har körkort. Men längst pendeltågen är de ju. Och som flera säger är det gäng utspritt över landet nu. Och, icke att förglömma, den narkotikamarknad som driver gängen. Den finns i hela landet. Så storstad kan vara bäst, men barnen kan när som helst bli vittnen, rånade osv. Det är så det är nu. Därför kan det vara bättre i nybyggda områden en stund till i alla fall. Men det bor gängmedlemmar i radhus, villor och bostadsrätter. Så är det. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Nubben) skrev 2023-01-04 18:55:44 följande:

Nu är det ju inte landsbygd allt som finns utanför Stockholm. 

Men i vilket fall som helst sker våldsbråtten även på mindre orter, så det går inte riktigt säga var man kan bo. Det beror helt på vem/vilka som råkar bo där. 

Ja, och om de lyckas etablera narkotika på orten. Då dras ju de boende in rätt snabbt. Särskilt eftersom det är 12-15åringar som spränger och skjuter, det vill säga, barnens jämnåriga. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Nina) skrev 2023-01-04 18:42:31 följande:

Tror det handlar mycket om vart man bor också i storstaden och det i sin tur handlar om vad man har för ekonomiska möjligheter. Det sker dock grejer i områden som anses mer trygga också såklart men inte på samma sätt. 

Hade jag inte haft ekonomiska möjligheter att bo tryggt i Stockholm med barn hade jag övervägt att flytta. Men vart är det då? 

Ut från stadskärnan, bort från restauranger och liv. En bra bit ut från stadskärnan. Inte tunnelbana eller tät kollektivtrafik. Barnen får köra EPA-traktor. Inte helt säkert det heller förstås. Men jag misstänker att det är minst risk att bo med barnen så, och i ett område där det långsamt tagits över av folk med mycket pengar. Man får nog göra lite research om det är viktigt för en att slippa se sociala problem. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym skrev 2023-01-04 19:00:31 följande:

Här är det lugnt och skönt, tack och lov.

Mvh från en mindre stad med ca 25000 invånare.

Tänker inte säga vilken! 

Härligt att höra. Jag tror att myten om utbredd misär i glesbygd är lite överdriven. Visst finns den, särskilt jämfört med Nacka, Täby och Danderyd, men det kan trots allt gå att hitta en plats som är lugn i Sverige fortfarande. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 19:10:10 följande:
    Jo men var är det tryggt någonstans då? 

För innerstan har ju sina svårigheter. Det är inte så mysigt att vara på Kungsholmen heller en lördagsmorgon och någon står och skjuter i sig droger öppet mot en husfasad. Detta har jag sett i alla stadsdelar i innerstan. Dalarö är lugnt och det finns många fina hus. Men det närmaste centrumet är i Haninge? där har det inträffat skjutningar ett flertal tillfällen. Så det handlar inte om var man specifikt bor. Du kan lika gärna åka förbi i kollektivtrafiken. Man vill låta sina barn åka själva till saker. Vi bor inte där det har skjutits. Men va spelar det för roll. Man kanske ändå vill bada i Husby badet eller badhuset i Södertälje?.

Samtidigt ska ju ingen barnfamilj behöva bevittna 3 skjutna män för att man går och äter hamburgare med barnen. 
    Det har ju sett ut såhär ett tag nu, att barn blivit vittnen. Några små barn blev ju skjutna också på sin lekplats, eller blev vittnen. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Förtvivlad) skrev 2023-01-04 20:09:08 följande:
    Och Vaxholm blir ju som att bo en småstad? att bo där är ju inte att bo i Sthlm på riktigt. Lite som att bo i Södertälje eller Norrtälje 
    Ok, men då kan du inte bo utanför Stockholms stad heller? I så fall är det bara att leva med. Stockholm stad har tunnelbana. 12-åringar åker tunnelbana eller sparkcykel med knark och vapen inom Stockholm stad. Det är så det är, en del av stadsmiljön. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Tyvärr) skrev 2023-01-04 21:12:48 följande:

Är det dålig politik som har gjort detta?Att det finns så många skjutningar här?

Men är det viktigt just nu vems fel det är? Det viktiga är väl hur vi ska lära oss leva med det. Fast jag är rätt långt fram i "processen" tror jag, känner igen att jag var rädd och arg förut, men nu tänker jag mest att ja, det gamla kommer inte åter, fokusera på det positiva. Det kommer inte vända ändå. Det är maffia. Skittrist men de flesta är inte maffia och de flesta knarkar inte heller även om många gör. Låt dem hålla på med sitt. Klart vi skulle kunna ha det bättre för alla brottsoffer och vittnen som är och kommer bli traumatiserade. Det tycker jag att man kan arbeta med. Men de som håller på kommer hålla på pga pengarna tills de inte orkar och köper villa i Märsta. 
  • Anonym (Billie)

En annan grej är alla fd gangsters som ska få hålla på och gråta ut i tid och otid. Vad fan, liksom, du är problemet?! Mammor kan jag förstå men inte alla dessa hundragubbar som är 13 på dussinet och vill prata om att lämna det hårda livet. Vem är intresserad? Vi har hört det förut. Vad är allmänintresset till slut? Då är det ju betydligt mer viktigt att prata om och med  människor om hur vi lever med detta i vår vardag. Jag vet att jag har blivit avtrubbad och är säkert inte ensam. Det är väl bra om folk orkar bry sig men jag vill mer veta hur vi ska få hjälp. Kan människor i sprängda hus få flyttbidrag som motsvarar kostnaderna för avhopparverksamheten i alla fall? Kan de få reducerad hyra? Om det finns pengar till elsubventioner borde det finnas till hyresreduktioner och traumabearbetning. 

• Anonym (Billie)
    Anonym (rrrrrrrrr) skrev 2023-01-05 00:25:34 följande:
    Det är ju ändå otroligt viktigt att det finns en bra och välutvecklad verksamhet för avhoppare. Att ge människor som hamnat snett som barn en möjlighet att se att det finns ett annat mer värdigt liv. Att de kan se att det finns en säker väg ut ur kriminalitet och inse att de tidigare "förebilderna" egentligen är losers. Handlar bara om mognadsgrad för vissa. Finns betydligt färre kriminella 30+.
    Sen är det väldigt svårt att lämna, kräver att man är riktigt tuff och vågar skita i vad andra tycker och gå sin egen väg. 
    Det kan vara förenat med livsfara att lämna kriminalitet, religion eller fly hederskultur.
    Självklart måste det finnas hjälp för dessa, annars är de för alltid fast i kriminalitet.

Liksom med missbrukare så borde även lagen om vård av missbrukare (LVM) byggas ut med typ Lagen om Vård av Samhällsförstörare (LVS) där det ger samhället rätten att "tvångsvårda"/förvara aktiva kriminella i samma omfattning som man gör det med missbrukare.
    Visst vore det kostsamt, men det skulle spara in en hel del av kriminalvårdens och rättssystemets kostnader samt brottsoffers lidande.

Det är väldigt viktigt att numera brottsfria gangsters får synas och ta plats. Media har genomslagskraft och kan få unga att få bättre förebilder.
    Däremot är det riktigt illa när fullt aktiva brottslingar får mer plats än de redan ger sig själva genom brott och rubriker i media. Att kriminella rappare får delta i p3-galor, att det där våldtäktsmiffot Dumle (juldags-"offret") fick ett "idolreportage" i Expressen där han spänner sig i skyddsväst i en källare i Rinkeby, hjälper knappast ungarna där. Det bara ökar på ryktet om att den kriminelle skulle vara någon att eftersträva.
    De enda som verkade nöjda med det reportaget verkar vara journalisterna själva. Det fick ju till ett "äkta" reportage på plats i orten, vad gör det att de förmodligen gett en stor summa pengar för det samt smörar för den kriminella offentligt i artikeln utan kritiska frågor och dessutom utelämnar att Dumle/rape-Hedi var deltagande i Sveriges mest brutala gängvåldtäkt. Allt för klick! Så lågt!
    Intervjua dem när de sitter på livstid och mognat en aning istället, då de genom ärlighet kan uppmana andra att inte följa samma väg. Eller när de hoppat av kriminaliteten.

När Paolo köper sex en gång så är han och alla hans produkter och samarbeten cancelled för alltid.
    När Dumle, Einar och Haval lever ett liv i full kriminalitet så blir de inbjudna till media och TV, vinner priser på P3 guld. Bara för att de utöver kriminaliteten pysslar med musik i mer, eller framförallt mindre lyckad omfattning. Musik som dessutom riktar sig till barn och ungdomar.

Tänker på en jämförelse mellan Latin Kings texter och Einars.. Det är som natt och dag, talang och talanglöshet. Musiken och texterna som skrivs av ortenrappare idag och vad de unga tolererar att lyssna på har verkligen försämrats.
    Har aldrig lyssnat på Einar själv, men läst en del av hans texter och det är knappast någon talang som tittar fram där. Texterna är löjeväckande pinsamma utöver nödrim och grammatiska fel.
    Jag är inte emot avhopparverksamhet eller beroendevård. Jag är däremot för att brottsoffer och vittnen ska få mycket hjälp och stort fokus. Deras lidande förvärras av att behöva se gangsters tala ut, gangsters som ofta lever gott idag. Det är inte söndertatuerade bittra och kroniska missbrukare med amputerade benskott som klassats som evigt oanställningsbara av AF vilka gör sig i rutan direkt. Bara friska och fräscha Lapiduskaraktärer. Så vi har nog olika åsikt där. Den riktiga gatan vill ingen se. Jag vill inte se några gangsters mer än nödvändigt, medan andra  knappt kan få nog verkar det som.

Latin Kings och Einar går att jämföra på så sätt att bägge har rötterna i Astrid Lindgrens texter, eftersom Dogge Doggelitos och Einars mammor var kulturintresserade kvinnor som läste barnböcker för sina söner när de var små. Men Astrid Lindgrens värld kommer inte tillbaka till oss i Stockholm. Junibacken är en liten koloni för de närmast sörjande? Men det är väl fint att sådana lycksalighetens öar också finns i Stockholm. 
  • Anonym (Billie)
    Anonym (Kalle) skrev 2023-01-05 01:04:22 följande:

Under pandemin började ju folk dra sig ifrån storstäderna...
    Har det börjat avta nu tro ?  Eller håller trenden i sig ?  
    När allt blir dyrare borde det ju locka med billigare bostäder i en mindre stad...

Att döma av denna tråd verkar flytten från stan ha avtagit. Ingen vill väl sälja det eluppvärmda pandemiradhuset i Vällingby med förlust. Inte säljläge efter denna nyårsafton heller kanske? Och det är ju bara bra i sammanhanget om alla sorts familjer bor och lever på platserna tills det värsta är glömt för denna gång. 
  • Anonym (Billie)

Jag tror att det var på Flashback jag först läste att människor köper sina grannar. Det vill säga, likvärdigt boende kostar olika mycket beroende på vilka som bor där. Därför är trevåningshus från femtiotalet olika värderat beroende på vart i stan det ligger och vilka andra som äger eller hyr lägenheten i trevåningshuset. 

• Anonym (Billie)
    Anonym (rrrrrrrrr) skrev 2023-01-05 03:00:39 följande:
    Visst har du rätt i att "Situation Sthlm"-klientelet mer sällan bjuds in till media. Man kan tycka att med det presstöd även kvällsblaskor får så borde de vara lite mer ansvarsfulla i sin dokumentation och inte gynna "Lapiduskaraktärerna" (bra uttryck förresten).
    De flesta som inte dör eller lägger ner slutar ändå som tandlösa, beroende eller med psykiska problem, fattiga, ledsna och nedvärderade av alldeles för många, som de jag här kallat Situation Stockholm-klientelet. Vilket egentligen är helt felaktigt av mig. Många som säljer tidningen är betydligt mer sympatiska människor, dessutom ickekriminella och i vissa fall även drogfria och går egentligen inte alls att jämföra med några fullt aktiva, tungt kriminella blådårar som skadar andra närapå dagligen.

Så allt alla i Sverige (och andra länder) skapar går att härleda till Astrid Lindgren då eftersom vi är få i detta land som inte hört Astrid-sagor som barn..?
    Ja, ja bättre än Maos lilla röda eller Khadaffis lilla gröna iaf..; D 

Det finns fortfarande en massa fina, trivsamma ställen i och runtomkring Stockholm, men ja, kriminaliteten är illa. Rätt liten risk att det drabbar en ickekriminell ändå, liten risk att bevittna en skjutning också. Bor ändå lite över 2 milj. i Storstockholm.
    De som drabbas av flest brott är ju även de som skapar flest brott, vanligtvis.
    Jag själv är oftast inte rädd när jag är ute, beror lite på tid på dygnet och var iofs. Hade jag haft yngre barn däremot så hade nog en flytt från Stockholm varit aktuell.

Finns en massa bra ställen att flytta till som inte är bushen.

Någorlunda nära Stockholm, om man vill kunna pendla.
    Enköping. Norrtälje, Mariefred, Strängnäs, Katrineholm, Oxelösund, Nyköping, Trosa. Selaön (Mälaren).

Längre bort.
    Många mindre städer i Blekinge verkar okej, men inte besökt den delen av landet på väldigt länge. Hjo, Valdemarsvik, Västervik. Gränna, Eksjö, Vadstena, Karlstad verkar helt okej. Kanske Lidköping, Söderköping? Småstäder utanför Linköping.
    Mindre städer runt Vättern och Vänern.
    Simrishamn. Lomma och Höllviken, Skanör/Falsterbo ÄR bra ställen att bo på. Men rätt värdelösa på andra sätt, segregerat som tusan, inga hyresrätter.
    Ystad och Trelleborg verkar trevliga men har inte bott där. Likaså Mölle, Höganäs.
    Mindre städer runt Siljan. Dalsland. 
    Tjörn och Orust. Andra orter i Västergötland som ligger en bit från Gbg.
    Kalmar och Öland. Gotland!

Vore intressant ifall ni som läser i tråden har andra uppfattningar om de platser jag beskrivit som trevliga. Flera omnämnda ställen har jag bott på, men de flesta har jag bara besökt, några har jag inte ens besökt men hört gott om så som Eksjö, Söderköping och Västervik.
    Hej igen. 

För det första vill jag säga att det här är ett inlägg jag uppskattar, av en enkel anledning. Det är verklighetsnära och pragmatiskt i sammanhanget, att lista och fråga efter erfarenheter av möjliga orter att flytta till. 

För det andra vill jag reda ut detta med Astrid Lindgrens inverkan på rapmusiken. Jag skulle inte vilja hävda att all skapad rapmusik i Sverige kan härledas till Astrid Lindgrens värld. Däremot har hennes verk för många fått symbolisera det Sverige som inte längre finns, och som andra påstår aldrig har funnits. Min gissning är att de då menar att det alltid funnits sociala problem.

Jag menar att Astrid Lindgrens värld var den värld där vi inte såg en man som flytt från Afghanistan komma ut ur sitt förstörda hus och berätta att barnen är jätterädda och att de hade samma problem i hans hemland som här.

Dogge Doggelito har hyllat Palme och hela den ideologi han stod för. Men det Sverige människor invandrade till då Palme var statsminister var en Astrid Lindgrenvärld där snubben trodde han var cool för att han hade en pistol, till skillnad från nu, när snubben äger gatorna med sin glock och vi är många till skillnad från dig som är rädda för att bli vittnen eller brottsoffer.

Du valde att jämföra Latin Kings med Einar. De är helt olika, men vad som förenar dessa artister är att de haft en annan uppväxt än de gangsterrappare som inte haft mammor med kulturellt kapital. Kulturellt kapital skyddar dig ändå inte från döden om du lever en viss typ av liv. Därför dog han förra året i oktober.

Det finns många trivsamma platser i Stockholm. Vällingby till exempel, och Gubbängen, Enskede och Farsta. Alla de ställena är väldigt trevliga. Även Alby där Dogge bor är trivsamt på ytan. Sedan har Stockholm denna växande undre värld som förstör för oss andra. 
  • Anonym (Billie)
    Kockobello skrev 2023-01-05 09:56:35 följande:
    Farsta är inte bra.
    Farsta har radhus, en sjö, ett centrum, ett kulturhus nära vattnet, hyresrätter och bostadsrätter blandat och det byggs mycket. Farsta har även bra kollektivtrafik. Men det händer saker i Farsta och det finns sociala problem. Farsta är ganska mycket som Vällingby. Men allt är relativt. 
  • Anonym (Billie)
    PH76 skrev 2023-01-05 11:01:32 följande:
    När är det ju inte riktigt så långt, från från södra delen (Södertälje) tar det 45 min och från norra (Norrtälje) ca 55 min. Och Södertälje är ju lika stort som Sundsvall bara det.

Ta en liten kommun som Täby (10-15 min från stan, men med 2a största shopping centrumet i Norden), bara där bor det närmare 70,000 personer. Du har inte samma behov av att åka in till Stockholm stad som du har att åka in till Sundsvall om du bor på Alnö.
    Varning för Alnö! Har hört att det är ett sånt ställe där de boende fryser ut den som inte passar in. Därför jättevackra hus till salu med jämna mellanrum. Det kan bli ditt mest olyckliga år, så prata med grannarna innan flyttlasset går för att försäkra dig om att du platsar. 
  • Anonym (Billie)

Kalle, jag tänker så också. Att det gäller att passa in. Gör man det är det säkert hur trevligt som helst där, väldigt vackra hus som sagt. Och PH76 vet mer. 

• Anonym (Billie)

Det kanske är jag som är gammal och minns en tid då affärer hade stängt på söndagar, och att Kista centrum var innovativa med att ha öppet till 20 när de öppnade. De har runnit en del vatten under broarna sedan dess. Har du hört talas om flerspråkighet? Måste vara jobbigt att känna "Blä" sådär. Hoppas att du kan vänja dig, för din egen skull. 

Svar på tråden Vem vill bo i storstäderna längre?