• Mån 9 jan 09:41
    3938 visningar
    8 svar
    8
    3938

Fundering kring föräldrapenning och bonusbarn

Hej, 

Jag och min sambo väntar vårt första gemensam barn. Mitt första, hans andra. Jag undrar om någon vet hur f-penningen gäller här. Kan han ta ut f-penning på sitt egna barn, samtidigt som jag är föräldraledig med vårat gemensamma barn? Tänker att min föräldraledighet med vårat barn inte borde påverka hur han kan ta ut dagar för sitt barn?

Frågan är om han kan ta en 1/8 dag för att lämna sitt eget barn på skolan samtidigt som jag är hemma med vårt gemensamma barn?

Det är dåligt med info kring det här med bonusbarn på f-kassans hemsida och jag har inte hittat något vettigt när jag googlat. Endast att han kan vabba sitt eget barn när jag är f-ledig... 

Någon som vet? :)

• Svar på tråden Fundering kring föräldrapenning och bonusbarn
  • Mån 9 jan 10:14

Ja man kan vara föräldraledig för varsitt barn (självklart förutsatt att det finns dagar kvar osv). 

• Anonym (Keio)
    Mån 9 jan 10:47

Barn är barn. FK har väl ingen nytta att separera bonusbarn från andra barn. Din partners barn kan han och barnets mamma ta dagar för.
    Ditt och din partners barn kan ni ta dagar för.

Man kan ta dubbeldagar, dvs dagar för samma barn om man vill, i begränsat antal. Eller så kan man ta dagar för varsitt barn.
    Eller, om ert "nya barn" är yngre än ett år så kan ni vara lediga båda två utan att ta ut dagar , med skyddad SGI , om er ekonomi tillåter det. 

• Anonym (Ålder­?)
    Mån 9 jan 11:01

Hur gammalt är det äldre barnet? Upp till 8 kan han ju gå ner i arbetstid oavsett tänker jag. kanske onödigt att slösa föräldradagar om man inte har väldigt många kvar? De brukar behövas vid lov, studiedagar mm.

• Mån 9 jan 11:24
    Anonym (Keio) skrev 2023-01-09 10:47:46 följande:

Barn är barn. FK har väl ingen nytta att separera bonusbarn från andra barn. Din partners barn kan han och barnets mamma ta dagar för.
    Ditt och din partners barn kan ni ta dagar för.

Man kan ta dubbeldagar, dvs dagar för samma barn om man vill, i begränsat antal. Eller så kan man ta dagar för varsitt barn.
    Eller, om ert "nya barn" är yngre än ett år så kan ni vara lediga båda två utan att ta ut dagar , med skyddad SGI , om er ekonomi tillåter det. 

Tack för info! 

Dubbeldagar vill vi helst undvika då det egentligen bara handlar om 1 timme på morgonen varannan vecka. 

Där har vi nog lösningen, till en början kan han ta ut obetald ledighet 1 timme per dag för att hinna lämna äldre barnet på skolan innan han börjar jobba :) (bara tills vi hittat rutiner mm med lilla nyfödda bebisen och jag har återhämtat mig från snittet) på sikt är tanken att jag lämnar som vanligt på skolan men det kan vara skönt att slippa anpassa sig på morgonen 10 dagar efter snittet och speciellt då det är mitt första barn. 

Det borde inte göra någon större skillnad rent ekonomiskt heller då det är en kortare period bara. :) 
  • Mån 9 jan 11:28
    Anonym (Ålder?) skrev 2023-01-09 11:01:50 följande:

Hur gammalt är det äldre barnet? Upp till 8 kan han ju gå ner i arbetstid oavsett tänker jag. kanske onödigt att slösa föräldradagar om man inte har väldigt många kvar? De brukar behövas vid lov, studiedagar mm.

11 år, men läste nu att det som gäller idag (att spara dagar upp till barnet är 12 år) inte gällde när hon föddes (före 2014) så alla dagar för den äldre är redan förbrukade. 

Men det ser ut att lösa sig ändå men lite obetald ledighet för mannen :)

Tack för tips och info! 
  • Anonym (Hej)
    Mån 9 jan 14:36

Tänkte ni har ju även de 10 "pappadagarna" de har ni ju 60 dagar på er att använda och behöver ju inte ta heldagar utan kan ta en del av dag så räcker de längre. 

• Mån 9 jan 15:41
    Anonym (Hej) skrev 2023-01-09 14:36:18 följande:

Tänkte ni har ju även de 10 "pappadagarna" de har ni ju 60 dagar på er att använda och behöver ju inte ta heldagar utan kan ta en del av dag så räcker de längre. 

Jo dom har vi koll på! :D
    Men även efter 14 dagar (helger inräknat) är det nog skönt som förstföderska att inte behöva anpassa morgnarna efter bonusen, utan låta mannen lösa skolskjuts så jag och bebis kan hitta vår rytm på saker och ting :)

Det tar ändå 60 minuter fram och tillbaka med bil när jag lämnar bonusen på skolan och hem igen, skönt att inte behöva släpa ut en nyföding så pass tidigt i vinterkylan dessutom :) 
  • Anonym (Keio)
    Ons 11 jan 09:50
    Vixens skrev 2023-01-09 15:41:52 följande:
    Jo dom har vi koll på! :D
    Men även efter 14 dagar (helger inräknat) är det nog skönt som förstföderska att inte behöva anpassa morgnarna efter bonusen, utan låta mannen lösa skolskjuts så jag och bebis kan hitta vår rytm på saker och ting :)

Det tar ändå 60 minuter fram och tillbaka med bil när jag lämnar bonusen på skolan och hem igen, skönt att inte behöva släpa ut en nyföding så pass tidigt i vinterkylan dessutom :) 
    Det låter klokt!!
Svar på tråden Fundering kring föräldrapenning och bonusbarn
Logga in
Bli medlem
Underhållsarbete pågår och medlemsregistreringen är för tillfället avstängd. Vänligen återkom senare.