• Anonym (Mamman)

Tonåring som bara fräser

Jag har en son som fyllde 15 år för några månader sedan. Fantastisk grabb på alla sätt och vis, men just nu är han i en fruktansvärt jobbig tid i livet. Han fräser åt precis allt!

Jag ber honom om en tjänst, han fräser.
    Jag ställer en fråga, han fräser.
    Jag visar mig, han fräser. 
    Det här är verkligen jobbigt just nu. Han höjer rösten åt mig (och maken) hela tiden. 
    Jag vill försöka prata lugnt och sansat, säga att han inte behöver fräsa och höja rösten. Men innan jag ens pratat till punkt har maken klivit in och markerar att sonen ska vara snäll mot mig.
    Sedan står de där och tuppar upp sig mot varandra, likt två lejon som försöker utse sig själva till alfahanen. 
    Jag försöker kliva in med mina ord, men de hör inte. De tjafsar vidare, jag ger upp om att försöka kommunicera och sedan är stämningen tusen gånger sämre än vad den nyss var/kunde ha varit.
    Det här sker på daglig basis. Jag ber de båda att tagga ner och då hamnar jag istället i mitten. 
    Snälla, säg till mig att det här bara är en period i livet och att det kommer lugna ner sig. 
  • Svar på tråden Tonåring som bara fräser
  • Anonym (A)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2023-01-08 18:44:09 följande:
    Sömnen är jätteviktig, jag tycker du skall jobba med att försöka hålla läggningstiderna. Men jag vet själv hur svårt det är idag med internet och telefoner, men tonåringar behöver mycket sömn, deras hjärnor är under extrem utveckling. 
    +1
  • Drottningen1970

Bara att låta det rinna av. Det är inte personligt. Inte värt fajten.

Din man behöver lägga av med att eskalera situationen. Det kommer att gå över av sig självt om inte de vuxna börjar kriga om saken.

Om grabben är skötsam för övrigt så är väl lite fräs inte hela världen. Det är hormoner. Se det humoristiska i fräsandet.

• Drottningen1970
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 17:44:52 följande:

Jag försöker tänka lågaffektivt, men det är inte alltid så lätt när man för sjuhundrafemtioelfte gången får ett fräsande. Maken kliver ju in en bit in i diskussionen, när han märker att det inte spelar någon roll vad jag säger. 

Sonen är ju inte heller den som bara lämnar hemmet. Jag ska vara glad för mycket. Han varken dricker, röker, snusar, håller på med droger osv. Det handlar om innebandy, flickvännen, speltid osv. Så jag ska ju vara tacksam över att det inte är pga att han kommer hem redlös. 

Det kan vara att han vill ha min åsikt om saker, me  när jag inte ger honom det svaret han önskar så avbryter han, suckar, säger att jag ändå inte kan (fast det är sunt förnuft-frågor osv). 
    Idag var det så enkelt att han inte såg brödpåsen när han skulle äta frukost. Vi svarade att den fanns på disk/köksbänken och då fräste han om varför den låg där istället för i brödlådan, sedan körde allt igång och resten av dagen har varit.. hopplös. Inget jag har sagt har varit bra. 

Jag frågar honom om det finns saker han vill prata om men han säger nej osv. 
    Han vill inte jättegärna spendera tid med mig heller. Känns trist, då vi en gång i tiden var riktigt tighta. 

Jag hoppas att han snart kommer ur den här perioden med fräsande. För jag blir verkligen jättetrött (och ännu mer trött när det blir större än vad det faktiskt är). 

Så på allvar så eskalerar ni situationen för att ungen fräser över en brödpåse!!?? Varför i hela friden då?

Tänk om ni vuxna istället kunde hålla truten, låta ungen muttra och fräsa över att påsen var på fel ställe och i samförstånd titta på varandra med glimten i ögat över morgonkaffet, medan tonåringen får sköta sin surhet själv. Varför ens kommentera?

• Anonym (Välj dina strider)

Herregud människa, snacka om att göra en höna av en fjäder. Er son är en människa, inte en robot som ni kan programmera. Om ni inte har större problem än att er son fräser över en brödpåse så borde ni vara tacksamma. Känns som att ni behöver en reality check. 

En kurs skulle vara bra, men om det inte finns så finns det iaf böcker om tonåringar. 

• Anonym (sönderdalat)

Sluta dalta så förbannat med han 

Vår tonårig får väl vara för sig själv och jag brukar inte ställa 1000 tusen frågor till han. Sånt brukar inte vara populärt 

Men jävlar vad det skulle ta hus i helvete om han gick runt och var otrevligt mot frugan eller mot mig. Då ryker allt mobil dator tv etc 

Det vet han därför skulle han aldrig höja rösten mot oss

Du har ju curlat sönder barnet han behöver en vuxen inte en mamma som försöker vara kompis med honom

Oacceptabelt beteende ska ha konsekvenser och inte massa daltande  

• Ordinär Man

Ta det lugnt med honom, och lågaffektivt bemötande och förklara för honom vad som gäller. De grundläggande rättigheterna han har är någonstans att bo, något att äta, skolgång och kanske lite till. 

I en familj är vi vänliga mot varandra och bemöter varandra med respekt. Men det är också så att det är föräldrarna som sätter reglerna, så länge han bor hemma. Varje privilegium han har, kan och kommer att tas ifrån honom, idag dessa regler inte uppfylls. Duger inte maten kan han äta sig mätt på knäckebröd och vad skolan har är erbjuda. Missbrukas internet kan skolan tillhandahålla detta under dagtid.

Precis som föräldrarna inte kan uppföra sig hur som helst vare sig hemma eller på arbetet, är det lika bra att han gör detsamma.

• Drottningen1970
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 18:35:36 följande:

Jag skulle säga att han skulle kunna sova bättre. Vi har ju läggningstider osv, men det är ju som det brukar med tonåringar. Alla andra får vara vakna längre, han ska bara göra en sak först osv. Sedan är han trött på morgonen. Nu under jullovet sover han rätt länge så klart. 

Han har kompisar, men prioriterar gärna att vara med sin flickvän. Jag tycker väl egentligen att de kunde ge varandra lite mer space så de inte glömmer sina vänner. Det har jag också sagt till min son, men han säger att det inte är någon fara. Känns som man bör lita på honom då. 

Min kommun har absolut ingenting sådant tyvärr. 

Väldigt ovanligt med en kommun som o
    inte tillhandshåller föräldrastöd.
  • Räkan77
    Drottningen1970 skrev 2023-01-08 22:30:27 följande:
    Väldigt ovanligt med en kommun som o
    inte tillhandshåller föräldrastöd.
    Enligt en artikel jag hittade från 2016 så erbjöd alla kommuner föräldrastöd om än i olika omfattning, men det kan ju vara så att någon kommun upphört med stödet.
  • Drottningen1970
    Räkan77 skrev 2023-01-09 00:45:21 följande:
    Enligt en artikel jag hittade från 2016 så erbjöd alla kommuner föräldrastöd om än i olika omfattning, men det kan ju vara så att någon kommun upphört med stödet.
    Känner mig rätt övertygad om att de inte ens tagit reda på om stödet finns (för det finns garanterat) då de tror att den högst normala sura tonåringen är problemet.
  • Anonym (...)

Att er 15-åring är skitjobbig är tråkigt, men ganska normalt, ; ) men att din man går in och sjunker ner på samma nivå är absolut inte ok! Vad tänker han att han ska uppnå med det? (Din man, alltså.) 15-åringen är i en jättejobbig period förmodligen, med hormoner, frigörelse mm, vad har din man för ursäkt?

Svar på tråden Tonåring som bara fräser