• Teriz

Utredning/insemination/ivf 2023

Mathilda88 skrev 2023-05-04 18:35:55 följande:
    Hej Teriz!
    Hur har det gått för dig? Hjärta

Hej 😍 
    Det är fortfarande väldigt stabilt haha.. vi såg ett tickande hjärta i v6 vilket var en sån stor lättnad! Nu är jag i v 10 och  jag har nästa ultraljud nästa vecka. Blir mer och mer orolig ju närmare tiden jag kommer. Har haft lite symptom som svagt illamående, trött, molvärk och ömma bröst. Men känns som de försvunnit mkt senaste dagarna, så de gör mig oxå orolig men har hört att det kan försvinna från en dag till en annan. 

Hur mår du, och hur går det för dig? 😍

• Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-05-04 20:25:06 följande:
    Så underbart att höra! Hjärta Hur mådde du under stimuleringen?
    Spännande, snart nästa ultraljud då! Ush ja kan bara föreställa mig oron för förändringar även om förändringarna är helt normala. Så underbart att höra din solskenshistoria, ger verkligen hopp inför ens egna nyligen påbörjade tripp!

Jo här har hänt mkt nu! Jag har haft en längre paus från familjeliv, var så intensivt första månaderna att jag behövde andas och landa lite sen.

Sen sist jag var här så har mkt hänt som sagt. Den 26 april hade vi välkomstsamtal (som höll på att sluta i katastrof och ombokning på plats pga sambon fastnade i trafiken på vägen in efter övertid på jobb, men klarade sig tack o lov in några min sen). Den 28 april kom mensen på morgonen - och vi fick ja till att påbörja behandlingen!!!!! HjärtaHjärta Förväntade oss två nekanden då många fått det på RMC Malmö nu när där är så högt tryck. 

Påbörjade behandlingen 29 april med Gonal-F. Efter 2 timmar började jag få molande känsla och inom en timme till var det full mensvärk och illamående så man knappt kunde sova den natten. Skriver och frågar RMC om det är normalt och om dosen kanske behöver sänkas eller så. Smärtan lättar under förmiddagen och jag åker på den planerade dressyrtävlingen för Falsterbo-kval, de ringer och säger att anser att behandlingen skall avslutas!!! Att ngt nog är fel i kroppen (ex infektion). Man var helt krossad!!! Lyckas förklara att jag ju normalt kan må kasst vid mens (spyr två första dagarna som värst) och att det kanske är det som triggats av medicinen. Lyckats intyga att det nog inte är så farligt som de tror och att jag istället ska åka till gynakuten för att kollas upp. Så det gjorde jag efter jag tävlat klart och de hittade inget fel och jag fick fortsätta!! Vilken berg-o-dal-bana till dag - eller snarare vecka för att vara ärlig. 

Jag har inte blivit lika dålig efter sprutorna sen nummer ett, men varje spruta ger mig molande och i vågor blir molvärk - och molvärken ger illamående liksom när jag har mens. Så svårt att äta ordentligt och tappat knappt ngt kg i vikt. Tyvärr har Alvedon ingen effekt alls på detta på mig, aldrig haft i hela mitt liv tyvärr. Tar vanligtvis Naproxen 500 mg med ca 5h mellan för att kunna hålla den smärtan under viss kontroll, men får ju inte ta nu... 
    Nu vet jag inte om jag vågar vara ärlig imorgonbitti på första ultraljudet om hur jag mår, för ingen verkar bry sig alls när man säger att man är väldigt känslig när det kommer till livmodern. "Alla" är ju ändå det känns det som de tänker. Rädd för att de ska ta och avbryta behandlingen på riktigt isåfall. Är nog säkrast att hålla tyst och ge en mild version helt enkelt. Litar verkligen inte på någon! 

Men oj vilken resa. Förstår att du tagit en paus här. Jag är inte lika aktiv heller, vill försöka få tiden att gå och inte tänka för mkt på vad man går igenom haha. 

Förstår att du inte litar på någon.. men du måste va ärlig mot dig själv iallafall de är ju viktigt att du mår bra. Vad kommer ske här näst nu, ultraljud imorgon och där efter? 

Jag har ju inte riktigt gått igenom samma resa som dig utan istället gått på en missfallsutredning under förra året med diverse tester, kontroller och prover. Det pga mina 3 mf ja hade förra året. Men mitt i utredningen så blev jag gravid ?naturligt? och då avbröt vi den. Så där är vi nu, hoppas att det ska gå hela vägen denna gången  

• Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-05-04 21:10:08 följande:
    Nej behövde andas lite, men kändes mogen för att komma tillbaka och snacka igen och få stöd i vidare processen nu Hjärta

Ja mot sig själv får man vara ärlig, så sant. Påminner mkt om min starka mensvärk med illamående, så därav lär det säkert bli samma resultat oavsett när man kör behandlingen och hoppas därför på att inte behöva börja om längre fram. Ångest om det blir så!
    Yes ultraljud imorgon bitti/fm, då det är första så får vi se hur allt ser ut, effekt på medicinen etc och bokning av ultraljud nummer två till nästa vecka och vidare dosering av medicinen - samma eller ev justering. Sen ser vi hur det går därefter!

Okej! Hugaligen tufft med alla missfall! Håller tummar och tår för att detta går hela vägen Hjärta Ni har inte hunnit hitta orsaken till de tidigare missfallen än?

Så fint ändå att de finns så många goa här inne som stöttar och förstår. Hoppas så För dig att medicinen ska göra gott och att dina kontroller gör framsteg. Du får gärna skriva när du vart där idag om du orkar. 

Vi fick svar från olika blodprov på mig och där såg alla bra ut! Dom trodde först att typ min livmoder orsakade blodproppar och då kunde man få äta medicin - trombyl som ja läst att många andra gravida äter. Men enligt mina blodprov så hade jag inte det. Än så länge tror dom bara på rejäl otur. Vi skulle gå vidare med att koll kromosomavvikelser på mig och min sambo men som sagt jag hann bli gravid igen. Så de känns ju skönt att ally såg bra ut på mig iallafall men man är så otroligt orolig varje dag när man har gått igenom så mkt förra året. 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-05 16:56:01 följande:
    Teriz tänk att du är i vecka 10 nu, det är ju stort! 😍 Jag har hört talas om spökveckor som det kallas där symptomen typ försvinner men att det inte är någon fara, så jag hoppas och tror att allt ska gå bra för dig den här gången 🥰 Uppdatera gärna efter nästa ultraljud så håller jag tummarna!
    Jag börja ana spökveckor men trodde de skulle komma senare? men alla är ju så olika. Tack för din omtanke och jag uppdaterar absolut när jag vet mer. Nu försöker jag tänka på annat och låta dagarna gå hihi. 🥰
  • Teriz

Har gjort ultraljud idag och allt såg perfekt ut! Man såg en liten mini människa med armar och ben. Så overkligt! Är så lättad och ska våga tro att detta går vägen nu 😍

• Teriz
    Elliot1 skrev 2023-05-11 08:13:07 följande:

Stort stort grattis Teriz, vad skönt att allt såg så bra ut! ❤️ 

Tänk ändå att naturen löser saker ibland, och att de missfall du genomgått har lett fram till att det var just den här bebisen som skulle stanna kvar 🥰

Vilken vecka är du i nu? 

Visst är det så 😍 Jag är i v 11. Fortfarande väldigt tidigt men jag tar dagen som den kommer och njuter av att allt ser bra ut 
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-12 16:40:49 följande:

Ja hörrni, förbered er på en lång utläggning från mig, haha 😅

I måndags 8/5 var det dags för äggplock och först och främst vill jag bara säga att alla på Livio var så himla fina och omtänksamma! Vi fick ganska mycket tid tillsammans i mitt rum jag och sambon och det var så skönt att ha med honom både där och inne på själva operationssalen Hjärta Jag tyckte att det gick bra för mig både fysiskt och psykiskt, det enda var ju att vänster äggstock var svår att komma in i pga placeringen med tarmarna, så barnmorskan som skulle se till att fylla på infarten i min arm med smärtstillande var tvungen att istället trycka med båda händerna på min mage för att läkaren skulle kunna få rätt position för att nå äggen, och då gjorde det en kort stund lite ondare än på högersidan (höger sidan kände jag verkligen ingenting!) men de kunde som sagt inte fylla på med smärtstillande eftersom de hade händerna fulla. De bad om ursäkt för det men jag blev bara så lättad att de kunde nå äggstocken till slut och kände mer att det är ju min kropp som är besvärlig, de gjorde det jättebra! Jag var lite öm dagen efter om jag rörde mig för mycket, men jag har möjligheten att jobba hemifrån så då kunde jag ta det rätt lugnt ändå.

Hur som helst, 10 ägg blev det och sedan fick jag veta att 8 av dem var mogna. Av dessa 8 valde de att göra icsi/mikroinjektion på 4 stycken (de brukar göra det på ungefär hälften om man får ganska många ägg) och just de 4 blev befruktade! Av de 4 ägg som de gjorde "vanlig" metod med (alltså att spermierna får simma dit och borra sig igenom äggskalet själva) blev inte ett enda befruktat, vilket är en väldigt intressant lärdom tänker jag. Hur som helst, av de 4 ägg som befruktades efter äggplocket så hade faktiskt alla 4 klarat sig till igår på dag 3! Så de förde in ett i min livmoder på eftermiddagen och ska odla vidare på de återstående 3 över helgen för att se om de kan frysa ned något på dag 5 eller 6, det vill säga på lördag eller söndag. Så vi får besked någon gång till veckan om det blev något till frysen eller inte. Men nu är jag i alla fall ruvare och det känns stort att ha kommit hit! Hjärta

Va häftigt det låter! Och så snabbt det gått från att allt blev bestämt. Så fint resultat ju.. och väldigt intressant där med spermierna. Kanske har ni en förklaring till varför det inte gått vägen tidigare. Fatta att du ruvar nu!! Det är ju sååå stort. Verkligen grattis och bara försöka fokusera på lite annat ett dag medans ni väntar? hur länge ruvar man?

Teriz: Det kan säkert vara väldigt olika, men det viktigaste är ju att du fick se nu på ultraljudet att allt såg bra ut! 😍 Så fantastiskt, vilka glada nyheter! Hjärta Nu blir nästa steg RUL eller Nipt, eller hur funkar det? Glad

Som svar till din kommentar här ovanför: Nästa steg för oss är KUB test. Dvs ultraljud och blodprov. Skulle de visa minsta avvikelse kommer vi göra NIPT. Detta är om 2,5 veckor!!! De går så fort nu 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-15 16:04:17 följande:
    Tusen tack, vad fint av dig Teriz Hjärta Jag håller med om att det var väldigt intressant att det gick så bra för äggen som befruktades med icsi/mikroinjektion men inte för de andra. Din positivitet sprider sig verkligen, och det känns häftigt att jag ruvar nu och att jag fick veta idag att 2 av de 3 embryon som var kvar var fina nog för att frysas ned! Man ruvar i cirka 2,5 vecka från äggplocket, så det är en lång väntan känns det som 😅 Men vi har ju vårt husköp och flytt att planera för så det kan vara en bra sak att distrahera tankarna med!

Aha, då förstår jag! Så himla spännande, typ bara 2 veckor kvar nu då! 😍 Är det då man kan ta reda på bebisens kön?

Ja verkligen förstår att väntan känns lång men det kommer gå fort! Så spännande. Bara börja packa lite kartonger redan nu så får du tiden att gå! 

Ja för oss känns det väldigt spännande. Såhär långt har vi aldrig kommit i tidigare graviditeter. Samtidigt som det känns lite läskigt oxå? i början analyserar man alla symptom och nu har liksom de mesta försvunnit och man känner sig som vanligt. Men jag vill hoppas att det går åt rätt håll. Det börjar kännas på riktigt nu.

Ja vid NIPT kan man ta reda på könet? men det görs bara privat om man vill betala. Kub, som ingår i min stad, analyserar bara mitt blod på ev missbildningar. Det är bara en sannolikhet där dom räknar på typ mitt blod, hälsa mm. Blir risken liten får man glatt lita på att det stämmer. Skulle de va ett dåligt resultat får man hjälp att göra fler undersökningar. Men såklart vill man bara veta allt som bara går men jag lutar mig tillbaka och tänker att alla undersökningar som ingår i vårdplanen ska väl räcka. 

• Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-16 09:01:54 följande:
    Ja jag tror också att väntan kommer att gå rätt fort faktiskt, och med allt fix inför flytten så går tiden rätt så snabbt 😁

Att ni nu kommit längre än någonsin tidigare är ju fantastiskt! Hjärta Jag kan tänka mig att det känns lite läskigt nu med de här spökveckorna där man knappt känner sig gravid, men jag är säker på att bebisen kommer att börja göra sig påmind där inne snart igen 🥰

Ja så var det ja, jag har inte riktigt lärt mig skillnaden, men om man inte gör nipt när får man då reda på könet? Jag känner mig fortfarande lite förvirrad, haha! 😊
    Förstår de, de är förvirrande. Man får veta könet vid nästa ultraljud som är runt v 20. OM dom kan se de ibland kan den ju ligga lite tokigt till. Hihi 
  • Teriz
    Vickan31 skrev 2023-05-24 08:59:30 följande:

Sorgligt nog blev det bara minus för min del, både igår och idag (officiella testdagen) så jag ringde kliniken och tyvärr ser vi nu det här försöket som över, misslyckat. Tårarna bara rinner och det känns så himla tungt. Jag vet att vi har två små embryon i frysen som vi förhoppningsvis kan tina till hösten, och jag vet att de här känslorna kommer att kännas lättare med lite tid, men just nu gör det förbannat ont 💔

Åh va trist att höra att de inte gick vägen. Har inga stärkande ord till dig mer än att ge de tid. Och er tid kommer ? men denna väntan och käftsmäll i ansikte önskar man ingen. Ta hand om er!
  • Teriz

Jag vill bara flika in i tråden efter några veckors uppehåll och ge er lite hopp! 

Min graviditet pågår för fullt och idag var vi på KUB och fick låg risk, en bebis som växer så de knakar och vad man kan se väldigt frisk. Detta är vad vi kämpat för i flera år. Efter alla missfall så är det just detta man längtat och strävat efter ❤️

• Teriz

Jag vill lämna en rad och berätta för er alla att vi väntar en pojke och jag är nu i v 20! Helt otroligt ofattbart. Tiden har gått så fort.. trots alla missfall och utredningar så helt plötsligt så Är det meningen att vi ska bli föräldrar. 

ha en fin sommar 

Svar på tråden Utredning/insemination/ivf 2023