• Anonym (Jag)

Hur räknar jag ut för csn?

Självpublicerade en bok för några månader sen som har sålt väldigt bra och för stunden är min enda inkomst.

Men, hur fyller jag i csn när jag inte har en aning om hur jag kommer tjäna under året? Och jag ska väl bara fylla i det som är över det jag själv la ut till att börja med? Eller har jag missförstått?

Om vi säger att jag lagt 40.000, och den inte dragit in det än, ska jag skriva 0 på inkomst då?

• Svar på tråden Hur räknar jag ut för csn?
  • Anonym (S)

Nej, din inkomst är det du fick in för boken. Inga avdrag gäller. När det gäller så osäkra inkomster så skulle jag råda dig till att ringa dem och fråga.

• Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 12:41:28 följande:

Nej, din inkomst är det du fick in för boken. Inga avdrag gäller. När det gäller så osäkra inkomster så skulle jag råda dig till att ringa dem och fråga.

Avdrag? Det är ju pengar jag lagt ut för att öht kunna ge ut den, så så sett ligger jag ju ännu på minus.
  • Cereal Killer
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 12:41:28 följande:

Det måste ju rimligen vara den deklarerade inkomsten som räknas, dvs efter avdrag. 

Det säkraste är att leta fram skriftlig information om vad som gäller, ringer man så blir det väldigt lätt missförstånd vilket kan leda till att man får ett felaktigt svar. 

• Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 12:46:18 följande:
    Avdrag? Det är ju pengar jag lagt ut för att öht kunna ge ut den, så så sett ligger jag ju ännu på minus.
    Ja det är ingen som bryr sig om att du hobbyskriver och väljer att ge ut en bok. Det är dina egna val att lägga pengarna på det, men inkomsterna från boken räknas som inkomst och nej, du får fortfarande inte räkna bort dina utlägg.
  • Anonym (S)
    Cereal Killer skrev 2023-01-08 12:51:58 följande:

Det måste ju rimligen vara den deklarerade inkomsten som räknas, dvs efter avdrag. 

Det säkraste är att leta fram skriftlig information om vad som gäller, ringer man så blir det väldigt lätt missförstånd vilket kan leda till att man får ett felaktigt svar. 

Det spelar ingen roll vad du får göra avdrag för i din deklaration.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 12:58:48 följande:
    Ja det är ingen som bryr sig om att du hobbyskriver och väljer att ge ut en bok. Det är dina egna val att lägga pengarna på det, men inkomsterna från boken räknas som inkomst och nej, du får fortfarande inte räkna bort dina utlägg.
    Min man fick räkna bort det han lagt in när han startade företag, vad är skillnaden?

Och finns ingen anledning att utrycka sig nedvärderande. Jag hade garanterat kunnat få den utgiven via förlag om jag velat, men jag vill själv få bestämma alla detaljer.
  • Anonym (Jag)

Mitt problem nu är vad jag ska fylla i för inkomst gällande återbetalning av csn.

• Anonym (S)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 13:05:35 följande:
    Min man fick räkna bort det han lagt in när han startade företag, vad är skillnaden?

Och finns ingen anledning att utrycka sig nedvärderande. Jag hade garanterat kunnat få den utgiven via förlag om jag velat, men jag vill själv få bestämma alla detaljer.
    Men vänta nu, du frågar för någon annans räkning? Är det en egenföretagare vi pratar om? För det är olika regler ja.

Det är ingen som varit nedvärderande, sluta vara så jävla kränkt. Jag hade tänkt berätta för dig hur ni kan få göra avdrag trots allt men nu får det vara.
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 12:39:54 följande:
    Hur räknar jag ut för csn?

Självpublicerade en bok för några månader sen som har sålt väldigt bra och för stunden är min enda inkomst.

Men, hur fyller jag i csn när jag inte har en aning om hur jag kommer tjäna under året? Och jag ska väl bara fylla i det som är över det jag själv la ut till att börja med? Eller har jag missförstått?

Om vi säger att jag lagt 40.000, och den inte dragit in det än, ska jag skriva 0 på inkomst då?

Du har alltså ingen aning om hur du ska försörja dig under året? 

De pengarna du lagt ut berör ju inte 2023 och vad du tjänar det året. 

• Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 13:05:35 följande:

Har du startat företag?
  • Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 13:07:19 följande:

Mitt problem nu är vad jag ska fylla i för inkomst gällande återbetalning av csn.

Fyll i det du tror du ska tjäna 2023. Vad som hände 2022 spelar ingen roll.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 13:07:28 följande:
    Men vänta nu, du frågar för någon annans räkning? Är det en egenföretagare vi pratar om? För det är olika regler ja.

Det är ingen som varit nedvärderande, sluta vara så jävla kränkt. Jag hade tänkt berätta för dig hur ni kan få göra avdrag trots allt men nu får det vara.
    Jag är inte kränkt, men när du utrycker dig som du gör tolkar jag det nedvärderande. 

Och nej, jag frågar inte för någon annans räkning, jag undrade varför han får räkna bort det han gått in med i sitt, men inte jag i mitt.
  • Anonym (Fia)

Har du registrerat företag som du plockar ut lön från? I så fall låter det rimligt att det är den du räknar som intäkt. Men skriv till dem och fråga. Ta det inte på telefon, för du behöver spara svaret om något krånglar i framtiden. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 13:08:20 följande:

Du har alltså ingen aning om hur du ska försörja dig under året? 

De pengarna du lagt ut berör ju inte 2023 och vad du tjänar det året. 

Pengar finns, nu undrar jag bara vad som gäller csn.
    Jag har verkligen ingen aning om vad den kan tänkas dra in.
  • Anonym (Jag)

Nej jag tar inte ut lön, men även om jag gjorde det så ligger det ju ännu på minus. 

• Cereal Killer
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 13:00:34 följande:
    Det spelar ingen roll vad du får göra avdrag för i din deklaration.

Jag skulle nog säga att det gör det då det påverkar den slutgiltiga skatten. När jag sålde min lägenhet, exempelvis, så såg CSN den del av vinsten jag betalade skatt på som inkomst. Den delen av vinsten jag gjorde avdrag för (mäklaravgift, förbättringsavgift osv) och därmed inte betalade skatt för såg de inte som vinst.

De brydde sig för övrigt inte heller om när lägenhetsförsäljningen skett utan såg det året som jag valde att betala in skatten som inkomstår (sen var det upp till mig att bevisa vilken termin jag hade haft denna inkomst, vilket förstås inte gick eftersom själva lägenheten sålts flera år innan jag började plugga). 

• Anonym (Q)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 13:10:55 följande:
    Jag är inte kränkt, men när du utrycker dig som du gör tolkar jag det nedvärderande. 

Och nej, jag frågar inte för någon annans räkning, jag undrade varför han får räkna bort det han gått in med i sitt, men inte jag i mitt.

Inkomster räknas per helår. Om du ska uppge vad du tjänar 2023 så ska du inte dra av kostnader som du haft 2022. 

• Cereal Killer
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 16:11:52 följande:

Inkomster räknas per helår. Om du ska uppge vad du tjänar 2023 så ska du inte dra av kostnader som du haft 2022. 

Normalt kan man ju rulla ett underskott. Det gäller både för hobbyverksamhet och om man har egen firma. Vet ni som svarar ens vad ni pratar om?

• Anonym (Fia)
    Anonym (Jag) skrev 2023-01-08 13:14:08 följande:

Nej jag tar inte ut lön, men även om jag gjorde det så ligger det ju ännu på minus. 

Men du har gjort boken i ett registrerat företag alltså? Jag ska inte påstå att jag har ett säkert svar på din fråga, men hurivida du får räkna av dina utgifter för boken från inkomsterna är förmodligen beroende på om du har gjort det inom ramarna för ett företag eller inte. 

• Anonym (Anni)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 16:11:52 följande:

Csn räknar per halvår. Du får tjäna vad är det, 95000 kr eller nåt sånt per halvår.

Det betyder att du inte kan tjäna 85000 ena halvåret och 105000 andra halvåret och slå ihop, det hslvår du tjänade 105000 kr måste du betala tillbaka en summa till csn ändå.
Svar på tråden Hur räknar jag ut för csn?