Inlägg från: Anonym (Jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag)

Hur räknar jag ut för csn?

Självpublicerade en bok för några månader sen som har sålt väldigt bra och för stunden är min enda inkomst.

Men, hur fyller jag i csn när jag inte har en aning om hur jag kommer tjäna under året? Och jag ska väl bara fylla i det som är över det jag själv la ut till att börja med? Eller har jag missförstått?

Om vi säger att jag lagt 40.000, och den inte dragit in det än, ska jag skriva 0 på inkomst då?

• Svar på tråden Hur räknar jag ut för csn?
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 12:41:28 följande:

Nej, din inkomst är det du fick in för boken. Inga avdrag gäller. När det gäller så osäkra inkomster så skulle jag råda dig till att ringa dem och fråga.

Avdrag? Det är ju pengar jag lagt ut för att öht kunna ge ut den, så så sett ligger jag ju ännu på minus.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 12:58:48 följande:
    Ja det är ingen som bryr sig om att du hobbyskriver och väljer att ge ut en bok. Det är dina egna val att lägga pengarna på det, men inkomsterna från boken räknas som inkomst och nej, du får fortfarande inte räkna bort dina utlägg.
    Min man fick räkna bort det han lagt in när han startade företag, vad är skillnaden?

Och finns ingen anledning att utrycka sig nedvärderande. Jag hade garanterat kunnat få den utgiven via förlag om jag velat, men jag vill själv få bestämma alla detaljer.
  • Anonym (Jag)

Mitt problem nu är vad jag ska fylla i för inkomst gällande återbetalning av csn.

• Anonym (Jag)
    Anonym (S) skrev 2023-01-08 13:07:28 följande:
    Men vänta nu, du frågar för någon annans räkning? Är det en egenföretagare vi pratar om? För det är olika regler ja.

Det är ingen som varit nedvärderande, sluta vara så jävla kränkt. Jag hade tänkt berätta för dig hur ni kan få göra avdrag trots allt men nu får det vara.
    Jag är inte kränkt, men när du utrycker dig som du gör tolkar jag det nedvärderande. 

Och nej, jag frågar inte för någon annans räkning, jag undrade varför han får räkna bort det han gått in med i sitt, men inte jag i mitt.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Q) skrev 2023-01-08 13:08:20 följande:

Du har alltså ingen aning om hur du ska försörja dig under året? 

De pengarna du lagt ut berör ju inte 2023 och vad du tjänar det året. 

Pengar finns, nu undrar jag bara vad som gäller csn.
    Jag har verkligen ingen aning om vad den kan tänkas dra in.
  • Anonym (Jag)

Nej jag tar inte ut lön, men även om jag gjorde det så ligger det ju ännu på minus. 

Svar på tråden Hur räknar jag ut för csn?