• Anonym (Mamman)

Tonåring som bara fräser

Jag har en son som fyllde 15 år för några månader sedan. Fantastisk grabb på alla sätt och vis, men just nu är han i en fruktansvärt jobbig tid i livet. Han fräser åt precis allt!

Jag ber honom om en tjänst, han fräser.
    Jag ställer en fråga, han fräser.
    Jag visar mig, han fräser. 
    Det här är verkligen jobbigt just nu. Han höjer rösten åt mig (och maken) hela tiden. 
    Jag vill försöka prata lugnt och sansat, säga att han inte behöver fräsa och höja rösten. Men innan jag ens pratat till punkt har maken klivit in och markerar att sonen ska vara snäll mot mig.
    Sedan står de där och tuppar upp sig mot varandra, likt två lejon som försöker utse sig själva till alfahanen. 
    Jag försöker kliva in med mina ord, men de hör inte. De tjafsar vidare, jag ger upp om att försöka kommunicera och sedan är stämningen tusen gånger sämre än vad den nyss var/kunde ha varit.
    Det här sker på daglig basis. Jag ber de båda att tagga ner och då hamnar jag istället i mitten. 
    Snälla, säg till mig att det här bara är en period i livet och att det kommer lugna ner sig. 
  • Svar på tråden Tonåring som bara fräser
  • Anonym (Nfnf)
    Lynx123 skrev 2023-01-08 16:27:17 följande:

Det KOMMER gå över. Tills dess kan du kanske dra in på privilegier ryp. Mobil, spel etc. Sånt brukar de inte vilja vara utan...

Nu är jag tjej om det har betydelse men jag mådde skit i tonåren och var inte så trevlig. Kan säga att det där hade bara gjort saken tusen gånger värre. 
  • Anonym (Mamman)

Jag försöker tänka lågaffektivt, men det är inte alltid så lätt när man för sjuhundrafemtioelfte gången får ett fräsande. Maken kliver ju in en bit in i diskussionen, när han märker att det inte spelar någon roll vad jag säger. 

Sonen är ju inte heller den som bara lämnar hemmet. Jag ska vara glad för mycket. Han varken dricker, röker, snusar, håller på med droger osv. Det handlar om innebandy, flickvännen, speltid osv. Så jag ska ju vara tacksam över att det inte är pga att han kommer hem redlös. 

Det kan vara att han vill ha min åsikt om saker, me  när jag inte ger honom det svaret han önskar så avbryter han, suckar, säger att jag ändå inte kan (fast det är sunt förnuft-frågor osv). 
    Idag var det så enkelt att han inte såg brödpåsen när han skulle äta frukost. Vi svarade att den fanns på disk/köksbänken och då fräste han om varför den låg där istället för i brödlådan, sedan körde allt igång och resten av dagen har varit.. hopplös. Inget jag har sagt har varit bra. 

Jag frågar honom om det finns saker han vill prata om men han säger nej osv. 
    Han vill inte jättegärna spendera tid med mig heller. Känns trist, då vi en gång i tiden var riktigt tighta. 

Jag hoppas att han snart kommer ur den här perioden med fräsande. För jag blir verkligen jättetrött (och ännu mer trött när det blir större än vad det faktiskt är). 

• TvillingmammaVästgöte

Det kan vara pubertetshormoner men det kan också vara symptom på depression. Många missar depressioner hos tonårspojkar eftersom man misstar det för normala pubertetsproblem. Jag skulle ta det lugnt med pojken och försöka nå fram till honom. Sover han tillräckligt? Ungdomar som sover för lite blir sura. Hur går skolan? Har han kompisar? Är han stressad?

• TvillingmammaVästgöte

I vår kommun finns kurser för att lära sig leda och hantera sina tonåringar. De fick bla en bok : Älskade förbannade tonåring . I kursen ingick diskussioner och grupplövningar. Min man var innan kursen jättesur på våra tvillingar och det var kaos för de bråkade jämt, min man och tonåringarna, Efter kursen blev min man mycket bättre som förälder, dels för att han nu insett vilka fantastiska barn han har, efter att ha hört föräldrar med verkliga problem berätta om det. Dels fick han olikamentala verktyg, rekommenderar verkligen en sådan kurs. Vår kommun ger den helt kostnadsfritt på familjecentrum, han fick till och med boken av kommunen.

• Anonym (Mamman)

Jag skulle säga att han skulle kunna sova bättre. Vi har ju läggningstider osv, men det är ju som det brukar med tonåringar. Alla andra får vara vakna längre, han ska bara göra en sak först osv. Sedan är han trött på morgonen. Nu under jullovet sover han rätt länge så klart. 

Han har kompisar, men prioriterar gärna att vara med sin flickvän. Jag tycker väl egentligen att de kunde ge varandra lite mer space så de inte glömmer sina vänner. Det har jag också sagt till min son, men han säger att det inte är någon fara. Känns som man bör lita på honom då. 

Min kommun har absolut ingenting sådant tyvärr. 

• TvillingmammaVästgöte
    Deeelicious skrev 2023-01-08 16:21:46 följande:

Det är väl jättebra att din MAN ryter ifrån när sonen fräser åt dig? Det brukar alltid vara bättre att den andre förälderns säger ifrån när ett barn ställer sig emot den andre föräldern.

Man brukar sällan få respekt och medhåll bara genom att säga ?var snäll med mig? till en tonåring?

Jag tror inte något blir bättre av att man ryter, det eskalerar ju situationen. Känns som gammalt auktoritärt föräldraskap där barnen bara skall lyda och veta sin plats.

För mig brukar det funka att förklara mer för tonåringarna, man får inte förledas att tro att de förstår som vuxna, deras hjärnor är ännu inte fullt utvecklade och just empati är väldigt låg hos tonåringar, de är också mer risktagande. 

Jag brukar förklara , att om du fräser så blir jag ledsen. Om inte det räcker kan jag gå en nivå högre, och säga att tänk på hur oerhört mycket jag gör för dig, tex hjälpte dig med x, vad gör du för mig? Jag vill att du gör xxx, det är viktigt för MIG.  Tonåringar läser inga tankar och de förstår inte heller små vinkar, man måste vara väldigt tydlig och förklara exakt vad man förväntar sig av dem. Detta gäller många vuxna också??

Men om sonen fräser för att han är trött, stressad eller deprimerad så funkar det ju inte att resonera, då måste man gå till roten med problemet.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 18:35:36 följande:

Jag skulle säga att han skulle kunna sova bättre. Vi har ju läggningstider osv, men det är ju som det brukar med tonåringar. Alla andra får vara vakna längre, han ska bara göra en sak först osv. Sedan är han trött på morgonen. Nu under jullovet sover han rätt länge så klart. 

Han har kompisar, men prioriterar gärna att vara med sin flickvän. Jag tycker väl egentligen att de kunde ge varandra lite mer space så de inte glömmer sina vänner. Det har jag också sagt till min son, men han säger att det inte är någon fara. Känns som man bör lita på honom då. 

Min kommun har absolut ingenting sådant tyvärr. 

Sömnen är jätteviktig, jag tycker du skall jobba med att försöka hålla läggningstiderna. Men jag vet själv hur svårt det är idag med internet och telefoner, men tonåringar behöver mycket sömn, deras hjärnor är under extrem utveckling. 
  • TvillingmammaVästgöte

Jag tror att han är antingen trött, stressad eller deprimerad. Försök lista ut vilket , du kommer nog inte kunna fråga honom, få tonårskillar klarar av att känna efter och förstå detta och dessutom kunna utrycka det. 

• TvillingmammaVästgöte

Är du säker på att ni inte har kurser, har du kontaktat kommunens familjecentrum? De flesta känner ju inte till att det finns i vår kommun heller. Vi gick en jättebra kurs när våra tvillingar var tre år. Då hade vi det jobbigt , de samarbetade med varandra mot oss föräldrar, och var hur trotsiga som helst. Men vi fick lära oss pedagogik och olika verktyg och sen gick det bättre. De hade till och med barntillsyn under kursen och bjöd på kvällsfika. Såna kurser borde alla kommuner ha, både för små barn och tonåringar. Sen har de en tyngre kurs också, för föräldrar med tonåringar som har tyngre problem, typ droger och kriminalitet. Men den har vi som tur inte behövt gå. 

• linani
    Anonym (Mamman) skrev 2023-01-08 17:44:52 följande:

Idag var det så enkelt att han inte såg brödpåsen när han skulle äta frukost. Vi svarade att den fanns på disk/köksbänken och då fräste han om varför den låg där istället för i brödlådan, sedan körde allt igång och resten av dagen har varit.. hopplös. Inget jag har sagt har varit bra. 

Vad händer egentligen här, under punkten "sen kör allt igång"? Han fräser något - och sen vad..? Är det sonen som drar igång konflikten? Eller är det du och mannen som reagerar & agerar?

Nu vet jag inte vad du lägger i orden "fräser". Såklart finns det begränsningar för vad man säger eller hur man tilltalar varandra i en familj. Men om det är "bara" är sur attityd och snäsighet.. så är ju tonåringar. Har du provat att inte markera eller säga till så fort det är något? Att han kommenterar var påsen ligger, det är egentligen ingenting att bry sig om. Försök hitta ditt allra djupaste tålamod. Det han säger handlar om honom, inte dig, och att han genomgår en rent biologisk utvecklingsfas. 

Och att mannen försvarar dig... då visar ni att du inte kan stå upp för dig själv, och att det är mannens ord som är viktiga. Låt maken lösa sina egna samtal, så kan du ta dina. Du är också värd att lyssnas på. 

Tror inte du behöver oroa dig för att du misslyckats i föräldraskapet! Han har vänner och flickvän, så han är troligen fullt kapabel att vara en normalfungerande individ. Det är bara ni föräldrar som får ta en del skit just nu, men ni gör det för att han ska bli en självständig vuxen. 
Svar på tråden Tonåring som bara fräser